Gå til innhold

To bilder av Mona


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første bildet var tøft, kunne tenkt meg det var litt større, vanskelig å se fult ut hvor skarpt og rent det er. Men fint action bilde.

 

Bilde 2 likte jeg godt også, fin vinkel med lys fra solen.

 

Jeg mener du burde være fornøyd med bildene, og har i utgangspunktet ikke noe å sette fingern på.

Lenke til kommentar

På bilde nr en ville jeg hatt litt mindre forgrunn, bare litt mindre. Ville kanskje økt kontrasten bittelitt (vet ikke om det funker så bra, men vil være artig å hvordan det blir)

 

På nr 2 hadde det vært ønskelig med litt mer dybdeskarphet. Jeg ville ikke gjort det slik at fokuset kom på øyene, så du har valg rett fokusplan, men øyenen ble liksom litt for halveis. Enten mer eller mindre fokus, midt i mellom ble ikke topp, syns jeg. Om øynene og resten hadde blitt mer uskarp ville det gitt en effekt som om du hadde stappet linsa opp i nesa på hunden, og trolig blitt et ganske tøft bilde.

 

 

Marius

Lenke til kommentar

Fint driv i det første bildet. Det synest jeg fungerer bra som det er. Fokus ser også ut til å være nogenlunde, noe som ikke er lett i slike situasjoner.

 

På bilde to er øynene ikke i fokus, noe de bare *må* være med mindre det er tydelig med hensikt. Her må du ta kontrollen over kamerat ved å aktivt legge fokuspunkt på øynee og i ikke la kamera velge det som passer det best. Så det bildet hadde gått i recycle bin om det var mitt.

Lenke til kommentar
Fint driv i det første bildet. Det synest jeg fungerer bra som det er. Fokus ser også ut til å være nogenlunde, noe som ikke er lett i slike situasjoner.

 

På bilde to er øynene ikke i fokus, noe de bare *må* være med mindre det er tydelig med hensikt. Her må du ta kontrollen over kamerat ved å aktivt legge fokuspunkt på øynee og i ikke la kamera velge det som passer det best. Så det bildet hadde gått i recycle bin om det var mitt.

7831832[/snapback]

 

Hvorfor *MÅ* fokus være på øynene i et slikt tilfelle? Jeg tror nok Juliess vil framheve snuten til hunden og ikke øynene. Kunne selfølgelig tatt det fra siden av, men da hadde ikke bildet fått en slik vri på seg.

 

Nei, fokuset bør ligge der det ligger, det er min mening!

 

Marius

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar
Fint driv i det første bildet. Det synest jeg fungerer bra som det er. Fokus ser også ut til å være nogenlunde, noe som ikke er lett i slike situasjoner.

 

På bilde to er øynene ikke i fokus, noe de bare *må* være med mindre det er tydelig med hensikt. Her må du ta kontrollen over kamerat ved å aktivt legge fokuspunkt på øynee og i ikke la kamera velge det som passer det best. Så det bildet hadde gått i recycle bin om det var mitt.

7831832[/snapback]

 

Hvorfor *MÅ* fokus være på øynene i et slikt tilfelle? Jeg tror nok Juliess aka Mona vil framheve snuten til hunden og ikke øynene. Kunne selfølgelig tatt det fra siden av, men da hadde ikke bildet fått en slik vri på seg.

 

Nei, fokuset bør ligge der det ligger, det er min mening!

 

Marius

7833160[/snapback]

 

Ja, det er din mening! Jeg for min del er enig med Ragamuffin, øynene bør være i fokus.

Lenke til kommentar

Jo. På et portrett ,menneske som dyr, vil blikket umiddelbart søke øyekontakt med motivet og er begge øynene solid ute av fokus (ett i fokus pga liten DOF/skrå vinkling er ok) mister en helt kontakten med personen. Noen få unntak finnes selvsagt og en ser det med en gang om fotografen har gjort det med hensik (og lyktes med det).

 

Jeg har ikke mange fotografiske kjepphester, men dette er en av de. Sikreste middelet jeg har for å tynne ut i rekkene i bildesamlingen min er å tvert slette bilder hvor jeg har bommet med å få øye® i fokus.

Lenke til kommentar

Syns det første var veldig bra. Ett blinkskudd vil jeg si. Om den diskusjonen om det andre bildet: Kanskje det er snøen på snuten som er motivet?

 

----------

(Da det kan virke som jeg "tar side" i den debatten vil jeg bare understreke at kommentaren kun gjaldt dette bildet og ikke generelt. Jeg tenker også at ett likt bilde med annet fokuspunkt også kunne blitt fint, men det understreker kanskje ikke snøen like bra da?

Juliess virker som en erfaren hundefotograf, og jeg tror dette valget kan ha vært bevisst fra hennes side.)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Synes det var greie bilder det der, ikke lett å sitte rolig når "monsteret" kommer mot deg i full fart...  :ermm:

 

En liten oppklaring til Marius olsen før Juliess gjør det selv.. .. Juliess er fotografen, Mona er den store ulvehunden som ser "litt" skummel ut...  :ph34r:

7834927[/snapback]

 

Jeg skjønte det etter at jeg hadde skrevet det, men da var jeg på vei til en kompis og jeg husket ikke pazzord i farten så jeg fikk ikke endra det :)

 

Marius

 

Pybalto: Det jeg også mener og da syns jeg at man ikke skal ha fokus på øynene om snuten/snøen er motivet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...