Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitter/ T-ledd for cat-5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.

 

Skal ha en switch i et rom også skal det derfra trekkes en kabel til et annet rom hvor jeg skal ha to kontakter. Altså tre mulige løsninger:

 

1. Trekke to kabler (prøver å unngå det).

2. Switch (dyrt og stor på veggen...)

3. Splitter (foreløpig ikke funnet noen)

 

Er det ikke egentlig litt rart hvis ikke noe slikt finnes? Må jo være et svært stort marked for noe sånt noe. Og kan da ikke være særlig mer avansert enn å lage en forenklet switch? En switch som kanskje ikke er like liten som den "splitteren" Penol linka til, men som fortsatt er veldig mye mindre enn "fullstørrelse-switcher"...?

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Det er da bare å kjøpe en 5 eller 8 porters switch. Disse koster fra 150kr +-

 

Det blir billigere enn om du skal kjøpe inn slike splittere, og det er derfor det ikke er et "svært stort marked" for slikt.

Lenke til kommentar

Tja, ok. Det er vel et godt poeng :p

 

Samtidig så er det som jeg sier andre fordeler med en slik splitter og: Det er ikke alle steder man ønsker en "stor" switch stående... Og da ville en slik splitter vært svært fin å hatt...

 

Men den som penol kom opp med, den fungerer kun til å kjøre to kabler sammen til en? Hvis man hadde brukt en slik en i tillegg ville det jo være fysisk mulig å koble den der opp mot routeren. Men det vil altså ikke fungere?

Lenke til kommentar

villu tru du kan bruke sånne splittere.. om dem funker sånn som jeg trur.. men det blir ganske dyrt da.. med tanke på at du kan få en liten switch med 5 porter f.eks til samma prisen omtrent..

 

men sånn jeg trur splitter løsningen funker: 2 kabler ut fra switch/router, inn i splitter, 1 kabel gjennom veggen.. ny splitter.. 2 kabler ut, en til hver pc.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en selv.? kjøpe en cat5 kabel. noen plugger og en nettverkstang på claes olson. Tror ikke det skal koste så mye.

 

Koble til 2 rj45 plugger til kabelen. i enden koble til endten hann eller hunn.

 

Vet ikke hvordan stabiliteten pga. hvilket hastighet kabelen er klassifisert og hvilket ledninger du velger..

Lenke til kommentar

Dersom du bruker f.eks Elko doble modulækontakter (nettverkkontakter) i begge enden, så kobler du 2 par til kontakt a og 2 til kontakt b, gjør likt i andre enden, og du har nett på 2 maskiner (siden 10/100 mbit bare bruker 4 ledere, pr maskin)

 

Litt dårlig forklart, men er på skolen. Kan forklar bedre seinere, dersom det er ønskelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...