Gå til innhold

hvordan endre impedansen på en høyttaler?


Anbefalte innlegg

sitter med en meget fin centerhøyttaler fra KEF. den er desverre bare på 4ohm med dykk ned i 3 ohm rundt 1700hz. forsterkeren min, en helt grei Pioneer har ned mot 5 ohm som laveste last, med 8ohm som nominell. den gamle forsterkeren min, en HK, taklet dette fint men ikke Pioneerforsterkeren. når vi ser på film med litt volum slår forsterkeren seg av. dette er ihht til manualen at impedansen på høytalerene dykker under 5ohm.

 

hvrodan kan jeg endre motstanden på centerhøyttaleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tro det ikke er mulig. Impedansen bestemmes av de fysiske målene til spolen inni høytalerelementet. I filtersammenheng i høytalere er det noe som heter impedansekorreksjon, men det tror jeg kun har med lydmessige egenskaper å gjøre i form av å forhindre at filteret endrer egenskaper mye når impedansen svinger. Føler meg ganske sikker på at det ikke er noen billig løsning på problemet ditt.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke mulig å forandre selve høyttaleren. Men det er vel mulig å sette en effektmotstand i serie.

7816075[/snapback]

 

noen ide om hvordan jeg gjør dette? snakket med Dynabel (Eltek) og de foreslo ett nytt delefilter til flere hundre kroner. det "må da være" en enklere/rimeligere måte å gjøre dette på? eller?

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Det er jo ikke mulig å forandre selve høyttaleren. Men det er vel mulig å sette en effektmotstand i serie.

7816075[/snapback]

Vil ikke dette medføre vesentlig lavere følsomhet på høytaleren? F.eks. om motstanden har like høy ohmsk verdi som nominell impedanse på høytaleren vil lydnivået bli halvert.. Og den motstanden blitt passelig varm :D

Lenke til kommentar
noen ide om hvordan jeg gjør dette? snakket med Dynabel (Eltek) og de foreslo ett nytt delefilter til flere hundre kroner. det "må da være" en enklere/rimeligere måte å gjøre dette på? eller?

7816100[/snapback]

Ikke dumt å ta kontakt med de,- har bra kompetanse på filtre.. Spørsmålet er om de ville filtrere vekk frekvensen hvor impedansen synker lavest, eller om et redesignet filter fra dem vil kunne føre til høyere impedanse. Men det hørtes ikke helt fornuftig ut å spandere på dyrt, nytt modifisert filter til den ene høytaleren din fordi du har dårlig forsterker...

Lenke til kommentar
Det er jo ikke mulig å forandre selve høyttaleren. Men det er vel mulig å sette en effektmotstand i serie.

7816075[/snapback]

Vil ikke dette medføre vesentlig lavere følsomhet på høytaleren? F.eks. om motstanden har like høy ohmsk verdi som nominell impedanse på høytaleren vil lydnivået bli halvert.. Og den motstanden blitt passelig varm :D

7816129[/snapback]

Helt klart. Jeg sa ikke at det var en god løsning. Men det er i det minste enkelt og rimelig. ;)

Lenke til kommentar

Har du sjekket i manualen om det står noe om høypassfilter på senterutgangen?

 

Hvis forsterkeren ikke har det kan du bruke et enkelt høypassfilter som deler på 100-150Hz. Det får du rimelig hos Eltek.

 

Hva impedansen er ved 1700Hz betyr ganske lite da det er i et frekvensområde som er veldig lite effektkrevende.

 

Problemer med lav impedanse er størst i bassområde fordi det er bassen som er effektkrevende. Da skal membranet flytte mye luft og det er tungt. Har du i tillegg lav impedanse(2-3Ohm) i bassområdet, vil det slitsomt for forsterkeren.

 

En effektmotstand i serie vil bare dempe lydnivået i høyttaleren slik at du må justere opp volumet. Dermed er du like langt.

 

 

 

Edit: Omformulering.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...