Gå til innhold

Test av Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Nederst HER opplyser Adobe at Adobe Camera RAW v3.6 støtter DNG-filer fra Pentax K10D.

7872510[/snapback]

Sitat fra denne sida:

The following cameras can natively capture DNG-format raw files, and therefore are compatible with Adobe Camera Raw versions 2.4 and greater.

 

Å støtte DNG filer er en ting, å ha fargeprofiler tilpasset kameraet er noe annet,

tror jeg ;-)

I dataverdenen kan det være himmelstormende forskjell på kompatibilitet og 100% kompatibilitet.

Magefølelsen min sier at vi står overfor de samme nyansene her. Om det er tilfelle vil tida vise.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg lasta for moro skuld ned bilda det var linka til tidligere på denne tråden, og har konvertert i Silkypix 3.0E, som støtter K10D. Finn og at bilda frå K10D opperere med en høgare fargetemperatur en for dei to andre.

 

Silkypix har ein gratisversjon som kan lastas nedher.

 

No bruker eg både ACR i PS2, fullversjonen av Silkypix 3.0E og medlevert programvare til Pentax (v3.0) og dei oppererer med forskjellar i fargetemperaturer på like bilder (no oppgir ikkje pentax programvaren nokon fargetemperatur), og kan i enkelte tilfeller gi store forskjeller på samme bilde. Gjevnt over gir Silkypix 3.0 best resultat, med Pentax programvare på 2 plass, men dette varierer på type bilde. Bruker ACR skjeldnare..

 

Har foresten *istDS...

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Det høres merkelig ut for både meg og Erik. K10D bruker helt standard fargeprofiler, men de skal jo uansett ikke ha noen verdens ting med RAW-behandling å gjøre.

7874473[/snapback]

Beklager. Jeg blander begrepene her. Jeg mener ikke fargeprofil, men kameraprofil. Kan ikke annet enn å riste på hodet over meg selv :blush:

 

Grunnen til at jeg er så utrolig sta på dette, er at Pentax tidligere har hatt bra kontroll på wb. Jeg har stort sett gode erfaringer med DS og wb. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor de skulle kludre dette til nå.

 

Poenget er at jeg tror wb ikke blir riktig lest av ACR. Om det stemmer vil vi trolig se når Adobe oppdaterer ACR om ca en måned. La oss rett og slett vente å se.

 

Å åpne filene i Silkypix vil kanskje og gi et hint...

 

Jeg har ikke K10D selv, så det er litt knotete for meg å prøve det ut.

Det hører med til historien at andre opplever det samme som dine funn. Så jeg betviler overhodfet ikke funnene dine, jeg lurer bare på hvor årsaken egentlig ligger.

 

Etter neste lønning så har jeg nok mulighet til å teste det ut selv. Jeg har mye overtid til gode, så jeg kommer til å trykke på kjøpknappen den 12. :)

Blir jeg noe klokere når ACR profilen kommer, skal jeg komme tilbake til det.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Interessant å legge merke til at det er så mange som forguder Adobe Photoshop og dennes avkom, og stille og rolig setter seg på gjerdet og venter på oppdatering av sin gud til tross for at det ofte er mye senere med oppdateringer enn konkurrentene. F.eks kom Bibble Labs med oppdatering av sitt utenmerkede redigeringsprogram for nevnte kamera for snart en måned siden.

Lenke til kommentar
Interessant å legge merke til at det er så mange som forguder Adobe Photoshop og dennes avkom, og stille og rolig setter seg på gjerdet og venter på oppdatering av sin gud til tross for at det ofte er mye senere med oppdateringer enn konkurrentene. F.eks kom Bibble Labs med oppdatering av sitt utenmerkede redigeringsprogram for nevnte kamera for snart en måned siden.

7877981[/snapback]

Enig. Når jeg får kameraet mellom hendene kommer jeg nok til å sende en del forbanna tanker i retning Adobe.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Interessant å legge merke til at det er så mange som forguder Adobe Photoshop og dennes avkom, og stille og rolig setter seg på gjerdet og venter på oppdatering av sin gud til tross for at det ofte er mye senere med oppdateringer enn konkurrentene. F.eks kom Bibble Labs med oppdatering av sitt utenmerkede redigeringsprogram for nevnte kamera for snart en måned siden.

7877981[/snapback]

Enig. Når jeg får kameraet mellom hendene kommer jeg nok til å sende en del forbanna tanker i retning Adobe.

 

Mvh Tim

7878231[/snapback]

 

Jeg har både K10D og Adobe programvare. Jeg ser ingen unormal hvitbalanse i mine bilder konvertert fra dng. Men må vel innrømme at jeg ikke har letet etter noen symptomer heller. Er dette dere snakker om her åpenbart og lett synlig eller må en sammenligne bilder side om side for å se svake nyanser?

Lenke til kommentar
Jeg har både K10D og Adobe programvare. Jeg ser ingen unormal hvitbalanse i mine bilder konvertert fra dng. Men må vel innrømme at jeg ikke har letet etter noen symptomer heller. Er dette dere snakker om her åpenbart og lett synlig eller må en sammenligne bilder side om side for å se svake nyanser?

7880067[/snapback]

Så vidt jeg forstår, gjelder det utebildene på denne siden (link).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har brukt K10D noen bilder nå, det er supert. Gleder meg skikkelig til makrosesongen begynner, det er liksom det jeg lever for rent fotografimessig. Legger merke til at testen IKKE (så vidt jeg kan se) seier noe om at kameraet har utganger for fokusmotorer i objektivet (Sigmas HSM f.eks.). Pentax kommer med disse objektivene noe senere, Sigma skulle egentlig har kommet med Pentaxversjonen av 300 2.8 HSM nå, men dette er selvsagt forsinket. :cry:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Interessant å legge merke til at det er så mange som forguder Adobe Photoshop og dennes avkom, og stille og rolig setter seg på gjerdet og venter på oppdatering av sin gud til tross for at det ofte er mye senere med oppdateringer enn konkurrentene. F.eks kom Bibble Labs med oppdatering av sitt utenmerkede redigeringsprogram for nevnte kamera for snart en måned siden.

7877981[/snapback]

Kanskje fordi flesteparten her bruker en piratkopi av CS2?! Vet ikke om det er like lett å få tak i en cracka versjon av Bibble? Eller er det det?

Lenke til kommentar
Interessant å legge merke til at det er så mange som forguder Adobe Photoshop og dennes avkom, og stille og rolig setter seg på gjerdet og venter på oppdatering av sin gud til tross for at det ofte er mye senere med oppdateringer enn konkurrentene. F.eks kom Bibble Labs med oppdatering av sitt utenmerkede redigeringsprogram for nevnte kamera for snart en måned siden.

7877981[/snapback]

Kanskje fordi flesteparten her bruker en piratkopi av CS2?! Vet ikke om det er like lett å få tak i en cracka versjon av Bibble? Eller er det det?

8088145[/snapback]

Ikke like lett nei, men heller ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hittil har jeg mest tro på tanken om at Adobe Camera RAW på ett eller annet vis ikke klarer å lese kameraets hvitbalanseinfo i DNG-filene, så når ACR v3,7 kommer ut om fire uker skal jeg ta en ny titt på filene. Likevel litt rart om Adobe Camera RAW ikke støtter Adobes eget universelle RAW-format 100%, men vi får se.

7857833[/snapback]

 

Det virker som ACR v3,7 har fikset problemet med hvitbalanse.

 

So I wasted no time downloading and installing ACR v. 3.7 yesterday. ... The files looked normal, and daylight shots that had showed WB numbers in 3.6 like 6700/65 now showed proper numbers like 4900/-4. Whatever it was that ACR couldn't understand about the K10D white balance settings in the previous version is clearly fixed.

 

http://theonlinephotographer.blogspot.com/...theres-dng.html

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...