Gå til innhold

Test av Pentax K10D


Anbefalte innlegg

 

Nå har jeg fått sett nærmere på dette, og resultatene er ganske merkelige. Sammenlignet med Canon EOS 5D og Nikon D80 (som er de vi har for hånden å sammenligne med akkurat nå), måler Pentax K10D i snitt 1838 grader Kelvin feil i fargetemperatur, og 69,38 i tint, i henhold til Adobe Camera RAW.

 

Når alle kameraene stilles inn på 4000K manuelt, gir både D80 og 5D 3900K (og -8 til 4 i tint) i hht Adobe Camera RAW, mens K10D gir 5550K og 66 i tint.

7822883[/snapback]

 

_mmmskeptisk_ til K10D :hmm:

 

Dette forklarer jo hvorfor bildene ble såpass forskjellige, men ikke hvorfor Pentax'en målte anderledes (antakelig feil). Er det SW-behandlingen eller lysmåler ? Eller brukerinnstillinger for den saks skyld?

 

Skulle ønske at dere hadde to kamera for å sjekke mot hverandre (eliminere mulig fabrikkasjonsfeil på et kamera og se etter systemfeil).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...] Så da spørs det om jeg skal prøve å finne et brukt *ist DS til en rimelig penge, [...]

7822223[/snapback]

Da bør du ta en titt på jubileumstilbudene til Preus Pro. For øyeblikket selger de Samsung GX-1L m/18-55mm til kr. 2431 (halv pris) og Pentax K100D m/18-55mm til kr. 4345; sistnevnte har billedstabilisator.

7823454[/snapback]

...og der var en stykk Samsung GX-1L m/18-55 bestilt... :-)

 

Takk for linkene, visste ikke om det tilbudet.

Lenke til kommentar
Tja, jeg er litt skeptisk til hele Preus Pro. Samboern min fikk ikke ordrebekreftelse før tre dager etter at hun bestilte, og da jeg bestilte et objektiv på søndag sto det fremdeles tre stk på lager, men jeg fikk mail i dag om at de var utsolgt. [...]

7823572[/snapback]

Webshopløsningen deres holder åpenbart ikke mål. Det ser ut til at de ikke justerer lagerbeholdningen før de sender varene, eller at de må godkjenne bestillingen manuelt først. Bestilte selv derfra på fredag etter kontortid. Lagerbeholdningen endret seg ikke, selv om jeg hadde betalt online. Men når jeg logget inn for noen timer siden, hadde de sendt varene, og lagerbeholdningen var oppdatert.

 

Men hvis du kan få et GX-1L til halv pris eller et K100D ca. 1000 kr. billigere enn hos Lefdal/Elkjøp, og ca. 2500kr billigere enn hos FotoVideo, så er det verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Tja, jeg er litt skeptisk til hele Preus Pro. Samboern min fikk ikke ordrebekreftelse før tre dager etter at hun bestilte, og da jeg bestilte et objektiv på søndag sto det fremdeles tre stk på lager, men jeg fikk mail i dag om at de var utsolgt. [...]

7823572[/snapback]

Webshopløsningen deres holder åpenbart ikke mål. Det ser ut til at de ikke justerer lagerbeholdningen før de sender varene, eller at de må godkjenne bestillingen manuelt først. Bestilte selv derfra på fredag etter kontortid. Lagerbeholdningen endret seg ikke, selv om jeg hadde betalt online. Men når jeg logget inn for noen timer siden, hadde de sendt varene, og lagerbeholdningen var oppdatert.

7824001[/snapback]

Virker sånn ja. Det står fortsatt 2 stk på lager, og ordrebekreftelsen har ikke kommet. Men de virket nå ordentlige på telefonen da (snakket med dem før jeg bestilte, for å høre etter om jeg kunne hente i Trondheim, noe jeg kunne).

 

Får håpe at ikke 2 stk har bestilt før meg da, slik at den egentlige lagerbeholdningen er 0...

Lenke til kommentar
Ja, det var slik jeg også tenkte, at tilbudet var så bra at jeg burde legge skepsisen til side, men den er nå fullvåken igjen. Noen som la merke til hvordan et hasselbladobjektiv som før helgen kostet kr 15.000,- med 50% rabatt nå koster kr 18.750,- med samme rabatten?

Prisene har variert som en jojo, men det er jo dumt at de setter opp prosent-reduksjonen når de varierer prisene. F.eks. kostet en Panasonic NV-GS37 rundt 2600 tidligere, mens den nå koster 3500. Du skal også være ganske dum for å kjøpe K110D til en høyere pris enn K100D...
Lenke til kommentar
Reagerte litt på fargene på sammenligningsbildene og som det er kommentert i testen:
...men fargebalansen er litt pussig...

 

Dette var et poeng jeg gjerne skulle ha sett mer kommentert.

7801657[/snapback]

 

Nå har jeg fått sett nærmere på dette, og resultatene er ganske merkelige. Sammenlignet med Canon EOS 5D og Nikon D80 (som er de vi har for hånden å sammenligne med akkurat nå), måler Pentax K10D i snitt 1838 grader Kelvin feil i fargetemperatur, og 69,38 i tint, i henhold til Adobe Camera RAW.

 

Når alle kameraene stilles inn på 4000K manuelt, gir både D80 og 5D 3900K (og -8 til 4 i tint) i hht Adobe Camera RAW, mens K10D gir 5550K og 66 i tint.

 

Resultatene finner dere i dette Excel-arket:

Excel-ark i RAR-fil

 

RAW+JPG-filer kan lastets ned herfra, for de spesielt interesserte:

Testbilder i RAR-fil (173MB)

7822883[/snapback]

Uten å ha sett på eksemplene tror jeg at jeg har forklaringa på dette fenomenet. Det er faktisk ganske enkelt og naturlig. Det dreier seg rett og slett om at Adobe ikke har laget raw profiler for K10D enda. Det betyr at konverteren ikke har mulighet til å lese hvordan kameraet har tolket lyset. Altså. Det du ser er rett og slett en gjetning.

 

Dette er altså Adobe sitt problem, og vil endre seg ved neste oppdatering av ACR. (EDIT: Kommer 28.02.07). Inntil det skjer er du avhengig av å sette hvittballanse under konvertering selv, eller eventuelt bruke Pentax sin raw konverter.

 

La meg ta et lite forbehold. Kanskje en ide å høre hva Pentax Norge har å si om saka.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Vi har selvsagt snakket med Pentax Norge (eller Fovi som de egentlig heter) og de har i og for seg spekulert på noe lignende. Både de og vi venter på tilbakemelding fra Adobe mht dette.

 

Men, K10D er i stand til å ta bilder i to RAW-formater. Pentax' egen PEF (som Adobe Camera RAW ikke støtter ennå) og Adobes eget "universelle" RAW-format, DNG. Det var sistnevnte vi brukte til vår lille test, og man skulle jo tro at Adobes eget format var kompatibelt, eller?

 

Når det er sagt kan det godt hende du har rett og alt som mangler er en profil. Vi vil selvsagt se nærmere på dette når det kommer en ny versjon av Adobe Camera RAW.

Lenke til kommentar
Vi har selvsagt snakket med Pentax Norge (eller Fovi som de egentlig heter) og de har i og for seg spekulert på noe lignende. Både de og vi venter på tilbakemelding fra Adobe mht dette.

 

Men, K10D er i stand til å ta bilder i to RAW-formater. Pentax' egen PEF (som Adobe Camera RAW ikke støtter ennå) og Adobes eget "universelle" RAW-format, DNG. Det var sistnevnte vi brukte til vår lille test, og man skulle jo tro at Adobes eget format var kompatibelt, eller?

 

Når det er sagt kan det godt hende du har rett og alt som mangler er en profil. Vi vil selvsagt se nærmere på dette når det kommer en ny versjon av Adobe Camera RAW.

7825756[/snapback]

La meg først si at jeg er på litt gyngende grunn her ;-)

Men slik jeg har oppfattet det, omfatter ikke DNG formatet data for hvittballanse. Derfor må dette "hackes" til, i etterkant i form av kameraprofiler.

 

Uansett. Adobe har annonsert en oppdateing av ARC 3.7 som har støtte av bla K10D og Nikon D40. Denne skal være tilgjengelig 28. februar.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Uansett. Adobe har annonsert en oppdateing av ARC 3.7 som har støtte av bla K10D og Nikon D40. Denne skal være tilgjengelig 28. februar.

7825960[/snapback]

Ok, litt OT, men det forbløffer meg stadig at ikke testere (for å prøve å være litt on topic) bruker feks. Bibble, som har hatt støtte for K10D siden 12. januar, til rawkonvertering... :innocent:

Lenke til kommentar
Ikke sikker på hva den der refererer til, siden skjermen min på jobb selvsagt er kalibrert (Spyder2).

7857245[/snapback]

 

 

Jeg forstod dette som om at hvitbalansen etter rawkonverteringen er ukalibrert (bildefilen)! Og dette fordi at kameraet ikke er støttet i den benyttede programvaren.

 

Om skjermen er kalibrert eller ikke spiller da ingen rolle....

Lenke til kommentar
Ikke sikker på hva den der refererer til, siden skjermen min på jobb selvsagt er kalibrert (Spyder2).

7857245[/snapback]

 

Dette er egenskapene for en av jpg-filene (gjelder forsåvidt alle), men om det er kameraet eller om det er PS som er feilkilden vet jeg jo ikke, men det er altså ikke knyttet et fargerom til jpg'en!

 

Så Aetius bør vel sjekke hvor feilkilden er...

Lenke til kommentar
Om jeg tar denne kontrollen for et vikårlig bilde fra mitt kompaktkamera så er det her skrevet "Fargerepresentasjon: sRGB".

 

Øvrig informasjon om kameraet etc. likner alt annet som i skjermbildet ovenfor.

7857725[/snapback]

 

Ergo er det da kameraet eller PS som ikke tilordner noe fargerom...

 

Ble testbildene tatt som RAW eller Raw+jpg?

Lenke til kommentar

Alle testbildene ble tatt som RAW+JPG, men det var RAW-filene som lå til grunn for alle tester. Det er dermed ikke sikkert exif-info fra JPG-filene er representativ.

 

Pussig måte å ordlegge seg på, forresten, hvis det er fargerom-tilknytningen som er problemet. For øvrig var K10D innstilt på et eller annet fargerom, enten sRGB eller AdobeRGB (jeg husker ikke), så hvis dette ikke er angitt i exif så er det ganske merkelig. Desverre har vi sendt kameraet tilbake til Pentax for lenge siden, så det er ikke så enkelt å sjekke.

 

De som er interesserte kan laste ned både RAW- og JPG-filer fra linken i mitt tidligere innlegg.

 

Hittil har jeg mest tro på tanken om at Adobe Camera RAW på ett eller annet vis ikke klarer å lese kameraets hvitbalanseinfo i DNG-filene, så når ACR v3,7 kommer ut om fire uker skal jeg ta en ny titt på filene. Likevel litt rart om Adobe Camera RAW ikke støtter Adobes eget universelle RAW-format 100%, men vi får se.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...