Gå til innhold

Ekte 5.1-surround på S/PDIF?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... både stemmer og ikke stemmer. Skal du ha surround utfra digitalt på lydkortet, må lydkortet ha støtte for det. Er ikke så mange kort på markedet enda som støtter dette, men Auzentech har kort som gjør det (X-plosion, Mystique). Dog, man kan vel spille av surround hvis det er kilde som f.eks DVD. Men filmer du har lagret i xvid og andre lignende formater (ikke raw), må du ha surround prosessing på kortet for å få i surround.

 

korriger meg hvis jeg tar feil...

Endret av Saknet
Lenke til kommentar
Tja... både stemmer og ikke stemmer. Skal du ha surround utfra digitalt på lydkortet, må lydkortet ha støtte for det. Er ikke så mange kort på markedet enda som støtter dette, men Auzentech har kort som gjør det (X-plosion, Mystique). Dog, man kan vel spille av surround hvis det er kilde som f.eks DVD. Men filmer du har lagret i xvid og andre lignende formater (ikke raw), må du ha surround prosessing på kortet for å få i surround.

 

korriger meg hvis jeg tar feil...

7796117[/snapback]

 

Det er kun alt som faktisk er surroundlyd jeg tenker på, ikke stereo som skal gi deg "surroundfølelse" (vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det).

 

Ok, et eksempel. Dersom jeg f.eks. kjøper dette kortet fra Terratec som har optiske S/PDIF-utganger på kortet. Vil jeg da høre ekte surround fra DVD-filmer, rippede filmer med flerkanals AC3-spor, 5.1-lyd i spill, etc.?

Lenke til kommentar
For meg høres disse teoriene helt usannsynlige. Jeg regner med at 100% av lydkort med S/PDIF-utganger støtter "SPDIF Passthrough" som er hva du trenger for surround fra DVD-filmer til en ekstern DD/DTS-dekoder.

7798195[/snapback]

 

Ok, flott, det var det jeg ønsket å høre. :) Men er SPDIF Passthrough noe som styres fra driverne eller er dette innebygd i hardwaren?

Lenke til kommentar
Jeg regner med det er på drivernivå uten at jeg er bombesikker. For Windows skal du nok få det til relativt lett på de fleste lydkort, men ønsker du 5.1 ut fra et mer eksotisk OS som du tydeligvis ønsker (ref:tråd) har jeg rett og slett ingen peiling.

7798371[/snapback]

 

Hehe... Stemmer det. :) Jeg har tittet litt mer siden siste post, og ser jeg kanskje må gjøre diverse innstillinger. Så lenge jeg får fatt på rett lydkort, går nok det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...