ELR Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Hei! Jeg frykter skjermkortet mitt har problemer. Spill som bruker enten direct3d eller opengl (en av de) henger etter kort tids spilling. Jeg får en varsel med støy i lyden og så vips, der henger alt sammen. Er det et program, helst gratis, som jeg kan bruke for å teste dette? En test som gjerne varer en tid slik at problemet få tid til å oppstå? P.S. Hva bruker wow og BF2142? Spesielt disse som sliter med problemet. (D3D eller OpenGL?)
Pastafarian Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Prøv ATI tool. Sjekk temperaturer/sjekk om det ligger mye støv på kjøleribben. Oppdater drivere.
ELR Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 Takk skal du ha! Testet den nå, og når temperaturen kom opp i 87 grader slo maskinen seg av. Fikk ikke de vanlige tegnene på at den skulle klikke da den ikke frøs, men kun slo seg rett av. Er 87 grader mye for GPU?
Pastafarian Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Vet da ikke hvilket grafikkort du har! Det er ganske mye, men skjermkort tåler ofte mye varme. Vil tro problemet er relatert enten til temperatur eller driver feil. Det kan også være noe galt med skjermkortet. Ville først og fremst forsøkt å senke temp på skjermkortet for å se om det går bedre. Det kan du gjøre md f.eks å åpne døren på kabinettet og sette en vifte til å blåse direkte på skjermkortet samt å fjerne evt støv. Nå har du da også en test som fremprovoserer reboot så det er bare å prøve med den igjen når du har gjort hva jeg foreslår. Fant du artifacts på testen i ATI tool?
ELR Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 (endret) Skjermkortet er et ATI X800XT AGP. Problemet har vedvart lenge, med både gamle og nye drivere, gammel og ny installasjon av Windows XP (Home SP2), samt med og uten døren i kabinettet. Tingen var at tidligere så skjedde det sjeldent, nå skjer det ganske kjapt etter at spillet er startet opp. Fant denne linken: Official GPU Overclocking Her sier de at temperatur ikke skal overstige 80 grader, og ikke under noen omstendigheter passere 90... Kan tyde på at temperaturen er problemet. Skal prøve å blåse skjermkortet rent for støv, og evt. klokke det litt ned. Håper det gjør susen. Takker for all hjelp så langt Uvurderlig! Jeg kommer tilbake med problemer/løsning så snart jeg vet noe. EDIT: Tusen takk for hjelpen! Nå fungerer det! Ikke en eneste klikk til nå, mot før der det gikk et par minutter! Alt som skulle til var å klokke ned kortet litt slik at temperaturen sank. :!: Endret 25. januar 2007 av Pitbullo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå