Gå til innhold

Er garn og oter sportsfiske?


Gjest member-101642

Anbefalte innlegg

snip..

 

Av ren nysgjerrighet.. Hvilket fiskeredskap bruker du? Og hva mener du egentlig med fancy utstyr?

8069751[/snapback]

 

Jeg bruker fiskehjul...

 

Sportsfisker/turistfisker, det går for det samme :/

8070898[/snapback]

 

Ett slikt ett?

06_420600.jpg

 

 

Fiske er en kunst, de som ikke er enig kan holde kjeft.

 

Kunst? Med den der? :!:

Dette blir for dumt..

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror rett og slett han bare bommer grovt på definisjon av sportsfiske.

8070111[/snapback]

Så gjør meg den tjenesten å definere sportsfiske for meg... ;)

8070928[/snapback]

Alt som ikke er yrkesfiske etter min mening. Ikke bare østlendinger med vadere i Altaelva.

Lenke til kommentar
snip..

 

Av ren nysgjerrighet.. Hvilket fiskeredskap bruker du? Og hva mener du egentlig med fancy utstyr?

8069751[/snapback]

 

Jeg bruker fiskehjul...

 

Sportsfisker/turistfisker, det går for det samme :/

8070898[/snapback]

 

Ett slikt ett?

06_420600.jpg

 

 

Fiske er en kunst, de som ikke er enig kan holde kjeft.

 

Kunst? Med den der? :!:

Dette blir for dumt..

8071571[/snapback]

Jeg fisker med Denne

 

Hvorfor blir det dumt? Er det dumt å kalle fiske kunst fordi utstyret er simpelt? Så jeg må ha en komplisert og giret stang for å kalle det en kunst?

Jeg har mange stenger for kastesluk, pilk ,snik, tørr og våtflue, men siden jeg fåretrekker å fiske med hjul så er det ikke kunst.

 

Jeg tror du bør spare på utalelsene dine til du vet hva du snakker om.

 

Hver sommer legger vi til på de elgamle fiskegrundene, og ser ut som lassaroner. Klærne og utstyret er slitt og umoderne. Og hvert år så kommer "sportsfiskerne", de legger til ved siden av oss med det moderne utstyret som blinker i sola. Men de får ikke fisk, uansett hvordan de bruker samme slukene som oss, spytter i havet og følger etter oss, så får de ingen ting. Og hvorfor tror du det? Er det fordi vi er velsignet av fiskeguden? Nei, det er fordi fiske er kunst, det er

ikke utstyret som avgjør om det er en kunst eller ikke, det er selve kunsten.

 

Er du ikke enig, så bare la det ligge. Okey? ;D

 

Hyrlen: Jeg er ikke enig, vi har forsjellige fiskekulturer og jeg ville ikke satt alle i en bås.

 

Jeg vil heller ikke sidestille en fisker med livslang erfaring og en turistfisker.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hva jeg snakker om.. Fisket tross alt i fjellvannn og på sjøen lenge før du var født! Dog med sluk og mark.

 

Sportfiske er sportsfiske for at det skal være krevende. Å fiske med et slikt hjul krever svært lite av deg.

Å fiske med stang etter ørret og annen edelfisk der man faktisk må tenkte litt derimot krever en del av deg.

 

 

Har for tiden blitt hekta på fluefiske og fluebinding, og kan allerede nå medele at det er mye morsommere enn sluk/agn-fiske. Nettopp for at det krever mer av meg som fisker.

For tiden binder jeg opp myggklekkere som jeg skal teste ut i april (eller når isen går). Og døgnflueklekkingen som kommer litt senere. Dette er snakk om imitasjoner av faktiske innsekt som ørreten spiser.

 

Etter min mening kommer man ikke nærmere sportfiske enn det.

 

edit:

Sportsfiske er svekling bak det fancy fiskeutstyret sitt...

Sportsfiskere får heller ikke fisk, så hvem bryr seg?

 

Slike utsagn får meg til å tvile på seriøsiteten din.

 

:)

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg vet hva jeg snakker om.. Fisket tross alt i fjellvannn og på sjøen lenge før du var født! Dog med sluk og mark.

 

Sportfiske er sportsfiske for at det skal være krevende. Å fiske med et slikt hjul krever svært lite av deg.

Å fiske med stang etter ørret og annen edelfisk der man faktisk må tenkte litt derimot krever en del av deg.

 

 

Har for tiden blitt hekta på fluefiske og fluebinding, og kan allerede nå medele at det er mye morsommere enn sluk/agn-fiske. Nettopp for at det krever mer av meg som fisker.

For tiden binder jeg opp myggklekkere som jeg skal teste ut i april (eller når isen går). Og døgnflueklekkingen som kommer litt senere. Dette er snakk om imitasjoner av faktiske innsekt som ørreten spiser.

 

Etter min mening kommer man ikke nærmere sportfiske enn det.

 

edit:

Sportsfiske er svekling bak det fancy fiskeutstyret sitt...

Sportsfiskere får heller ikke fisk, så hvem bryr seg?

 

Slike utsagn får meg til å tvile på seriøsiteten din.

 

:)

8074137[/snapback]

Seriøsitet er en mangelsykdom heromkring... :p

 

Ja nå kom jeg på hvor deilig fluefiske er... :3

 

Uansett, fiskehjul krever ikke alltid så mye, det er det som er greia. Å fiske med stang er bare å komplisere det hele. Jeg forstår at dere synes det er mere kamp, mann mot fisk. Men ikke si at det ikke KAN være krevende å fiske med hjul. Fårestill deg 6 storsei, alle på omtrent sju kilo, og etterhverandre på snika. Det ER krevende. Og ikke minst å kleppe alle uten å miste noen av de...

 

Ei bleike, det er iallefall krevende å få opp, den er jo så laus i kjeften. Eller en lyr, er ikke det krevende, den svømmer jo oppover helt til den ser båten. Så du ser, man må tenke- Det er nemmelig ikka bare å heise dem opp...

 

Å ikke klare å kjenne hva slags fisk det er kan ødelegge fangsten...

...så jo, det er krevende, på en helt annen måte...

 

EDIT: Hehe! Verdens verste kommafeil :p

Endret av Tronderbart
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Fiskehjul er ikke sportsfiske. Ser ikke sporten i å lempe ut et snøre med et titals antall kroker/gummimakk og sveie inn torsk etter torsk. Ørretfiske med sluk i et krystallklart fjellvann krever og gir så mye mye mer. Fiskehjul er latmanns matauk.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Pilke med stang er sportsfiske så lenge det ikke foregår med fastkrok, eller rykkpilk som det også kalles.

Mange sportsfiskere vill sette en grense på hovedkrok og en til to opphengere som sportsfiske. Dermed så faller oter utenfor sportsfiske kategorien. (og juksa er defenitivt ikke sportsfiske)

 

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener at en sportsfisker er en som fisker stort sett hele tiden, men som ikke har det som arbeid. Jeg syns ikke det er avgjørende hvilket utstyr som brukes, men jeg syns egentlig ikke garnfiske har noe med dette å gjøre.

 

Som med alle andre hobbyer er det noen som lever ut hobbyen sin mer enn andre. Noen leser seg til kunnskapen mens andre opplever det.

Lenke til kommentar

Har selv stilt opp med 2-3 forskjellige spinn/haspelstenger + ett par fluestenger ved vann uten å få napp, samstundes fikk en som hadde en blikkboks påviklet med nylon og mark/markrok den ene Ørreten etter den andre, så det er ikke alltid utstyret som teller. Det har betydning den tid man har kroken i vannet, altså den effektive fisketid.

 

Men jeg kan være enig i at en god fluestang koster noen kroner og er bedre å lære seg fluekasting med en ei dårlig stang.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Ørretfiske med sluk i et krystallklart fjellvann krever og gir så mye mye mer.

8100251[/snapback]

 

Håpløst å diskutere hva som "gir mest" vel?

 

Det som gir deg(og mange andre) masse (fjellvann, ørret, telt og kaffilars på bål) trenger ikke gi en annen noe som helst.

Noen liker bedre å dra færingen ut av naustet og legge seg utpå ramsalt havvann, speide etter måker eller andre tegn som kan avsløre hva som rører seg under overflata.

"Kunsten" her ligger vel kanskje ikke så mye i utstyret eller hvordan man svinger snøret, men heller i tålmodighet, å lese tegnene fra sjøen, kaste ut i rett tid på rett sted og få inn og bearbeide fangsten for så å være klar til neste gang..

 

Jeg kan godt se at mange har glede av begge disse formene for fiske, men kalle det for sport?!? Fiske er fiske uansett. Moro er det uansett...

 

...og gir masse tilbake uansett hvor eller hvordan man fisker...

 

IMHO!

Lenke til kommentar
Sport fishing methods vary according to the area being fished, the species being targeted, the personal strategies of the angler, and the resources available, ranging from the aristocratic art of fly fishing, ostensibly invented in Great Britain, to the high-tech methods used to chase Marlin and tuna. In virtually every case, however, the fishing is done with hook, line, rod and reel rather than with nets or other aids.

 

Tata

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...