Gå til innhold

Hvordan rengjøre objektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva anbefaler dere av utstyr og prosedyre for å rengjøre objektivet?

7781519[/snapback]

 

Hvis jeg forutsetter at du mener et objektiv til et SLR-kamera, og det gjelder rens av dette innvendig, ville min prosedyre vært omtrent sånn:

 

1. Levere inn på verksted

 

2. Hente på verksted når det er ferdig

 

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Hva anbefaler dere av utstyr og prosedyre for å rengjøre objektivet?

7781519[/snapback]

Jeg benytter en mikrofiberklut og/eller pusseklut for briller samt Kodak obj. rens.

7782158[/snapback]

 

...og på samme måte, hvis det er snakk om utvendig rengjøring, så er jeg enig i dette...

 

 

Roger

Lenke til kommentar
Hva anbefaler dere av utstyr og prosedyre for å rengjøre objektivet?

7781519[/snapback]

Jeg benytter en mikrofiberklut og/eller pusseklut for briller samt Kodak obj. rens.

7782158[/snapback]

 

...og på samme måte, hvis det er snakk om utvendig rengjøring, så er jeg enig i dette...

 

 

Roger

7782511[/snapback]

 

ja, jeg mener utvendig.

Lenke til kommentar
Oppvaskmaskinen er akkurat ferdig, men nå ser det ut som om objektivet er ødelagt. Vasket på 65 grader. Skulle det ikke tåle det? Nå er jeg drit forbanna!

7784193[/snapback]

 

Hhehe...65 grader? Spørs om ikke det var i meste laget. Står det ikke at du bør holde deg omtrent mellom 18 og 55° på objektivet?

7784391[/snapback]

 

Shit! Det tenkt jeg ikke på. Hadde noen skikkelig møkkete kjeler som også skulle bli rene.

Lenke til kommentar

Hah! Mitt objektiv tåler 18-70 står det på det :D

 

Selv pleier jeg å blåse ren både front- og bakglasset (og front- og bakdekselet) på objektivene mine med en blåsebelg ganske ofte å bli kvitt løst støv o.l. Da får man også mindre støv som kan løsne og legge seg inne i kameraet.

 

For meg er dette fast rutine hver gang jeg kommer hjem etter å ha byttet objektiv ute i 'felten' enten de er synlig møkkete eller ikke. Da er de rene og pene til neste gang. Objektivet som allerede sitter på kameraet tar jeg selvfølgelig ikke av i forbindelse med dette.

 

Det er veldig sjelden jeg trenger å gjøre noe mer enn dette - er du litt bevisst på hva du gjør og ikke fikler for mye skal det ikke være noen grunn til å få fingermerker o.l. på glasset. Når det gjelder andre småflekker fra vanndråper og sånn så bruker jeg bare mikrofiber-enden av en lenspen på glasset etter å ha pustet på det for å tilføre dugg/fuktighet.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg henger meg på diskusjonen litt sent som vanlig.

 

Jeg har et spørsmål angående coatingen på frontelementet hos objektivene. Hver gang jeg pusser linsa så er jeg bekymra for denne coatingen, sannsynligvis overdrevet bekymret. Jeg lurer egentlig på hvor mye denne coatingen kan godta før den tar skade og hva som kan skade den.

 

Så langt har jeg kun brukt en klut som jeg fikk gratis av Nikon men er nødt til skaffe noe bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

IKKE bruk mikrofiberklut. Disse vasker mekanisk og skader coating/frontelementet. Bruk engangs "linsepapir". Disse kan fåes bl.a. hos optikere.

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
IKKE bruk mikrofiberklut. Disse vasker mekanisk og skader coating/frontelementet. Bruk engangs "linsepapir". Disse kan fåes bl.a. hos optikere.

 

Mvh.

TH

7797908[/snapback]

 

Kan man tørke av objektivet i den retning man vil, eller er det spesielle prosedyrer for dette også? Jeg har heldigvis bare 18-55 mm`ern enda så jeg får øve meg litt på den. Blir vel uansett å sette filter på når dyrere saker kommer i hus for ikke å ødelegge dyrebar optikk ved feil rensemetode i starten (og en tid utover)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

Såfremt du bruker linsepapir er det ikke så mye du trenger være redd for. Presterte selv å ødelegge UV-filteret på objektivet mitt da jeg èn gang brukte vanlig "brille-fille". Denne hadde ligget i lommen, og jeg skrapte et sandkorn over objektivet og fikk en stor skrape. Nytt filter koster ca. 600, men objektivet til 5000 røyk ihvertfall ikke :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hva koster det å levere inn objektiv til rens?

 

Hva anbefaler dere av utstyr og prosedyre for å rengjøre objektivet?

 

Hvis jeg forutsetter at du mener et objektiv til et SLR-kamera, og det gjelder rens av dette innvendig, ville min prosedyre vært omtrent sånn:

 

1. Levere inn på verksted

 

2. Hente på verksted når det er ferdig

 

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...