Gå til innhold

Har noen erfaring med å kjøre pc-er i minusgrader?


Pallantir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eguliano, det måtte vel være isopor. Men det er avhengig av at det er tett, og det funker dårlig.

 

Sitdown, det høres umiddelbart fornuftig ut, men problemet blir at jeg da enten må lage hull i taket og trekke luft derfra, eller så vil pc-en være smekkfull av støv i løpet av kort tid.

 

Jeg har bestemt meg for å bruke USB-harddisker, men jeg må jo absolutt gi folket her poeng for kreativitet! :D

Lenke til kommentar
Som nevnt lenger oppe vil jeg ikke la dem bruke så mye strøm som de bruker når de står på av miljømessige og økonomiske årsaker. De brukes jo bare 10-15 % av dagen (og den på soverommet antakeligvis enda mindre).

7773758[/snapback]

Bruker en PC så mye strøm når den bare står idle?

Den bruker selvsagt mer enn i dvale, men det er vel først under arbeid den begynner å dra strøm.

Interessant innlegg forresten, hadde selv tenkt å putte filserveren ut i boden, men det prosjektet avventer jeg litt etter å ha lest dette.

Lenke til kommentar

Vil ikke trekke inn noe mer støv enn om den sto på loftet utenfor glava, men du kan jo selvsagt riste vekk støvet som har samlet seg i glavan over flere tiår.. hehe

 

Du kan jo også lage en boks over pc og isolere godt rundt den, du vil da kunne utnytte den varme flaten.

 

Uansett lykke til :)

Lenke til kommentar
Det tror jeg på. Men så er det det med å ha stående konstant på pc-er som bare brukes 10-15 % av dagen. Både økonomisk og miljømessig (særlig det siste) er det ikke noe jeg har lyst til å gjøre. Derfor bruker jeg S3-ventemodus på stort sett alt jeg har i huset. Og disse pc-ene har ingen dyre komponenter, det er snakk om AMD XP2600 på KT-4-hovedkort, så om de holder 2-3 år (og det burde de gjøre hvis det bare blir litt fuktighet), er det greit for meg. Et brukt hovedkort koster ikke mange kronene. :)

7773687[/snapback]

 

Åpne kabinettet så blir det ikke store "varme" flater og innestengt luft som senere kan avgi fuktighet. Loftet er eller et sted med lav relativ fuktighet som egner seg til langtidslagring av relativt ømtålige ting.

Lenke til kommentar

Pc-en bruker veldig mye mer strøm når den står og går enn når den står i S3, ja. Bil-pc-en min kan stå i en ukes tid før batteriet er tomt (eget bilbatteri for den, så jeg skal få start på bilen) i S3, men hvis den går, holder den bare 3-4 timer.

 

Noe annet som taler mot å ha den under Glavaen er at den vil overføre vibrasjoner og bli hørbar i rommet under, noe den ikke er i det hele tatt når den står oppå planker som ligger på tvers av spikerslagene. I tillegg er det dårlige takessplater spikret opp med vanlige spiker uten riller (fyren som bygde huset mitt var en total idiot!), så de synker av seg selv, uten hjelp fra en pc.

 

Og helt åpen kan nok ikke pc-en være fordi det er mus der oppe. Jeg har skåret et stort vindu som er dekt med musenetting og har en 120-mm-vifte, så jeg tror som sagt ikke fuktigheten blir noe problem.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor du bor og hvor lenge vinteren varer hos deg, så ville jeg vurdert følgende.

 

Monter et lite termometer på loftet, med mulighet for å lese av tempen et annen sted i huset.

 

De få?? gangene tempen kryper under 0, så lar du være å skru av pc'en.

 

En pc som ikke benyttes bruker noe under 2kW per døgn. Jeg vil tippe du kommer godt under en 100 lapp i året i ekstra strøm kostnad.

 

Vurder økonomien i dette opp i mot andre fikse løsninger.

Lenke til kommentar
Finnes det et stoff som varmer når det er kaldt og

ikke gjør noe/kjøler når det er kaldt som er relativt holdbart=?

7773817[/snapback]

 

Du har varmekabler til vannledninger, de har et dielektrikum som blir ledende når det blir kaldt.

En annen løsning er å lage en isolert kasse til pc'ene og montere en 60W lyspære i kassa. Monterer du bryteren i etasjen under kan du sette på varmen ved behov.

Har selv en tilsvarende løsning. Har trukket skjermkabel, lydkabel, USB og ledninger til betjeningspanel til stuen, alt som støyer står i kjelleren.

Lenke til kommentar

Signatur, ikke så dumt det. Bortsett fra at i et normalår snakker vi om sammenhengende fra november til begynnelsen av april.

 

Necrodus, den var heller ikke dum. Men jeg tør ikke ha en innelukket lyspære jeg ikke kan se, dessuten vil en vanlig 60-wattspære også drikke en del strøm hvis den står på så og si konstant. Vi har ikke en eneste vanlig lyspære i huset, alt er strømsparende. Miljøet, vet du... :) Men uansett tror jeg ikke USB-løsningen er noe problem, den er spesielt fleksibel fordi jeg kan ta ut og inn harddiskene som jeg vil. I tillegg kan jeg da dele USB-tv-boksen med en annen maskin jeg har i det rommet der USB-kabelen blir ført ned, så det er bra på flere måter.

Lenke til kommentar

Ja visst. Men det må jo bli både dyrere og ikke minst mer fiklete enn bare å bruke USB-harddisk, som ikke bare er enkelt og hendig, men også rimelig når jeg tar utstyret fra eBay (det er jo allerede bestilt). Jeg kunne jo lagt slangene fra vannkjølingen til en av pc-ene i kjelleren opp dit, men det spørs om pumpa ville klart belastningen...

Lenke til kommentar
eguliano, det måtte vel være isopor. Men det er avhengig av at det er tett, og det funker dårlig.

 

Sitdown, det høres umiddelbart fornuftig ut, men problemet blir at jeg da enten må lage hull i taket og trekke luft derfra, eller så vil pc-en være smekkfull av støv i løpet av kort tid.

 

Jeg har bestemt meg for å bruke USB-harddisker, men jeg må jo absolutt gi folket her poeng for kreativitet! :D

7773839[/snapback]

 

kan du kjøre en ekstern harddisk som Master?

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg heller ville bekymret meg mer for fukt enn for kulde. Når temperaturen synker i løpet av natten og PC står i S3 så vil det dannes fuktig luft, eventuelt rim hvis det er kaldt nok der oppe, på komponentene. Når du da starter opp PC'en eller sola begynner å varme opp loftet vil rimet smelte til vann og fukten gnage bitene dine i filler. Jeg ville heller sett etter noen støydempingskit, samt vifter og strømforsyning med mindre støy.

7773387[/snapback]

 

Det han sa, prøv å finn en annen løsning enn å ha pc'n på loftet, har en tendens til å bli fukt og slik der oppe, snakker av erfaring siden jeg jobber med isolering...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

jeg kjøer 2 stk maskiner på verandaen, den er innglasset men ikke isolert. men disse 2 maskina går som servere og slåes aldri av da.

ingen problem med fugt eller noe.

men skulle jeg slått dem av og på ville det fort blitt et problem.

 

men til deg som vurderer filserver i boden så går det fint hvis den er på 24/7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...