Gå til innhold

Hvor ofte burde en PC slåes av?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slår aldri av PC'n. Den har stått og gått 24/7 helt siden forrige oppgradering, dvs noen måneder. Etter at jeg begynte å ha pc på 24/7 har jeg ikke hatt noen problemer med maskinvare. Før brukte spesielt diskene å tulle. Om det har en sammenheng kan jeg ikke gi noe presist svar på, men at maskina tar skade av å stå på 24/7 tror jeg overhodet ikke. Mer skeptisk til å slå av og på, da datamaskinen faktisk er ment å stå på...

Lenke til kommentar

Jeg har jobba med hardware i 10 år nå, og har aldri opplevd at en PC tar kvelden så lenge den står på. Det er oppstart som sliter på delene. Kalde deler blir varme, og de utvider seg, der har du slitasje. Så lenge PC'en står på, slites den ikke. Det eneste som slites er viftene, men det får man tåle... Tenk på det som med en lyspære. De går bestandig når man slår dem på...

 

Min stasjonære PC ble kjøpt for 2,5 år siden og har vel hatt nedetid på 10 døgn tilsammen, kan jeg tenke meg. Still going strong, må bare rense den for støv innimellom.

Lenke til kommentar
15 år? Hva brukes den til?

7795685[/snapback]

Den overvåker noen store radiosendere i forbindelse med det maritime AIS-systemet.

 

Bare jeg som så for meg den "push the execute-button" maskinen fra Lost?

7795732[/snapback]

 

"The Swan"-bunkeren fra Lost var faktisk det første jeg tenkte på når jeg kom inn i bunkeren, som faktisk ligger under bakken med skjult inngang.

 

Inne i bunkeren jobber to sivile menn som har alt de trenger for å overleve en stund uten kontakt med omverdenen eller forsyninger.

 

Veldig spesiellt å se for meg som er Lost-fan :!:

Lenke til kommentar
Det er varme og strømbruk som "sliter"ut komponentene i en pc

 

eller

 

Vel må nok har melde meg på hva folk flest sier...

Slår av pc'n, bare hvis strømmen går eller jeg skal inn i kassa og mekke.. elers så står den på 24/7.. har vel en oppetid nå på noen mnd..

 

Uff og uff! Er nettopp pga av dette jeg blir forvirra og usikker. En sier at pc skal stå på lengst mulig, den andre sier det motsatte. Får vel bare satse på en av alternativene :whistle::hmm::ohmy:

7767566[/snapback]

 

Om du vil ha lengst levetid, og strømpriser ikke er et problem, så lar du maskinen stå på 24/7. Til vanlig, daglig bruk vil du derimot spare en god del strøm på å slå den av når du legger deg, så jeg kan tenke meg at mannen i butikken anbefalte det. For den vanlige hjemmebruker er også sjansen stor for at maskinen fylles med spyware og dritt som okkuperer minne og gjør maskinen treg etterhvert, og en daglig reboot kan være nok til at du ikke stormer tilbake til butikken for å klage. :)

 

Tror nok ikke pcer tar skade av å stå på i lang tid.Men at ytelsen synker dess lenger de er påslått,er vel ganske sikkert.Bare å kjøre noen runder 3DMark/superpi før og etter restart det  :)

 

Til serverbruk har det vel ikke noe å si da.

7767969[/snapback]

 

Om maskinen din går tregere når den har stått lenge på, har du enten et problem med hardwaren din, eller så kjører du feil OS. :) Maskinen jeg skriver på nå har en oppetid på 11 dager, 16 timer, og ting går like fort som rett etter oppstart, og jeg har sett oppetid på over 80 dager uten at noenting har gått tregere. Bytt til Ubuntu om du vil ha høy oppetid uten treghet. :)

Lenke til kommentar

hadde oppetid på min gamle pc på 51 dager, den 52nde dag tok et strømbrudd pc'n. men da hadde jeg slått rekorden til en kompis sin linux server :p så var ingen vits prøve igjen. Nå med min nye X2 pc så er maks dager 4 før den låser seg. har en anelse at det er usb wlan sin skyld. men lar den mesteparten av tiden stå på alltid

Lenke til kommentar
Min er av om natten om jeg ikke laster ned. Neste dag starter jeg den på nytt for bedre ytelse. Vet ikke helt om det faktisk blir bedre, men det tar jo max 2min å restarte den ... :p

 

Med Everest kan du se hvor lang tid den har stått på og hvor mange ganger den er slått av. Siden du formaterte den seff. 

Totalt oppetid: 4dager, 13timer, 35min og 48sek

Det er siden 13/01-07.

25 omstarter.

Nedetid: 3dager, 12timer.

 

Antallblåskjermer: 0 (stolt :thumbup::p)

7767400[/snapback]

 

Har everest jeg, hvor kan jeg se det hen da, er litt nysgjerrig, har laptop jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde strømbrudd under stormen i forrige uke. Oppetid på en uke før det, men har ikke slått den av/restartet for morro skyld (les: pga tregt system) siden jeg fikk den.

 

En del reboots har det blitt - takket være Windows Update og en del programvare.

 

Merker at PCen blir litt tregere etter hvert, men hvis jeg slår av alle programmer jeg har manuelt startet etter siste reboot er den like fin igjen. Hadde 17 dager på det meste her, men at det ikke er mer får Updaten da skylda for (og relativt hyppige bytter av HW :whistle: )

 

Harddisker slites enormt av oppstart, la pcen stå på hvis du ikke plages av lyden. Fin oppvarming, om du har strømkrevende komponenter.

Lenke til kommentar
har du en pc på i 3 dager i strekk, merker du at pcen går mye treigere, en restart hjelper :)

 

pleier å restarte pcen minst 1 gang om dagen

7767349[/snapback]

Går pc'en din treigere etter noen dager er det noe feil.

7767391[/snapback]

Når man har kjørt hundrevis av programmer, brukte RAMen konstant uten en flush (reboot med andre ord), installert diverse ting og tang, og noen programmer har muligens hengt seg (avsluttet, men kan henge igjen DLLer og slikt), så er det IKKE unormalt at den går tregt etter 3 dager :)

 

Think before you act (write) :tease:

Lenke til kommentar

Miljøvern? Kyoto avtale?

 

Den energien du bruker i hjemmet blir stort sett utviklet til varme etter en stund uansett, sparer ikke mye på å kjøpe sparepærer hvis det betyr at du kjøper ny varmeovn 2 dager etterpå.

 

I Norge bruker vi stort sett elektrisk oppvarming uansett, har fint lite å si om det belaster den termiske kretsen i en varmeovn eller to litt mindre.

Kanskje ovnen varer lengre med færre restarter?

 

På sommeren pleier jeg å slå av pc'n innimellom, da gjør jeg ofte andre ting uansett, ellers står den normalt sett på 24/7.

Lenke til kommentar

 

Om du vil ha lengst levetid, og strømpriser ikke er et problem, så lar du maskinen stå på 24/7. Til vanlig, daglig bruk vil du derimot spare en god del strøm på å slå den av når du legger deg, så jeg kan tenke meg at mannen i butikken anbefalte det. For den vanlige hjemmebruker er også sjansen stor for at maskinen fylles med spyware og dritt som okkuperer minne og gjør maskinen treg etterhvert, og en daglig reboot kan være nok til at du ikke stormer tilbake til butikken for å klage. :)

 

Med mindre man bruker alternative energikilder er en PC en like god varmekilde som noen annen i disse dager. Praktisk talt 100% av strømmen PC'n bruker blir varme. Om sommeren er det en annen sak.

 

Min påstand er at 99.9 prosent av alle virus og spyware man mottar er noe man motar når man er aktiv på nettet eller åpner mail så den riskoen er nok minimal.

 

Tror nok ikke pcer tar skade av å stå på i lang tid.Men at ytelsen synker dess lenger de er påslått,er vel ganske sikkert.Bare å kjøre noen runder 3DMark/superpi før og etter restart det  :)

 

Til serverbruk har det vel ikke noe å si da.

7767969[/snapback]

 

Om maskinen din går tregere når den har stått lenge på, har du enten et problem med hardwaren din, eller så kjører du feil OS. :) Maskinen jeg skriver på nå har en oppetid på 11 dager, 16 timer, og ting går like fort som rett etter oppstart, og jeg har sett oppetid på over 80 dager uten at noenting har gått tregere. Bytt til Ubuntu om du vil ha høy oppetid uten treghet. :)

7795934[/snapback]

Men helledussen. Det er da helt normalt at servere går noen år uten omstart. Å telle dager i denne sammenhengen blir litt patetisk. Sorry. 80 dager er ikke mer enn antall dager mellom reboot på min jobb-laptop og da har den i mellomtiden vært i dvale ørten ganger, koblet seg opp mot et dusin trådløse nett osv. Det er, om ikke imponerende, så i hvertfall brukbar prestasjon. 80 dager på en stasjonær PC er ... veldig lite bare.

 

Nesten alle slike problemer har med programmer og applikasjoner å gjøre.

Det har sannt nok være enkelte moduler av Windows som har hatt minnelekasje opp gjennom årene og 16bit windows versjoner hadde noen resurser som ikke ble frigjort men selv windows 3.0 kunne man få til å gå i årevis uten stans. Årsakene til tregere maskin og stans er m.a.o software, software og software.

 

Men for all del, det kan jo hende utviklere som utvikler for linux er så uendelig mye flinkere enn de som uvikler på windows-platformen at det i seg selv er en grunn til å bytte, men for å si det sånn: Du har ikke akkurat overbevist meg :-)

Lenke til kommentar

 

Om du vil ha lengst levetid, og strømpriser ikke er et problem, så lar du maskinen stå på 24/7. Til vanlig, daglig bruk vil du derimot spare en god del strøm på å slå den av når du legger deg, så jeg kan tenke meg at mannen i butikken anbefalte det. For den vanlige hjemmebruker er også sjansen stor for at maskinen fylles med spyware og dritt som okkuperer minne og gjør maskinen treg etterhvert, og en daglig reboot kan være nok til at du ikke stormer tilbake til butikken for å klage. :)

 

Med mindre man bruker alternative energikilder er en PC en like god varmekilde som noen annen i disse dager. Praktisk talt 100% av strømmen PC'n bruker blir varme. Om sommeren er det en annen sak.

 

Min påstand er at 99.9 prosent av alle virus og spyware man mottar er noe man motar når man er aktiv på nettet eller åpner mail så den riskoen er nok minimal.

 

Tror nok ikke pcer tar skade av å stå på i lang tid.Men at ytelsen synker dess lenger de er påslått,er vel ganske sikkert.Bare å kjøre noen runder 3DMark/superpi før og etter restart det  :)

 

Til serverbruk har det vel ikke noe å si da.

7767969[/snapback]

 

Om maskinen din går tregere når den har stått lenge på, har du enten et problem med hardwaren din, eller så kjører du feil OS. :) Maskinen jeg skriver på nå har en oppetid på 11 dager, 16 timer, og ting går like fort som rett etter oppstart, og jeg har sett oppetid på over 80 dager uten at noenting har gått tregere. Bytt til Ubuntu om du vil ha høy oppetid uten treghet. :)

7795934[/snapback]

Men helledussen. Det er da helt normalt at servere går noen år uten omstart. Å telle dager i denne sammenhengen blir litt patetisk. Sorry. 80 dager er ikke mer enn antall dager mellom reboot på min jobb-laptop og da har den i mellomtiden vært i dvale ørten ganger, koblet seg opp mot et dusin trådløse nett osv. Det er, om ikke imponerende, så i hvertfall brukbar prestasjon. 80 dager på en stasjonær PC er ... veldig lite bare.

 

Nesten alle slike problemer har med programmer og applikasjoner å gjøre.

Det har sannt nok være enkelte moduler av Windows som har hatt minnelekasje opp gjennom årene og 16bit windows versjoner hadde noen resurser som ikke ble frigjort men selv windows 3.0 kunne man få til å gå i årevis uten stans. Årsakene til tregere maskin og stans er m.a.o software, software og software.

 

Men for all del, det kan jo hende utviklere som utvikler for linux er så uendelig mye flinkere enn de som uvikler på windows-platformen at det i seg selv er en grunn til å bytte, men for å si det sånn: Du har ikke akkurat overbevist meg :-)

7804323[/snapback]

 

Min gamle maskin (Athlon xp1900+ og Geforce 2 GTS blant annet) lot jeg stå på i et par uker mens jeg var på ferie, med intet annet enn utorrent kjørende i bakgrunnen. Det avr null problem, funket som om den var nylig restartet da jeg satte meg ned ved den igjen. Men etter et apr dager ble den en god del tregere, siden jeg hadde herjet en del med den.

 

Ut fra den erfaringen kan man ikke sammenligne en servers oppetid og en brukspcs oppetid. 80 dager er imponerende, mye mer enn "noen år" for en filserver - når man tenker på hvor mye "bøll" brukspcen gikk gjennom ift. hva serveren gikk gjennom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Min er av om natten om jeg ikke laster ned. Neste dag starter jeg den på nytt for bedre ytelse. Vet ikke helt om det faktisk blir bedre, men det tar jo max 2min å restarte den ... :p

 

Med Everest kan du se hvor lang tid den har stått på og hvor mange ganger den er slått av. Siden du formaterte den seff. 

Totalt oppetid: 4dager, 13timer, 35min og 48sek

Det er siden 13/01-07.

25 omstarter.

Nedetid: 3dager, 12timer.

 

Antallblåskjermer: 0 (stolt :thumbup::p)

7767400[/snapback]

ehh har everest men hvor kan man se det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...