Gå til innhold

Avgiftsparkerings trøbbel - Tønsberg


L O G I M A N

Anbefalte innlegg

Etter å ha parkert i tønsberg for 14 dager siden får jeg bot for å ha stått uten for oppmerked plass. Dette er en grusplass uten markeringer på marken, og ingen skilter tilsier at det ikke er lov å stå der jeg stod. P-Avgift var selvsagt betalt og lå godt synlig.

 

Sendte en klage, noe som selvsalgt ble avvist. Bildebevis eller noen oversikt på hvor det evnt skulle være ulovlig å stå på den plassen har jeg ikke mottatt. De vedlegger et brev om at ønsker man å gå til tingretten, skal det gå gjennom dem, og innen tre uker. Jeg trodde da ikke noe selskap i norge har noen myndighet her? Jeg kan da anmelde et forhold og dra det til retten når det passer meg.

 

Jeg synes det er helt utrolig hvordan et parkeringsselskap kan opptre. De gjør akkurat som de vil. Har hørt mye i min tid om sånne selskaper, men forstår nå at det er nok sant som de sier. Håpløst.

 

Jeg vil gjerne høre deres inspill, og flere som har hatt trøbbel med Tønsberg parkering (forøvrig de som ble tatt for korrupsjon angående brøyting?)

 

All bruk av avgiftsbelagte p-plasser heretter er det slutt på. Butikker som ikke kan ha egene gratis plasser for kunder kommer jeg ikke til å handle hos mer. Det er kundeservice etter min mening.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så den linken. Helt komisk. De tauset vekk bilen for de tenkte at handikappmerket kunne være falsk. Det var ikke vanskelig å se på bilen at det var en handikappbil heller, siden bilen også hadde rullestolheis.

 

Men over til din sak. Det høres så veldig rart ut. Om hele plassen er gruslagt og du får bot for å stå utenfor oppmerket felt. Det høres veldig ulogisk ut. Du kan ikke få ta bilder av plassen og der du stod da?

Kanskje det vil informere litt bedre?

Lenke til kommentar

Jeg fikk også bot i Tønsberg, bor 20 minutter unna, altså parkerer jeg ofte i byen. Jeg hadde nettopp kjørt kjæresten min til sykehuset i en himla fart etter at hun ble påkjørt i et fotgjengerfelt å brakk benet. Dermed freste jeg opp til sykehuset og lempet hun av før jeg parkerte i parkeringshuset. Når jeg kom tilbake satt jeg igjen med bota. Grunnen: Bakhjulet mitt stod 1,5cm oppå den hvite stripen :roll: Vanligvis er jeg påpasselig med slikt, men i en blanding av frustrasjon, stress og en bil på naboplassen som stod trykket opptil min p-plass betalte jeg og stakk inn på sykehuset uten å se noe videre på parkeringen min.

Det er riktignok ikke noe sjokk at dette var EuroPark sitt p-hus. Heretter parkerer jeg bare på kommunale p-plasser. Mye billigere i tillegg... Så kan EuroPark sitte der å være kvitt en storparkerer :tease:

Lenke til kommentar

For 1,5 cm ja. De lager jo de plassene så små at det er ikke beregna for stort sett mer enn kinesiske dukkevogner om en skal komme seg ut av bilen.

 

Jeg leste et sted, at uten bøtene, overlever ikke p-selskapene. Ikke rart de prøver det de kan for å skrive ut noen. Men, jeg gjør det enkelt heretter, kutter ut alt av avgiftsbelagt parkering. Jeg kan handle andre steder som har sine egne gratisplasser. Tønsberg har bomring også, så ser ikke vitsen med å dra ditt for å handle. Iallefall om en må betale for parkeringen og.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Jeg fikk også bot i Tønsberg, bor 20 minutter unna, altså parkerer jeg ofte i byen. Jeg hadde nettopp kjørt kjæresten min til sykehuset i en himla fart etter at hun ble påkjørt i et fotgjengerfelt å brakk benet. Dermed freste jeg opp til sykehuset og lempet hun av før jeg parkerte i parkeringshuset. Når jeg kom tilbake satt jeg igjen med bota. Grunnen: Bakhjulet mitt stod 1,5cm oppå den hvite stripen :roll:  Vanligvis er jeg påpasselig med slikt, men i en blanding av frustrasjon, stress og en bil på naboplassen som stod trykket opptil min p-plass betalte jeg og stakk inn på sykehuset uten å se noe videre på parkeringen min.

Det er riktignok ikke noe sjokk at dette var EuroPark sitt p-hus. Heretter parkerer jeg bare på kommunale p-plasser. Mye billigere i tillegg... Så kan EuroPark sitte der å være kvitt en storparkerer :tease:

7775233[/snapback]

 

Den ville jeg ha klaget på før jeg hadde betalt. Du har mange gode grunner til å vinne fram vil jeg tro. Spesielt siden du kjørte noen som var påkjørt. Kunne godt hende at vedkommende hadde fått indre blødninger uten at du hadde visst det(ta en spansk en selvfølgelig).

 

Nekter de å ettergi boten så gå ut i avisa med det og legg press på dem. Send også klage til parkeringsklagenemnda.

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar
... Jeg leste et sted, at uten bøtene, overlever ikke p-selskapene. Ikke rart de prøver det de kan for å skrive ut noen. Men, jeg gjør det enkelt heretter, kutter ut alt av avgiftsbelagt parkering. Jeg kan handle andre steder som har sine egne gratisplasser. Tønsberg har bomring også, så ser ikke vitsen med å dra ditt for å handle. Iallefall om en må betale for parkeringen og.

7778603[/snapback]

Hva med å finne frem et bilde? Var bilen din plassert mot gangvei, port e.ller på annen måte utenfor parkeringsområdet? Jeg har sett mange rare parkeringer på parkeringsplasser, b.a. oppe i blomsterbed, foran dører/porter/gangveier slik at all tilgang til disse hindres.

Lenke til kommentar

Er det den store gruslagte "parkeringsplassen" på Korten du snakker om? I så fall er det den mest utrygge parkeringsplassen i byen etter min erfaring, noen ganger står det betalingsautomat der, andre ganger ikke.

 

Selv om du betaler avgift lever du i konstant stress for bot eller borttauing... :nei:

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Her var det et sammensurium av klaging på privat og offentlige selskaper, inntauing av handicap biler osv.

 

Til saken og det juridiske:

Som jeg ser av første post gjelder dette Tønsberg Parkering AS. Et offentlig parkeringsselskap som også kan håndheve privatrettslig. I dette tilfellet har du fått tilbud om å føre saken din for tingretten. Dermed går jeg ut i fra at denne plassen blir håndhevet etter offentlig regelverk. Privatrettslige krav blir ikke behandlet i retten.

 

Det vil da si at du antageligvis har fått en tilleggsavgift på kr. 300 for overtredelse av følgende i forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr:

§ 9. Plassering av kjøretøy

 

Kjøretøyet skal plasseres som anvist ved skilt eller oppmerking, og innenfor oppmerket felt der dette finnes.

 

Ved parkering langs fortauskant, eller ved skrå- eller tverrparkering der det er oppsatt parkometer, skal kjøretøyet plasseres inntil det parkometer som er bestemt for vedkommende felt. Dersom det er to parkometer på samme stolpe, gjelder stolpen som skille mellom parkeringsfeltene.

 

Som dere ser her trenger det ikke være oppmerking. Grus går derfor fint. Skal denne brukes må det derimot være skiltet med blått skilt med hvit "P" med piler som viser hvor det er tillatt å parkere. Dersom du har parkert innenfor pilene har du ditt på det tørre og bør kjøre saken for tingretten. Uansett hva du velger å gjøre så må du huske på å betale denne. Den forhøyes med 50% etter tre uker selv om du sender inn klage jfr. ovennevnte forskrift.

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar

Ja, jeg hadde nok kommet fram, men uansett må en legge ut for disse, og jobben og ekstra tid på å dra detta i tingretten er ikke verdt penga. Så dermed slipper svindlerne lett unna, dessverre.

 

En ting er sikkert, de har tapt mer penger på å gi meg den bota. For de får ikke en eneste krone igjen av meg i mitt liv. Og med de prisene på parkering så er det ikke mange timene før de har overskridet den summen på 300kr.

 

Et annet monent, er at hadde de giddi å gjort plassen ordentlig med asfalt og markering, så hadde det vært enklere også å se hvor en skal stå. Men, siden de da sikkert tjener mer på å la være pga bøter, så driter de nok i det.

Lenke til kommentar

Uteplasser kan da ikke håndheves kun etter oppmerking. Vi bor i Norge. Hvordan kan du se oppmerkingen nå? Følg skiltene.

 

Kjør saken for tingretten dersom du er så sikker. Da blir det ordnet opp i dersom de skriver tilleggsavgifter uten noen skilt på plassen (noe jeg finner litt merkelig)

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar
Etter å ha parkert i tønsberg for 14 dager siden får jeg bot for å ha stått uten for oppmerked plass. Dette er en grusplass uten markeringer på marken, og ingen skilter tilsier at det ikke er lov å stå der jeg stod.

7767108[/snapback]

Sikker på du ikke har oversett et skilt da? Hvis du mener det IKKE er skiltet inne på p-plassen så kan du enkelt dokumentere dette med digitalkamera OG få medhold i klage. Da er du neppe heller første- eller sistemann som er bøtelagt der, så du gjør alle en tjeneste ved å gå videre med saken (også til lokalavisa f.eks.)

 

Ikke la de slippe unna med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...