Gå til innhold

Ny Intel Core 2 Duo E6600, hva slags hovedkort/ram


Anbefalte innlegg

Da har jeg bestemt meg for følgende CPU:

 

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

 

Ønsker å bestille alle deler fra samme nettbutikk da jeg som sagt skal bestille deler sammen med en jeg kjenner som skal ha diverse ting. Derfor blir valg av hovedkort/minne litt avhengig av hvilken nettbutikk som har hva på lager.

 

Hovedkort:

 

Asus P5B-E PLUS

 

eller

 

Asus P5B DLX/WIFI-AP

 

Minne:

 

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

 

eller

 

KINGSTON 2048MB 800MHZ DDR2 DIMM NON-ECC CL4 (5-5-5-15)(KIT OF 2) NS (KHX6400D2K2/2G).

 

Eventuellt om det er andre hovedkort/minne kombinasjoner som er bedre egnet til mitt valg av CPU

 

Skal ikke klokkle noe. Er heller ikke nødvendig med mulighet for skjermkort nummer to. Trenger en kjapp maskin for all-bruk, dvs billedbehandling, spill, videoredigering, musikk, kommer til å bruke maskinen med et eller annet kurrant lydkort etterhvert for musikk men ikke noe audiophile opplegg. Støy er kurrant tema, gjør ingenting om maskinen støyer litt på load, bare den er rolig på idle. Kjører i dag S939 AMD X2 4400+ med boxed kjøling, tre harddisker og Mist 500W PSU og støyen med dette systemet er levelig. Grunnen til oppgradering er at jeg fikk en kjøper på dagens innmat :)

 

Er også usikker på om Intel 965 er et kurrant chipset eller om jeg burde hoppe opp ett hakk til 975X som noen har anbefalt. Stikkordet her blir prisen, jeg betaler ikke mer enn ca 1500 for ett hovedkort, så det var ett par langt over 2000 kroner.

 

Jeg har fra før ett Club3D Radeon X1900XT 512MB PCIe 16x og en Mist 500W PSU som skal brukes videre, og da selvfølgelig optiske drev, harddisker osv.

 

Redigert første post for å reflektere de siste valg jeg har gjort og fjernet AMD som alternativ CPU

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen og tusen takk for fine linker!!

 

Er vel ikke noen tvil om hva man skal velge nå. Har lest gjennom bnechmarks og omtaler og kommer nå til å adoptere en Intel C2D E6600.

 

Da er oppsettet jeg har valgt ut så langt:

 

Asus P5B-E PLUS, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, SATAII, Firewire,PCI-Ex16+PCI-Ex4

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

 

Er det noen som vil ha innvendinger om valg av minne eller hovedkort da ? Hvis ikke så blir det bestillt i uken som kommer.

Lenke til kommentar

Har kikket litt på alternativ til Asus P5B-E Plus fordi Komplett (som jeg ant blir nødt til å bestille fra) ikke har kortet på lager.

 

Lurte derfor på Asus P5B DLX/WIFI-AP er ett like bra kort (det koster litt mer men har wifi etc som ikke jeg har bruk for). Eller om det er et annet kort i denne prisklassen jeg heller burde velge.

 

Alternativt, kan jeg bestille fra Multicom for å få P5B-E Plus men må da bytte ut Corsair minnebrikkene med KINGSTON 2048MB 800MHZ DDR2 DIMM NON-ECC CL4 (5-5-5-15)(KIT OF 2) NS (KHX6400D2K2/2G).

 

Noen som har en formening om jeg bør gå får P5B DLX og Corsair brikkene, eller kjøre på P5B-E Plus og da med Kingston brikkene ?

 

Er dessverre ikke noe alternativ å bestille fra flere steder da jeg samtidig skal bestille alt samlet sammen med en del andre ting sammen med noen.

 

Redigere litt og legge til linker og sånn

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Leser en del rundt om på nettet nå, siden jeg vurderer kjøp av det samme utgangspunktet Core 2 duo (kanskje 6400 istedet). Ser mange anbefaler også nForce650 chipsettet nå også. Jeg sliter i hvert fall med å bestemme meg for p965 og nF650.

Og er det selvsagt at 2GB ram nå er bedre enn rask 1GB? Jeg klarer ikke bestemme meg her heller (multitasker en del ja, spiller, ser film m.m).

Lenke til kommentar
Leser en del rundt om på nettet nå, siden jeg vurderer kjøp av det samme utgangspunktet Core 2 duo (kanskje 6400 istedet). Ser mange anbefaler også nForce650 chipsettet nå også. Jeg sliter i hvert fall med å bestemme meg for p965 og nF650.

Og er det selvsagt at 2GB ram nå er bedre enn rask 1GB? Jeg klarer ikke bestemme meg her heller (multitasker en del ja, spiller, ser film m.m).

7796892[/snapback]

 

Mitt valg falt på P965 mye fordi mange anbefalte dette, og til dels litt dårlige erfaringer med nVidia brikkesett og oppdateringer av drivere når det er mange som har hatt problemer av samme type, f.eks som med nforce 4 AMD og problemer med harddisk/kontroller.

 

Tror vel 2x1GB minne i dag er like greit som 2x512MB når det gjelder hastighet. Man kan vel alltids gå opp ett hakk på prisen på 1GB brikkene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...