Gå til innhold

Hvordan koble opp konsollen med digital lyd


Straffa

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hva er 5.1 lyd?

5.1 lyd betyr du har 3 kanaler forann, 2 kanaler bak og en subwoofer.

Venstre front, center og høyre front. Venstre bak, høyre bak og 1 subwoofer.

Altså 5 høytarer, 1 subwoofer (5.1)

Du må ha et lydanlegg som har minst 3 høytalere forann og 2 høytalere bak. Subwoofer går under 5.1 lydoppsettet, det er en enhet som gir ekstra bass.

 

Jeg synes du skal legge til følgende:

5.1 betyr at 5 høytalere får et signal hver. 1 står for subwooferen. Folk skriver at de har f.eks. 7.3, men det er feil. Det har seg sånn at "1" står for signal, så uannsett hvor mange subwoofere du har vil alle sammen ha et og samme signal. I en eksplosjon vil det være mye bass, alle subwooferene dine vil gi akuratt like mye bass uannsett hvor mange du har. Fordelen med flere subwoofere er det at bassen blir mer sentral.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

liten korreksjon.

 

Stemmer ikke at du ikke kan kjøre digital lyd gjennom phono kabel. Det er tross alt bare snakk om puls signaler.1-0. De fleste portable dat spillere kjører bare en phono kabel ut for lydoverføring.

 

På portable lydopptak var dette standard på NIS. Stemmer at phono er standard for analoge signaler, men optisk er en litt tullete overkill versjon, med mindre du skal føre signalet noen kilometer. Phono er en veldig vanlig måte å overføre digital signaler på. Sett få studioer som faktisk bruker optisk.

 

----------------------------------------------------------

 

Personlig mener jeg det er lang bedre å bruke penger på et bra tokanals system enn et 5 kanals sytem, med mindre man har 20-30 tusen å unnvære. Har selv hatt et 5 kanals system til rundt 6 tusen, men synes lyden ble mer irriterende en god (solgt). Dessuten skal du ha en temmelig god digital forsterker hvis du skal kjøre digital lyd. Er du fornøyd med lyden av mp3 er det jo helt greit...

 

min mening, ikke regel.

 

edit. BTW hvis du klarer høre hvor bassen fra en 12 tommer kommer fra er du temmelig unik. Godt kjent at alt under 800 hz er umulig å merke hvor kommer fra. Det eneste som kan påvirke lyden merklig er hvor det plasserer den - og det går på frekvens forsterkning i forhold til hvor den står(nære vegg, hjørne osv). Rettning klarer du ikke finne ut uansett. Test ut og gjett hvor lyden kommer fra.

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Personlig mener jeg det er lang bedre å bruke penger på et bra tokanals system enn et 5 kanals sytem

7985468[/snapback]

 

Det kjipe med dette er jo naturligvis at hele poenget med rundtomlyd i spill plutselig blir borte. Hva er poenget med 5.1 lyd i spill, når alt du kan høre er 2.0? Nada.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg det er lang bedre å bruke penger på et bra tokanals system enn et 5 kanals sytem

7985468[/snapback]

 

Det kjipe med dette er jo naturligvis at hele poenget med rundtomlyd i spill plutselig blir borte. Hva er poenget med 5.1 lyd i spill, når alt du kan høre er 2.0? Nada.

8196545[/snapback]

 

Fordi lyden ikke blir "borte". Den blir bare gjengitt i stero i stedet. Persolig får jeg mer utbytte av et stereo anlegg en ett 5.1 system grunnet at jeg synes det blir slitsomt. Nå er det utrolig hvor mye "surround" følelse du kan få på ett stereo system med gode komponeter.

 

Men, som sagt. Dette er bare min subjektive mening.

Lenke til kommentar

Likevel mister man masse informasjon i spillet om man kun har stereo. En del spill gir deg clues om hvor ting befinner seg via lyd. F.eks om noe er bak deg. Dette vil bli borte i et stereo oppsett. I bilspill er det av og til av interesse å vite om du har en bil bak deg på høyre eller venstre side, om ikke sidespeilene gir deg informasjon om hvor vedkommende befinner seg. I spenningsspill er det av og til folk som sniker seg innpå deg bakfra, noe som til tider høres som skritt i bak/sidehøyttalere. I stereo vil dette nok en gang ikke være aktuellt. Å gå for et stereo oppsett for spill og film i dag er like nyttig som å gå for et svart/hvitt tv, for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar
Likevel mister man masse informasjon i spillet om man kun har stereo. En del spill gir deg clues om hvor ting befinner seg via lyd. F.eks om noe er bak deg. Dette vil bli borte i et stereo oppsett. I bilspill er det av og til av interesse å vite om du har en bil bak deg på høyre eller venstre side, om ikke sidespeilene gir deg informasjon om hvor vedkommende befinner seg. I spenningsspill er det av og til folk som sniker seg innpå deg bakfra, noe som til tider høres som skritt i bak/sidehøyttalere. I stereo vil dette nok en gang ikke være aktuellt. Å gå for et stereo oppsett for spill og film i dag er like nyttig som å gå for et svart/hvitt tv, for å sette det litt på spissen.

8197241[/snapback]

 

I prinsippet kan man representere lyder i 360 grader greit med stereo, vi har jo bare to ører. I praksis er det dg ikke så enkelt. Måten 5.1 implmenteres på i dag er jo også såpass upresis at nøyaktig lokalisering bare kan gjøres mellom fronthøytalerene. Utover det begrenser det seg til grov retningsinformasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
I prinsippet kan man representere lyder i 360 grader greit med stereo, vi har jo bare to ører. I praksis er det dg ikke så enkelt.

8197355[/snapback]

 

Man spiller vel oftest i praksis, ikke i prinsippet :)

8197689[/snapback]

 

Nå synes jeg svaret til freke var noe ymse. selv på de mer ymse surround annlegene som ikke kjører stereo på bak-høytallerne kan man nyte godt av surroud. Det er enkelt selv om man bare har to ører å høre om lyd kommer bakfra eller ikke. Unntaket er dyp bass. Personlig synes jeg at bakhøytallere i stereo er ennå mer distraherende å høre på. Jeg liker vel stereo lyd best, mye fordi den fokuserer rund skjermen. - Man får alikevel en viss feeling av surround med bra utstyr i stereo. Ofte jeg sjekker om det er torden ute i visse spill når jeg ikke er forberdet på det.

 

Ikke noe tvil om at man kan høre at lyd kommer bakfra og i tillegg i stereo. Saken er mer den (for min del) at hvis applaus høres ut som stein på blekktak, hjelper det fint lite med surround. Derfor foretrekker jeg stereo da jeg ikke har masse, masse spenn å avse + det enkle faktum at jeg synes det er distraherene.

 

Først of fremst er dette en personlig preference, men mener dog at hvis man ikke har mye penger å rutte med, er det bedre å bruke penger på et tokanals system som gir bra lyd enn et 5 kanals system som gir ok lyd.

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
Det er enkelt selv om man bare har to ører å høre om lyd kommer bakfra eller ikke.

 

Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Om det er på 0-graders-aksen (dvs fra midt foran deg og i en halvsirkel overhodet og til bak hodet), så er det ikke noe problem å lure oss til å ta feil av retningen om man vet hva som skal til. Men vanligvis klarer man seg fint ja.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er enkelt selv om man bare har to ører å høre om lyd kommer bakfra eller ikke.

 

Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Om det er på 0-graders-aksen (dvs fra midt foran deg og i en halvsirkel overhodet og til bak hodet), så er det ikke noe problem å lure oss til å ta feil av retningen om man vet hva som skal til. Men vanligvis klarer man seg fint ja.

 

AtW

8206121[/snapback]

 

kommer vel fint ann på frekvensen av lyden. De testen her gjorde vi på skolen for mange år siden (bind for øynene, peke dit lyden kom fra). Som sagt, jo lavere frekvens - jo vannskeliger å rettningsbestemme.

Lenke til kommentar
Det er enkelt selv om man bare har to ører å høre om lyd kommer bakfra eller ikke.

 

Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Om det er på 0-graders-aksen (dvs fra midt foran deg og i en halvsirkel overhodet og til bak hodet), så er det ikke noe problem å lure oss til å ta feil av retningen om man vet hva som skal til. Men vanligvis klarer man seg fint ja.

 

AtW

8206121[/snapback]

 

kommer vel fint ann på frekvensen av lyden. De testen her gjorde vi på skolen for mange år siden (bind for øynene, peke dit lyden kom fra). Som sagt, jo lavere frekvens - jo vannskeliger å rettningsbestemme.

8206203[/snapback]

 

Det kommer ann på frekvenssammensetningen ja, men det går fint ann å menipulere en lyd med frekvenser over hele fjøla til å virke som den kommer fra en annen retning enn den gjør, da vi bruker frekvensendringer pga at lyden treffer ytreøret for å bestemme retningen på 0-aksen, dermed kan man i selve signalet implmentere en endring som dupliserer denne frekvensendringen og lure oss.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det er sagt.. Nå begynner vi på kverrulering og går OT til de grader. Skal vi fortsette den diskuskjonen her ATW, får vi ta det PM.

 

Som sagt er det her snakk om personlige meninger(for min del i allefall).

8206258[/snapback]

 

Det er forsåvidt sant at det er lettere OT, men noen personlig mening er det ikke (om du tenkte på retningsbestemmelsen), det er et faktum at vi har slike problemer på 0-aksen, men det gjelder selv om man har et surroundoppsett, så det er ikke noe argument for surround. Personlig er jeg også veldig glad i stereo.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...