hr_krabbe Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 er enig i at oblivion var et stort skritt ned fra morrowind selv om morrowind krasjet konstant på alle pc-ene, (kjøpte det 2 ganger. ) hadde dritstygg og tragisk natur og sjelløse NPC's så var det et såå mye bedre spill.
MiSP Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 (endret) @ Hr. Jenssen: Word. Endret 22. januar 2007 av MiSP
Wlffrsether Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Alt var jo selvsagt mye bedre i gamledager! Det er opplest og vedtatt. Bare for å dra denne typen argumentasjon enda lenger, så synes jeg at Morrowind og Oblivion var tragiske spill og at det kun er Daggerfall og Arena som var noe å skryte av. Spesielt Daggerfall brukte jeg mye tid på, helt fra det kom ut i '95, frem til Morrowind kom ut, og det var utvilsomt mye bedre enn både Morrowind og Oblivion. Verden var større, byene var større, flere og større dungeons, kampsystemet var mye mer fleksibelt, slemmingene var slemmere, flere oppdrag, lengre main-quest, etc. Alt var mye bedre før krigen. For å svare seriøst, så hadde jeg det mye morsommere med Daggerfall enn jeg foreløpig har hatt det med både Morrowind og Oblivion tilsammen. Jeg er ikke i stand til å komme på hvor mange ganger jeg har rundet Daggerfall, noe som ikke kan sies om de andre to. Dette kommer selvsagt av at Daggerfall var noe helt nytt og spesielt når det kom, og det kom ikke noe i nærheten før Morrowind kom, men som alle vet, det er vanskelig å hoppe etter Wirkola. Daggerfall står igjen som vinneren hos meg, uavhengig av spillsjanger. Men, jeg har hatt enormt mye glede av både Morrowind og Oblivion, noe jeg fortsatt har når jeg spiller de spillene. Så lenge man er i stand til å nyte det spillet inneholder, fremfor å surmule over det det mangler, så går alt såre bra. Det er selvsagt noen ting som er litt skuffende at de ikke har med som man ofte kan irritere seg over. Jeg savner faktisk kampsystemet fra Daggerfall, hvor hvert sverdslag bevegde seg med musebevegelsene. Førte man musa til høyre, slo man til høyre. Førte man musa på skrå oppover til venstre, slo man på skrå oppover til venstre. Førte man musa oppover, stakk man sverdet/øksa/slegga rett frem. Og så videre... Etter min mening så var dette det desidert beste kampsystemet i denne typen spill noensinne. Men til tross for alle feil og mangler, så inneholder Oblivion mange nye og smått revolusjonerende elementer, som veier opp for alt det man savner. Det samme hadde Morrowind. Og akkurat det samme hadde Daggerfall.
Mr. -=NeoguN=- Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Jeg sitter her og blir nesten deprimert av det folk sier om Morrowind vs. Oblivion. Det er jo helt sant! Morrowind var kronjuvelen. Fullstendig banebrytende, men med mange flaws. SÅ skulle Oblivion komme. Håhå! Ære være i det høyeste, og alt det der. Men Oblivion var litt av en skuffelse for meg. Det eneste som faktisk var fikset på var kamp- og levelsystemet. (det var mye annet også, ja, jeg vet det. Dette var et virkemiddel) Jeg skjønte at det ikke var grafikken, og hvorvidt det var feilfritt eller ikke - som gjorde om spillet var bra. Det var feelingen på Morrowind som var så utrolig deilig. Og den ble mer eller mindre borte fra Morrowind til Oblivion. MEN - som jeg skjønner, så er det noen glupinger som driver og lager 'The Elder Scrolls IV: Morrowind "2"'? Noen som har noe på dette?
Frijazz Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Morrowind og Oblivion sine sterkeste sider er muligheten for å modde spillet og muligheten for å la main-quest ligge og drive med alt annet. Det gikk ikke lenge etter utgivelsene før man begynte å finne modder for absolutt det meste. Jeg liker Oblivion veldig godt, men jeg har faktisk aldri spilt uten levelmod f eks. Greit at main-quest er litt tam til tider, og man blir litt lei av alle disse Oblivion-gates. Hulene er også treige i lengden. Men en del av side-questene er faktisk utrolig bra! Grafikken er også meget fin. Men min favoritt er nok Morrowind. Jeg har også spilt Gothic 2 og det kommer opp på siden av Morrowind. Det er faktisk mulig å like både TES-spillene og Gothic.
MiSP Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 flere og større dungeons 7779963[/snapback] Joda, men det var jo bare tre forskjellige dungeons. Nå har jo Oblivion også sine heller like dungeons - man kan lett se at de er satt sammen av faste byggeklosser. Men i Daggerfall var det jo bare random-generert ut ifra noen få forhåndsdesignede dungeons, stemmer ikke det?
Wlffrsether Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Det stemmer. De aller fleste dungeons var random-generert, med et uvisst antall faste byggeklosser som de ble satt sammen av. Men de var fortsatt flere og større enn dungeons i Morrowind og Oblivion. Men ta det jeg sa med en liten spade salt, for det var kun sagt for å illustrere hvor meningsløst det er å klage og la seg irritere av slike sammenligninger og utsagn. Moralen er: Gled dere heller over det dere har, ikke grem dere over det dere mangler.
Sollid Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Skrevet 24. januar 2007 (endret) .................................... Endret 24. januar 2007 av Zollid
Lakus Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 .................................... jeg skjønner hvordan du har det... vil du snakke om det?
MiSP Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Hvorfor i alle dager redigerte du vekk det første innlegget, Zollid? Da blir jo hele tråden meningsløs for nye lesere, og dessuten har jo folk sitert deg. Ville endret det tilbake hadde jeg vært deg.
Sollid Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 (endret) Har lagt det tibake......... kan dere forklare meg hva som er så elendig med Oblivion!? Endret 25. januar 2007 av Zollid
MiSP Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Som sagt: Det blir kjedelig etter en stund. Du gjør det samme om og om igjen og får aldri mer eller mindre utfordring. Kanskje litt i forbindelse med quest, men ikke ellers. En hule langt ute i ødemarken er akkurat like lite farlig som en hule rett ved veien. Det var veldig kort fortalt selvsagt, men jeg har skrevet en hel del lengre innlegg om temaet, og det har mange andre gjort også. Endret 25. januar 2007 av MiSP
Hr. Jenssen Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Har lagt det tibake.........kan dere forklare meg hva som er så elendig med Oblivion!? 7799003[/snapback] Jeg har aldri sagt det er elendig. Det er bare umenneskelig skuffende. Morrowind var et deilig rollespill, som kun manglet noen få ting (blant annet voice-over). Morrowind vs Oblivion føles på mange måter som NWN1 vs. DOOM3 altså. Oblivion minner mer om et FPS enn et klassisk rollespill. Det er vanskelig for dere som ikke har spilt Morrowind (da det kom ut i sin tid) hvordan vi føler det. Jeg er ikke mot spill som Oblivion, men jeg synes de kunne latt TES være TES, så kunne de startet en ny serie med Oblivion i stedet. Endret 26. januar 2007 av Hr. Jenssen
Visi Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Personlig liker jeg Oblivion, men jeg har ikke prøvd Morrowind før, men jeg kjenner en kompis som har det, og jeg har heller ikke prøvd meg på denne sjangeren før, men jeg liker Oblivion, men men. Noen liker en ting, mens andre liker en annen ting, alle har forskjellig smak!
Wlffrsether Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Jeg er ikke mot spill som Oblivion, men jeg synes de kunne latt TES være TES, så kunne de startet en ny serie med Oblivion i stedet. 7800672[/snapback] Da havner Morrowind i samme kategori som Oblivion, siden det på ingen måte er likt de første spillene i TES-serien. Da er egentlig Oblivion nærmere på flere måter, spesielt når det gjelder spillmekaniken: Level-scaling, retningsstyrte slag, hest, kjøp av hus, fast-travel etc. er alle ting som man fant i f.eks. Daggerfall, spillet som kom før Morrowind, og til dels i Arena, som kom før Daggerfall igjen. Jeg sier ikke med dette at alt var bedre før, men jeg prøver å poengtere at folk har forskjellig smak og at det å diskutere smak er sløsing av tid. Man skal i tillegg være forsiktig med hva man sier og i det minste gjøre et grundig forarbeid.
MiSP Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 (endret) Jeg vil ikke si at det er sløsing med tid å diskutere smak. Tvert imot; det er en fantastisk måte å få litt input på - å få høre andres meninger, å få utvidet perspektivet sitt. Men jeg er enig med deg i det at man skal være forsiktig med hva man sier - det kan lett bli flaming. Det viktigste er bare å akseptere at andre kan ha radikalt forskjellige meninger enn det du har. Endret 26. januar 2007 av MiSP
Wlffrsether Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Godt observert. Det jeg mente å si, var at det er sløsing av tid å diskutere hva som er riktig smak.
Sollid Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Skrevet 26. januar 2007 (endret) Det er vel bare tull ja Endret 27. januar 2007 av Zollid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå