Gå til innhold

5.1 i snitt! YES!


Selvin

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke på den måten, men folk sier alltid "spiller det noen rolle?". Er det liksom likegodt med 2'ere da? Poenget er at for å henge med trenger man karakterene, og om man ikke har gode studievaner fra ungdomsskolen går det ikke noe bedre på vidergående.

 

Og folk som sier "du synker på vidergående uansett, mye vanskeligere der". Spør jeg igjen: Er det derfor ingen fordel å ha gode karakterer på u- skolen?

 

Slik :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he, gjennomsnittet av alle prøvene mine til nå etter jul(9 stk) er 5.2 :)

Det er litt god motivasjon!

Satser på nærmere 5 i snitt til sommeren, men noen 6-ere på ungdomsskolen er vanskelig!(noen lærere gir ikke 6-ere før i niende)

Trenger ca 4.5 for å komme in på allmenlinjen på videregående, og vil helst ha litt god margin.

Har begynt å trene, så nå kommer nok femmeren i gym og får vi håpe :cool:

Lenke til kommentar
Er det liksom likegodt med 2'ere da? Poenget er at for å henge med trenger man karakterene, og om man ikke har gode studievaner fra ungdomsskolen går det ikke noe bedre på vidergående.

8063686[/snapback]

 

Hva har du egentlig å begrunne den påstanden der med? Tror du det er arbeidsvanene som avgjør hvor godt du gjør det på videregående?

 

Har selv gått opp cirka en karakter i snitt fra 1. semester i 10. til 1. semester vg1. :)

Løftet ikke en finger etter skoletid på ungdomsskolen, gjorde altså ikke lekser og opparbeidet med ikke gode arbeidsvaner i hele tatt.

 

Jeg tror videregående handler mer om evne til å uttrykke seg skriftlig og muntlig, i tillegg til å kunne tenke utover boka («vise dypere forståelse») og være på god drøfting, heller enn å ha et «grunnlag» fra ungdomsskolen. Eller, selvfølgelig skal du ha et grunnlag fra ungdomsskolen, men dette grunnlaget trenger ikke på noen som helst måte å gjenspeile seg i karakterene.

 

Karakterne handler bare om å sjarmere læreren, skrive av dritt direkte fra boka og rekke opp hånda når læreren spør om det, eller alltid være opp med hånda når læreren spør om noen vil lese høyt fra boka. Ungdomsskolen krever ingen egen tenking og stiller ikke noen krav til deg, annet enn å servere oppkast fra lærebøkene i form av svar på prøver eller høyt i timen.

 

Selv om du går ut med bra snitt, hva slags grunnlag har du av å ha skrevet av fra bøkene, lest fem timer foran en prøve og glemt alt dagen etterpå, eller opparbeidet deg gode karakterer i tullefagfag som heimkunnskap, musikk og kunst og håndverk?

Lenke til kommentar

Litt uenig med deg der du!

F.eks matte, det er da viktig å vite det grunneleggende der?

Heimkunnskap og K&H er jeg enig med deg at ikke er de viktigste fagene å satse på, men de betyr faktisk like mye som de andre karakterene om man skal inn på en respektabel videregående!

Og, har du noen eksempel på folk som har 2 i snitt på u-skolen og 5 på videregående? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...