2 Fast 4 Biltema Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Jeg har tenkt å kjøpe en ekstern harddisk til en Macbook. 1. Men er Firewall raskere enn USB 2, og hvor stor er forskjellen? Er det vært å beltale ekstra for? 2. Macbook har Firewire 400 utgang. Har dette noe å si? 3. Finnes det eksterne 3,5" disker som ikke må ha strøm fra stikkontakten, eller må jeg velge en 2,5" da? Maskinen brukes til Videoredigering og lyd redigering og den eksterne disken skal brukes til å lagre klipp og hele filmer på. 4. Hvilke disker anbefaler dere? Tror ikke jeg trenger mer enn 160GB.
Nichlas Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 (endret) Firewire skal være raskere, og det kan du lese mer om her. Men ha i bakhodet at USB er mer vanlig enn firewire (hvis disken skal brukes på flere maskiner som kanskje ikke har firewire)... Endret 19. januar 2007 av Nichlas
ptfe Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Trodde USB2.0 skulle være raskest. 480 Mbit/s mot Firewire sine 400 Mbit/s. Wikipedia Og ja, du må nok gå for 2.5" skal du ha en uten strømkabel.
amelbye Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Sjekk ut LaCies triple interface disker. De har firewire400, firewire800 og USB 2.0 Merker som Western Digital har også disker som støtter både fw400 og usb2.0 Er du i tvil, skaff en som har begge deler. Vær obs på at du må bruke fat32 og partisjoner på under en viss størrelse (husker ikke størrelsen, men måtte dele min 250GB i to) for at disken skal være kompatibel både med PC og MAC
Simen1 Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 pfte: USB2.0 har større overhead enn Firewire og er derfor tregere i praksis. Den teoretiske båndbredden på 480 Mbit/s oppnås aldri i praksis. Jeg ville satset på Firewire til det bruket der. De største 2,5" harddiskene som er i salg nå er 160GB, og det er alltid kjekt med litt ekstra plass (til backup). Dermed vil jeg anbefale 3,5" og litt større kapasitet for en lavere pris enn om du hadde valgt 160GB 2,5". Være obs på at det kan være lurt å sette sammen disk og diskkabinett selv. Da gir du deg selv muligheten til å oppgradere disken i diskkabinettet ved en senere anledning. Og til slutt litt flisespikking: Du har orddelingsfeil i signaturen.
amelbye Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Være obs på at det kan være lurt å sette sammen disk og diskkabinett selv. Da gir du deg selv muligheten til å oppgradere disken i diskkabinettet ved en senere anledning. 7756588[/snapback] De aller fleste 3.5-baserte disker er basert på en helt standard IDE eller SATA disk, og kan lett byttes ved en senere anledning, selv om dette selvfølgelig går ut over garantien. Min LaCie triple interface har jeg for øyeblikket en Samsung disk i
Simen1 Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 amelbye: Mange av ferdigboksene er limt eller har klips som gjør at du ikke får åpnet de når de først er lukket. Da er eneste vei å bryte de opp, noe som selvsagt går ut over garantien og utseendet. Dette slipper man 100% sikkert når man kjøper boks og disk hver for seg.
2 Fast 4 Biltema Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Skrevet 19. januar 2007 Takker for alle svar! Har sett litt på Western Digital My Book Pro Edition 250GB USB2.0/Firewire 800. Link Noen som vet om denne er bra? Simen1, sa ikke du en gang at til videoredigering vil det beste være å ha 3 hardisker? nr 1 til Os og Videoredigeringsprogram, nr 2 til klipp og nr 3 til "rendre" filene til? Vil det ikke da være best å ha to ekserne hardisker pluss den som står i Macbook'en?
Simen1 Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Simen1, sa ikke du en gang at til videoredigering vil det beste være å ha 3 hardisker?nr 1 til Os og Videoredigeringsprogram, nr 2 til klipp og nr 3 til "rendre" filene til? 7757062[/snapback] Det har jeg sikkert sagt for lenge siden. Men programmene har utviklet seg og er ikke sensitive for dropp i hastigheten lengre. Dersom harddisken ikke henger helt med et øyeblikk (f.eks pga virusscan) så vil programmet vente med å rendre videre slik at man ikke mister noen bilder. I dag skal det altså gå fint å kjøre alt fra samme disk. Jeg trodde det var på grunn av plassproblemer på den bærbare. Den WD-disken tror jeg skal være bra og driftssikker.
ptfe Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Ah ok, da lærte jeg noe om USB i dag og Jeg har en WD MyBook selv, ikke Firewire 800, men med USB 2.0 og FW 400. Funker som ei klokke så langt. Men, en ting jeg lurer på, det er faktisk en USB, og 2 FW bak på den... why? Kan den kobbles til 2 FW på en gang? Isåfall, hva skal det være godt for? Fulgte bare med en FW kabel...
Simen1 Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Men, en ting jeg lurer på, det er faktisk en USB, og 2 FW bak på den... why? Kan den kobbles til 2 FW på en gang? Isåfall, hva skal det være godt for? Fulgte bare med en FW kabel... 7757435[/snapback] Firewire kan vidrekobles seriellt. F.eks kan du kjøpe to harddisker (eller ennå flere) og koble en kabel fra PCen til den første disken, en kabel fra den første disken til den andre osv. Det kan man ikke med USB. Vel, i teorien går det jo an å integrere en USB-hub i produktet men da går det maksimalt med 2 HUBer mellom PC og de ytterste enhetene. På firewire kan man ha en laang rekke enheter. (128? Noen som husker?) Man kan ikke koble boksen til to PCer. Da er det kun den ene som finner disken.
ptfe Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Men, en ting jeg lurer på, det er faktisk en USB, og 2 FW bak på den... why? Kan den kobbles til 2 FW på en gang? Isåfall, hva skal det være godt for? Fulgte bare med en FW kabel... 7757435[/snapback] Firewire kan vidrekobles seriellt. F.eks kan du kjøpe to harddisker (eller ennå flere) og koble en kabel fra PCen til den første disken, en kabel fra den første disken til den andre osv. Det kan man ikke med USB. Vel, i teorien går det jo an å integrere en USB-hub i produktet men da går det maksimalt med 2 HUBer mellom PC og de ytterste enhetene. På firewire kan man ha en laang rekke enheter. (128? Noen som husker?) Man kan ikke koble boksen til to PCer. Da er det kun den ene som finner disken. 7757518[/snapback] Aaaaaah... smart! Finner PCn begge som en stor da, eller?
Simen1 Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Nei, PCen finner de som to separate disker. Jeg tror heller ikke det går an å sette opp JBOD eller Raid0 på eksterne disker.
ptfe Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Ah ok... men men, takk for responsen. Vet om noen som kan dra stor nytte av den der...
2 Fast 4 Biltema Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Skrevet 20. januar 2007 Takker for alle svar Dere hjulpet meg kjempe mye Jeg trodde det var på grunn av plassproblemer på den bærbare. Det er pga plassproblemer at jeg vil kjøpe en ekstern, men jeg bare lurte på om jeg hadde fått bedre ytelse med 2 eksterne hardisker. Jeg tror jeg går for en WD My Book Pro 250GB.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå