Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gåent varmeapparat/vifte på peugeot


Pabff

Anbefalte innlegg

Hei. Vifta til varmeapparatet på min 97 mod peugeot 406 har streiket. Enten den eller bryteren, men det gav seg såpass gradvis, og endte opp med såvidt bevegelse i vifta før det gav seg helt, så antar det er viftemotoren. Dette kan vel sjekkes ved å kjøre strøm direkte på vifta?

 

Jeg har sjekket opp pris, og på merkeverksted må jeg ut med ca2700kr for viftemotoren og ca tusenlappen i arbeid. Har kommet over en brukt viftemotor til 600kr, og med min økonomi hadde det vært veldig gunstig og gå for den brukte og skru selv.

 

Det jeg da lurer på er om dette er en vanskelig reparasjon. Jeg har liten erfaring med å skru bil, men har da om ikke annet litt teknisk innsikt. Er det noen som har byttet viftemotor på en 406 som har noe å si om dette? evt har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende det er bare børste på viftemotoren som er slitt, og at det kan være muligheter for å bare bytte disse.

 

Det kan være greit å sjekke at det ikke er noe feil med formotstandene til viftestyringa. Er den like død på alle hastigheter?

 

Å bytte viftemotor er ikke det vanskligste, men det hender de sitter gjemt godt under en hel del plastikkdeksler og trang til.

Lenke til kommentar

Tja.. for øyeblikket er den like død på alle hastigheter. De første gangene jeg merket problemet, ville ikke viften gå i det hele tatt, så kunne jeg kjøre et par hundre meter, så kunne den plutselig fungere helt fint. Etter det har det gitt seg gradvis, og den ville en stund bare fungere på høyeste hastighet. På slutten kunne jeg bare høre en slags "flapring" i vifta, og nå er den helt død. Hører et klikk fra et relè eller noe når jeg får bryteren over et visst punkt i nærheten av maks.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp så langt. Har kviet meg litt for å gå ut å skru i kulda, men endelig fått gjort det, og det var som du sa perjohan, tre skruer og en ledning. Gjort på et par minutter.

 

Det jeg nå lurer på.. skal sette strøm på den. Antar det er bare å sette strøm på den røde og svarte ledningen der, men hvordan bør jeg gjøre dette? Med ledninger direkte fra batteriet? Funker det evt å ta strøm fra batterilader?

Lenke til kommentar

Har forsøkt å koble den direkte på batteriet i dag. Var ikke mye reaksjon å få der.. Om det er vifta som er død eller om det var dårlig kontakt vet jeg ikke, men tror egentlig det skal ha vært kontakt.. I hvert fall såpass at det burde vært noe bevegelse.

 

Disse børstene det er snakk om.. Hvor sitter de? Er liksom ikke så mye å skru på - ser ut som det meste er limt og naglet.. Og hvordan ser jeg om de er utslitt? Bør vel kanskje la noen som er litt mer kyndige enn meg se på den..

Lenke til kommentar

Hei!

Har vært borti dette før på min 605. Jeg tror at vifta di har begynt å gå treigt rundt, (siden den ikke startet) så har regulatoren gått (derfor full hastighet). Jeg tror ikke det er børstene om bilen ikke har gått over 300.000km. 600 kr høres ut som den greieste måten å få denne i orden på. Om du hadde vært sånn passe flink med lodding, så kan du alltids skifte ut transistorene i regulatoren. Dette gjorde jeg på min. Kostet meg under 200 kr. Kjøpte da nye transistorer hos Elfa. De gamle var poppet fast til kjøleribben (på selve vifta) så disse måtte borres ut. Jeg kjøpte MJ2501 darlington transistor om du finner ut at du vil prøve deg..

 

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar

Takk for innspill

Den har kun gått 160.000...

Om det er som du sier Thomas, så er det pga av at vifta har begynt å gå treigt - Regner med det da må gjøres noe for å få den til å gå bedre også da, for at ikke det samme skal skje igjen?

 

http://img148.imageshack.us/my.php?image=dscf3816gd6.jpg

 

Har prøvd å koble til batteri på nytt i dag, og gjorde det på en litt annen måte enn i går. Istedenfor å koble strøm rett på de to ledningene, forsøkte jeg å koble til to og to av de 4 pinnene (rett under den røde ledningen på bildet). Ved noen kombinasjoner, oppnådde jeg da det samme klikket som jeg har nevnt i en tidligere post. Høres ut som et rele eller en bryter eller noe som slår inn. Ingen reaksjon i vifta for det..

 

Spørs nok om det blir en tur til høggern.. Skal vel ikke skryte på meg så mye erfaring med loddebolten :p

Lenke til kommentar

Hei

Har en kamerat som også sliter med dette.

Han har en Honda Accord 91 modell. Dette er vist en vanlig feil på disse så det lar seg vist ikke oppdrive brukt.

Tydeligvis noe som Honda vet om også for de skal ha 5000 for delen :cry:

Så summen du fikk oppgitt hørtes jo ikke så ille ut i den sammenhengen.

 

Benytter meg samtidig litt av tråden jeg :innocent:

Noen som vet om noe sted han kan få tak i denne delen billigere?

Og kanskje hvordan det sitter også så kan vi jo kikke litt på den...

Lenke til kommentar

Heh.. takk for den fredster.. utrolig mye fin informasjon der.. Har sett i flere poster her at det er linket til diverse forum for ulike biler, men har av en eller annen grunn ikke vært inne på tanken om å se etter et eget peugeotforum..

 

Uansett.. Var i elektrobutikk for å få de til å se på den i dag.. og Baardson, det første karen sa var "jasså - Søtti på en fransk bil dænna der?. Dætta er tyristostyringa - det er den som er ødelagt" hehe.. så kan jo hende du var inne på noe.. men de hadde ikke tid til å se på den nå, så skal innom en tur igjen.. Uansett - takk for all hjelp så langt

 

edit : ser forresten ut til at det ikke er bare min 406 som har hatt dette problemet :p

Endret av Pabff
Lenke til kommentar
Heh.. takk for den fredster.. utrolig mye fin informasjon der.. Har sett i flere poster her at det er linket til diverse forum for ulike biler, men har av en eller annen grunn ikke vært inne på tanken om å se etter et eget peugeotforum..

 

Uansett.. Var i elektrobutikk for å få de til å se på den i dag.. og Baardson, det første karen sa var "jasså - Søtti på en fransk bil dænna der?. Dætta er tyristostyringa - det er den som er ødelagt" hehe.. så kan jo hende du var inne på noe.. men de hadde ikke tid til å se på den nå, så skal innom en tur igjen..  Uansett - takk for all hjelp så langt

 

edit : ser forresten ut til at det ikke er bare min 406 som har hatt dette problemet :p

7883983[/snapback]

 

Tyristor ja! Plukk det fra hverandre og finn tyristortypen. bestill på (www.elfa.se) ,til noen få kroner... :yes:

Lenke til kommentar

Jaja.. Da er vifta på plass igjen i bilen.. Hadde den på et elektroverksted, og de skiftet børster, så nå går den så det suser..

 

Problemet nå er at den ikke vil stoppe :p Går på maks når bryteren står på maks, men den går fortsatt på rimelig høyt turtall når bryteren står på minimum/av.. Noen som har noen formening om det kan være bryteren, eller om det evt er noe regulering på selve motoren?

 

Er riktignok bedre med en varm bil som man slipper stoppe hver kilometer for å skrape is på innsiden av rutene enn en kald, men hadde vært ok om jeg kunne regulert vifta litt også da..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har du nøyaktig samme symptom som jeg hadde. Da var det transistorene i regulatoren som var gåen! Kan nesten garantere at det er disse! Det er ikke tyristorer som mange mener her..

 

Det klikket du hører på full hastighet er et rele som kobler forbi regulatoren og kobler strømmen rett på vifta. (For å unngå det lille spenningstapet i regulatoren).

Når du skrur litt ned går strømmen gjennom den ødlagte regulatoren og vifta går dermed litt saktere da strømmen får litt motsand gjennom denne.

 

Det samme elektroverkstedet som skiftet børster kan nok bytte disse transistorene for deg også.

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Da har du nøyaktig samme symptom som jeg hadde. Da var det transistorene i regulatoren som var gåen! Kan nesten garantere at det er disse! Det er ikke tyristorer som mange mener her..

 

Det klikket du hører på full hastighet er et rele som kobler forbi regulatoren og kobler strømmen rett på vifta. (For å unngå det lille spenningstapet i regulatoren).

Når du skrur litt ned går strømmen gjennom den ødlagte regulatoren og vifta går dermed litt saktere da strømmen får litt motsand gjennom denne.

 

Det samme elektroverkstedet som skiftet børster kan nok bytte disse transistorene for deg også.

 

Mvh Thomas

8093929[/snapback]

 

Jeg hør nøyaktig samme problem på en 406 1997 mod. Det kom skrapelyder fra vifta, og den ga seg. Fikk tak i ny vikte brukt, satt inn den, men nå går vifta kun på maks hastighet (etter at releet slår inn). Det er nok regulatoren som er gått.

 

Spørsmåler er, hvor sitter regulatoren, og hvordan får man det ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...