Gå til innhold

Hva er det med Posten?


Anbefalte innlegg

7906530[/snapback]

Det har alltid vært formelt sett full konkurranse på levering av pakker i Norge, det er bare ikke så mange som deltar i konkurransen. Dvs for levering til private - til bedrifter er det mange som leverer.

7922687[/snapback]

 

 

nja..dette er vell en sanhet med modifikasjoner.. Posten er den eneste i Norge som har lov til å frakte brevpost. De har monopol på dette. UPS, Fedex mf. har kun lov til å brukes til ekspress post og pakker. altså Ikke til det som kalles A- og B-post (vanlig brev). Dette er det kun den som har konsesjon som får lov til. Jeg vil tro et det er her også posten tar inn mesteparten av sin fortjeneste. Jeg tror denne konsesjonen gjelder fram til 01.01.2009 eller noe.. Men dette er med forbehold om at de klarer å levere brev til en fornuft pris og at de blir levert dagen etter brevet er postlagt.

Så om man ønsker å avskaffe posten er det bare å starte en kampanje som registrere alle brev og pakker som ikke er mottatt til rett tid.

 

Men dette er jo lettere sagt en gjort..:p

 

-morten

7932476[/snapback]

Hvis du leser hva jeg skriver, ser du at vi er enige. Pakker er ikke brev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte ADSL fra Tele 2 for en stund siden. Da det tok lang tid før det kom noen ruter, så ringte jeg og spurte. Nei, den var levert ut 23. januar den... til en eller annen "Adnan" (tolkning av totalt uforståelig underskrift). Posten skal jo kreve legitimasjon om sjåføren ikke er helt sikker på at mottaker er riktig person. Så en eller annen person (kamerat av postmannen?) har mottatt en veldig spennende pakke med en dings han/hun uansett ikke får brukt.

 

Etter litt frem og tilbake sendte Tele 2 meg en ny ruter. I følge Posten skulle denne leveres mellom 5 og 7 en gitt dag. Denne dagen går jeg tidligere hjem fra jobben for å helt sikkert være hjemme før fem. Men da jeg kommer hjem, kvart på fem, så ligger det lapp i postkassen om at de har forsøkt å levere pakken.

 

:realmad:

 

Heldigvis ligger Postkontoret like ved, så jeg rakk å springe dit før de stengte. Måtte stå i kø i en halvtime riktignok, men fikk heldigvis pakken. Så den må ha vært førsøkt levert ut lenge før fem ettersom den allerede var kommet tilbake til postkontoret.

 

Når det gjelder kundeservicen til Posten, så burde de ansatte der ta seg et kurs om hvordan man smiler i telefonen, og kanskje prøve å være litt høflige når en kunde spør et enkelt spørsmål. Herregud til arrogante folk. De kan ikke ha det bra med seg selv og jobben når de oppfører seg på den måten. Har hørt flere ha nøyaktig samme oppfatning.

Lenke til kommentar

Elsker posten.

Pakke fra utlandet stopper i Oslo, årsak antatt tollpliktig. ok fair enough.

Dette skjer 25.02. Jeg mailer de den 26. og spør hvor lang tid det vil ta geniene (bruker ikke akkurat den formuleringen da) å finne ut at pakken ikke er tollpliktig? Svaret jeg får er - idag (27.02) eller imorgen!- Det vil si at de bruker 3 dager for å toll behandle en pakke som ikke tollpliktig.

Håper ponyexpressen legger inn anbud når posten mister konsesjonen, de må da være raskere en de som driver det idag :D

Endret av ronndi
Lenke til kommentar
Posten er ett prima eksempel på at visse tjenester ikke bør privatiseres... :thumbdown:

8036208[/snapback]

 

Nei tvert i mot. Posten bør konkurranseutsettes med en eneste gang, slik at vi som forbrukere får mer å velge i både på kvalitet og pris på tjenesten som leveres. Det er helt uakseptabelt at den eneste som leverer denne tjenesten ikke holder det som loves og koster med enn det smaker.

Lenke til kommentar
Posten er ett prima eksempel på at visse tjenester ikke bør privatiseres... :thumbdown:

8036208[/snapback]

 

Nei tvert i mot. Posten bør konkurranseutsettes med en eneste gang, slik at vi som forbrukere får mer å velge i både på kvalitet og pris på tjenesten som leveres. Det er helt uakseptabelt at den eneste som leverer denne tjenesten ikke holder det som loves og koster med enn det smaker.

8036259[/snapback]

 

Men det er jo konkurranse allerede. Hvem som helst kan starte med utlevering av pakker over hele landet. Problemet er bare det at det koster penger å starte opp, og er veldig dyrt å drive. Derfor er det ingen andre som driver med pakkeutlevering på nasjonalt plan. Posten har selvsagt et fortrinn der med en allerede utbygd infrastruktur.

 

En annen ting er at pakkene behandles i stor grad maskinellt. Maskiner tar ikke hensyn til hvordan ting er pakket inn. Å klage på at ytterembalasjen er oppripet er bare tull. Den er der midlertidig for å beskytte innholdet. Ikke for å være fint når det kommer fram. Så lenge innholdet er helt, så er ting i orden.

 

Dessuten er det en forsvinnende liten del av pakkene som er skadet. Vil tippe en plass mellom en og fem promille som går forbi terminalen i Tromsø er skadet. 80 - 90% av skadene skyldes for dårlig pakking. Et klassisk eksempel er embalasje som benyttes mange ganger, der avsender er flink til å tape toppen av pakken, mens bunnen holdes sammen av en tynn stripe tape som har vært der fra esken ble satt sammen(finnes også mange eksempler på at bunnen ikke er tapet i det hele tatt, kun brettet sammen).

Embalasjen må også være tilpasset pakkens vekt. Nytter ikke å sende pakker på 35 kilo i gråpapir. I tillegg må innholdet i esken sikres slik at det ikke beveger seg rundt. Veldig vanlig at innholdet som beveger seg lager hull i embalasjen. Derfor skal det være så lite luft i embalasjen som mulig. Dette også for at pakken skal tåle trykk utenifra. Kabinetter er veldig usatt her. Sidedørene er veldig utsatt for å bli trykket inn siden kabinettet er hult. Husk at maksvekt er 35 kilo på pakker, så det kan være betydelig vekt som presser på pakken din.

Så moralen er, bruk masse tape, ikke bare i topp og bunn, men også på sidene og alle kantene. Bruk tilpasset embalasje, og pakk innholdet godt.

 

Når det er sagt, er det tydelig at Posten har endel grums når det gjelder utlevering av pakker til kunder på kvelden, samt tilbakemeldinger til kunder som venter. Vil bare oppfordre alle som opplever problemer, om å klage til posten, og til Forbrukerrådet. Posten selger tjenester, så de bør i høy grad levere hva de lover.

 

Ørjan...

 

ps. Ja, jeg jobber i posten. Jobber primært natt med å sortere ekspresspakker. Dette ved siden av studier ved Universitetet i Tromsø.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Sliter med akkurat det samme - har bestile fra PXP.no her er utdraget fra sporingen til posten... Jeg bor i Skien bare så det er sagt :cool:

 

27.02.07 10.37 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 3169 STOKKE

26.02.07 20.12 VIDERESENDT 0024 OSLO

26.02.07 14.29 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Feilsendt

Tiltak: Videresendt 3007 DRAMMEN

26.02.07 11.46 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Feilsendt

Tiltak: Videresendt 3007 DRAMMEN

23.02.07 18.19 INNLEVERT POSTTERMINAL 1714 SARPSBORG

23.02.07 15.30 INNLEVERT POSTKONTOR

 

så den har vært en liten rundtur i drammen først som dere ser....POSTEN SKAL FRAM!

:dribble:

Lenke til kommentar
Det hadde vært veldig fint om webshopene hadde tatt i bruk UPS eller DHL istedenfor. Koster deres tjenester mer, eller er webshopene tvunget av staten til å bruke meget useriøse Posten?

 

Møkka lei Posten  :thumbdown:

7906530[/snapback]

 

Har fått og sendt haugevis med pakker og brev (CD/DVD-filmer) med Posten uten noen store problemer. De tre gangene jeg har fått noe med Tollpost og DHL har det gått forferdelig treeeegt pluss div. rot. UPS har derimot fungert bra de to gangene jeg har fått noe sendt med de. Å tro at andre transportører er noe bedre enn Posten blir det samme som å tro på julenissen. ;)

Lenke til kommentar

Bare for å rydde opp i noen feil angående brevpost.

 

1. Hva omfattes av enerett for Posten Norge AS?

Postloven § 6 gir Posten enerett til regelmessig å formidle mot vederlag lukket adressert innenriks brevpost med vekt inntil 50 gram og med pris inntil 2 1/2 ganger grunntaksten for et innenriks prioritert brev i første vektklasse (20 gram). Vekt- og prisgrensene var 100 gram og pris inntil 3 ganger grunntaksten frem til 1. januar 2006, og er endret i tråd med kravene i EU direktiv 2002/39.

 

Dette innebærer at sendinger som enten veier mer enn 50 gram eller koster mer enn 2 1/2 ganger grunntaksten inkl. merverdiavgift ikke omfattes av enerett.

 

Eneretten gjelder også formidling av tilsvarende brevsendinger fra utlandet til Norge. Formidling av brevpost fra Norge til utlandet er ikke omfattet av enerett, uansett vekt eller pris.

 

Så at Posten har et absolutt monopol på brevpost er feil. Og på pakkepost er markedet åpent for alle. At så mange velger Posten er vel et bevis på at Posten har produkter som er gode når det gjelder pris, kvalitet og tilgjengelighet. Det er selvfølgelig beklagelig at ikke kvaliteten er 100%, samt at det tydeligvis er endel problemer med utkjøring til privatkunder i visse områder. Tror nok det kan være greit å klage, fordi uten tilbakemeldinger fra kundene kan det virke som om at alt fungerer tilfredsstillende.

 

Og ja, jeg jobber i Posten.

 

MvH

TRB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...