Gå til innhold

Utestedsguiden i Bergen!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ganske uerfaren på utesteder i Bergen, og til tider virker det som det kryr av studenter fra Bergen her. Er det mulig at dere kan koke sammen en samling av steder som dere anbefaler, om ikke bare en forklaring?

 

For å si det sånn, min utestedserfaring:

 

- Xodus: Spilte vanlig utestedsmusikk type popmusikk som inviterer folk til å deige seg opp etter hverandre. Greide å komme i klammeri med et stk arrogant og beruset person i løpet av et 15 mins besøk.

- TMP - Torget Music Pub: Se Xodus.

- Ovenpå: Se TMP.

- Scots(h?)man: Spilte temmelig lik musikk som tidlig nevnte utested type popmusikk, det hele toppet seg med å treffe min fem år eldre søsters vennegjeng der. Dog for en del år siden.

- Det Akademiske Kvarter (Kvarteret: Spiller litt mer min musikk, men du bør helst ha en klesstil og frisyre som tilsier at du enten er student eller burde vært det.

- Garasje: Stedet for gode konserter, selv om klientellet til tider er litt.. rocka.

- Inside: Temmelig god musikk iallfall, ikke alle utesteder som spiller (gamle) Metallica og Rammstein. Nok et sted med ganske rocka publikum.

- Onkel Lauritz: Er vel mer cafe, men et sted jeg virkelig trivdes!

 

Så kjære bergenske utestedsrangler, hjelp meg med flere utesteder! Helst steder hvor en kan høre Tool, QOTSA, Metallica, White Stripes osv uten å metall i ørten nye kroppsåpninger.

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er jeg ikke så interessert i å legge ut på et forum hvor jeg går. Liker stedet, liker folkene der og vil ikke dele det!

 

Xodus og Ovenpå er jo helt forferdelige steder, med mindre du er på jakt etter 16år gamle jenter. Samme med Z-Club også egentlig.

 

Kvarteret funker greit om du kommer en gang de spiller "din" musikk.

 

Ellers har du jo C49 og Champions. Greie og populære steder, ligger rett ved siden av hverandre midt i byn.

 

Men for min del syns jeg alle disse stedene er for trang, varm og det spilles alt for høy musikk. Jeg liker det litt mer rolig.

 

Stedet mitt får du aldri! (spiller forresten ikke din type musikk der, så det går vel fint for deg)

 

 

Edit; Syns forresten det var synd de stengte Macumba, kanskje ikke helt et utested sånn sett, men absollutt et fint sted å ta noen øl med venner en lørdagskveld.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Ser denne tråden er gammel, men prøver meg likevel.

Nå har visst Champions lagt ned og en ny klubb, S.I.N, har åpnet. Er det noen som vet om Champions har flyttet eller om den er nedlagt? Har ikke fylt 20 enda, og de gangene jeg går ut på torsdager har Champions vært det beste stedet da de andre 18årsklubbene kryr av 16-åringer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Champions er gått over til et nytt konsept, SIN, og Champions eksisterer derimot ikke lengre. I tillegg har de ikke 18 år på torsdager lengre.

 

Utesteder for en under 20 på en torsdag:

 

- Sjøboden

- Fotballpuben

- Downstairs (?)

- Torget Musicen Pub

- Exodus

- Ovenpå

- Pulse Skybar

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva med Inside, som ligger like ved Hectors? De skryter ihvertfall på seg å spille rock/metal. Noen som har vært der?

 

Har vært der noen ganger og da har de spilt masse bra musikk type Metallica osv. Litt lite, men synes det er et bra sted. Er verdt å svinge innom en gang :thumbup:

Hectors er også supert.

 

Det er spesielt Exodus, TMP og Ovenpå som blir anbefalt å styre unna. Høy fjortisfaktor på de stedene, men hvis man skal sjekke unge jenter så er det vel greit  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liker hulen best, og går oftest dit

 

de spiller omtrent bare rock, der det meste er fra 90tallet og bakover, det er og konsert så torsdager og som regel fredager, da koster det litt for å komme inn, og pils koster 44kr.

 

på lørdager derimot er det billig å komme inn og det koster pr dags dato 33kr for en 0.4l hansa.

 

og til posten fra 2007, de gikk over fra ringnes til hansa i 2009. lokalet blir ofte ikke fyllt opp før litt ut på kvelden da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bergen er ikkje noko for ungdom som er under 20. Var på Downstairs for nokon veker sidan med dama som er under 20. Har ikkje vært på verre sosse/bimbo plass. Var på ein i Oslo men denne tar kaka. styr unna denne vist du ikkje liker fjortis pop. Pluss med den er at det er blillig øl på torsdager. Trur det var 25 kr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg pleier ikke å gå ut hver helg og er heller ingen utelivsekspert, men tenkte at jeg kunne dele litt av mine "erfaringer" på noen av utestedene i Bergen.

 

Exodus: Jeg var der én gang i russetiden, ..ikke noe spesielt, men mange "fjortiser" der ellers har jeg fått høre. Mørkt lokale.

TMP: Grei dansemusikk - eneste stedet i Bergen jeg vet om med "strippestang" (Dreams er IKKE medregnet). Hørt om mye bråk på stedet. MEN: Litt trist at de skal stenge, siden de er et utested! Mørkt lokale.

Fotballpuben: Musikken der har blitt MYE bedre de siste gangene jeg har vært der. Applaus for dj-en som får det til! De fleste jeg kjenner som er over 18 men under 20 går der eller på Sjøboden. Grei pris på drikke. Døm meg ei, men jeg syntes det er litt ekkelt når en 40++ kommer bort og sjekker opp en på 19. Mørkt lokale.

Sjøboden: En kompis av en venninne prøvde å advare oss om Sjøboden var en laaaang gang hvor folk var som sild i en tønne. Hørte vi på ham? Nei..angrer vi? Ja! Praktisk talt var det en lang gang..STINN i folk. Musikken var ok. Folk fra Sotra/Askøy pleier visst å gå her.

Bryggen Pianobar: Fine klassikere på piano som folk kunne synge med på. Ok dansemusikk. Men...MEN: FOR ET FLOTT to-etasjerslokale! Mørkt lokale.

Feliz: Flott lokale! Minner veldig om S.I.N, men med et litt danskebåtpreget dansegolv (hvis jeg får lov til å kalle det det?). Bartenderne trikset som bare det med flaskene! Imponerende. Lyst lokale. 20 år på torsdager. 24 år på fredager og lørdager. Tar CC

S.I.N: Flott lokale med gode sittegrupper, ganske grei musikk. Lyst lokale. 20 år på torsdager og 22 år på fredager og lørdager. Tar CC.

Kvarteret: Veldig greit sted å ta seg en øl og prate, når det ikke er konserter. Studentstedet nr. 1!

Scotsman: To etasjer som pleier utover "kvelden" å bli stappfull med folk (lørdag). Ulik musikk spilles oppe og nede. 20 år. Mørkt lokale.

Pulse Skybar: Favorittstedet leeenge. To etasjer (øverste spiller de latinsk musikk). Kjempebillig øl i russetiden, selv om stedet ikke var på _topp_ med nesten bare russ tilstede. 18 år på torsdager/Studenttorsdag. 20 år på fredager og lørdager. Tar CC.

Pachas: Det var fullt nede på Dublineren 23. juli etter Muse-konserten, men oppe på Pachas var det kun to stykker som satt og drakk øl. Men stedet så veldig lovende ut (for oss som liker steder med latinsk musikk)!

Silver: Greit sted for å ta seg en øl...men for lyst lokale, etter min smak.

Hulen: Har stort sett bare vært der når kjente skal opptre. Greit sted og veldig spesielt siden som navnet tilsier..vi er i en hule ^_^

 

Ellers: Har hørt fra flere at Inside er det riktige stedet å gå for rockemusikk, for der holder visst rockerne til :-)

 

PST! Er ellers spent på:

 

Metro

Sjoko

Garage

Zachen

Luux ................og

 

 

 

 

 

Banco Rotto (som skal begynne med studenttorsdager)

Lenke til kommentar

Var på byn for første gang i går, henholdsvis Fotballen og Sjøboden.

 

Fotballen var bra. Ett lokale for de som liker hip hop, listepop osv og ett lokale for de som er litt mer metal (som meg).

Litt greit å sitte ute med tak over hodet å røyke.

 

Sjøboden var som han over sa, en lang gang der folk sto som sild i tønne. Men er kjekt når en får seg sitteplass.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan forsøke og legge til et par andre steder som er verdt et besøk. Uansett trengs en oppdatering!

 

Biskopen - Lite lokale med en hyggelig atmosfære. OK utvalg av øl og brennevin, men ikke det store stedet å bestille drinker. Ligner kanskje litt på en litt eldre lounge. Store og behaglige sofaer og stoler. Stor sofa i kjelleren. Studentsted. 20+

 

Baran - Mye likt Biskopen, men med større muligheter for en drink, også har de fussball i kjelleren. Litt mer nøytralt i stilen. Studentsted. 20+

 

Fotballpuben - Navnet forteller mye om stedet, men utenom dager det går en brannkamp er det et ganske normalt utested. Dog med innslag av fugleskremsel på 40+ som er på leting etter ferskt kjøtt. Brun pub. Variert musikk, sist jeg var innom var det karaoke. Varierende kundemasse, alt fra de som sitter der med samme pilsen fra åpningstid til 15-16 på ettermiddagen til studenter, fotballfans, nyskilte fugleskremsel godt ut i førtiåra og brautete bergensere. 18+ Har i kjelleren...

 

Downstairs - Fotballens forsøk på å ta opp kampen med Ricks og andre insteder. Desverre til tider preget av hovedetasjens resymé. Mer et in-sted enn selve fotballpuben. Kjenner desverre ikke så godt til dette utestedet fra de siste året.

 

 

Fincken - Bergens (så vidt jeg kan huske) eneste kjente utested med en god del homofile, lesbiske og bifile. Vanlig servering i hovedetasje, dansegulv i andre etasje. Spooky utstilling av masker langs veggen til dansegulvet. God blanding av musikk å danse til, alt fra gamle 80-talls hits til dagens. Hyggelig utested, som de siste år også blir frekventert av flere og flere heterofile (Har hørt at det var strictly gay der før, og man risikerte mer eller mindre livet om man ikke hadde interesse for det samme kjønn. Ikke nå lenger!). 20+ og CC50,-

 

Naboen - Selve baren ligger i kjelleren. Godt utvalg av øl, samt egen Bayer på tapp. Herlig! Restaurant i hovedetasjen som serverer fantastisk mat. Muligheter for småretter i baren. Enkelt lokale, rolig musikk. Bartendere med god kjennskap til øl og whiskey. Stort sett studenter og den-ene-pilsen-etter-jobb kunder. 20+

 

Henriks Øl og Vinstove - Byens største utvalg av øl. Litt brun pub feeling over lokalet, men etter første nye øl du smaker er det glemt. Rolig musikk, satser mye på kunnskap til og servering av god øl. God blanding av gjester, alt fra studenter til ølkjennere og de som skal ha den-ene-pilsen-etter-jobb-som-fort-blir-til-ti. 20+

 

Garage - Kjent for tung og god musikk. Se følg etter en gjeng sortkledde, så finner du den lett. En hel drøss artister har hatt starten på sin karriære her. Det er kanskje grunnen til at de fleste dørhandtak i lokalet er erstattet med spellemannspriser... Passe stor konsertscene og bar i kjelleren i tillegg. Variert opplegg, fra koserter til kvelder med billig vin (Wineyard). Studenter, metalfans og musikkelskere. 20+

 

Inside - Ligner i stilen mye på Garage, men er mindre. Har også egen livescene (hINSIDEs). Serverer fantastiske hamburgere som du kan nyte sammen med en kald pils. Mye tung musikk og svartkledde mennesker i tillegg til studenter.

 

Banco Rotto - Gjenopstod da Moods forsvant. Stilfullt lokale, egen showscene og restaurantdel. Blir frekventert av litt mer modne gjester, godt gifte par som har en frikveld fra ungeskrik og dagsrevyen lovpriser dette stedet. Ikke prøv deg som 18 åring her uansett, du passer garantert ikke inn. OK utvalg av øl, whiskey og cognac.

 

Femte i Andre Bar - Varg Veums kontor ligger vegg i vegg med denne baren. Byens sannsynligvis beste utvalg av Cognac, samt et stort utvalg av whiskey. Skal du svi av 3900,- på et enkelt glass er dette stedet. Noe brun pub med stort sett et godt voksent publikum.

 

Lillé Lite og tett lokale som stort sett er fyllt til randen av studenter. To etasjer, bar nede og dansegulv oppe. Litt bortgjemt, men en tidlig kveld kan dette være en pærle. In-musikk som man skal danse mest mulig til. Studentsted. 20+

 

Hector's Hybel - Lite og nøytralt lokale, men hyggelig sted. Billig øl, noe som kanskje er grunnen til at studentene foretrekker stedet. Serverer i tillegg noe å spise tidligere på kvelden. Studentsted, 20+ (18+ frem til klokken 20:00)

 

Får ta fortsettelsen en annen dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...