Gå til innhold

Vokal, hvordan trene seg opp?


Kjekssjokolade

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lærte meg å synge basically ved å klimpre på gitaren og prøve å treffe tonene. Senere plukket jeg opp litt mer triks og teknikker ved å lese om det og spørre de jeg kjenner som virkelig kan synge. Har ennå ikke stor sangstemme, men kan jodle med til Hank Williamslåter, gjøre litt spake Tom Waits etterligninger, og skrike som en jævel.

 

Men å melde seg inn i kor er nok en bedre løsning.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Som med alt annet: øv, øv, ØV! Og når man skal drive en del med ting er motivasjon alfa og omega. Sånn sett kan det å bli med i en sanggruppe/kor være tingen, variert ferdighetsnivå og ofte noen med musikalsk bakgrunn som leder med litt sosialt attåt.

 

Øver du for deg selv ville jeg tatt opp det du synger. Dette fordi da hører du mye lettere hva du gjør "feil"/kan gjøre bedre. Syng gjerne med til musikksamlingen din, men varier stilart så mye som mulig.

Opptakene du gjør bør du også ta vare på, og datere. På den måten er det mulig å se tilbake på fremgangen du har hatt. Dette kan være svært motiverende.

Stemmekontroll kommer med øving, dersom du har normalt gehør. Pust derimot kan være mer utfordrende, og her finnes det flere teknikker og øvelser. Jeg er på ingen måte noen vokalist, så jeg vil anbefale deg å søke litt på google feks. Sikkert tonnevis av informasjon der.

Lenke til kommentar

Lukk døren på rommet ditt og syng med til musikk med en vokalist som synger toner. (ikke noe gorgoroth altså). Ellers så har jeg opplevd at det hjelper å gå og nynne for seg selv. Første du bør gå etter er å utvide tonespekteret, dvs. å synge så dypt og lyst som mulig, så bør du øve på å treffe tonene du prøver på. Opptak kan være bra her, men det går faktisk an å høre at du synger surt selv også, med litt konsentrasjon.

Lenke til kommentar

har du tilgang til et piano kan et lite tips være å lære deg å synge skalaer og utvide registeret ditt. Vet du om du kommer noe spesielt høyt eller lavt i forhold til gjennomsnittet? prøv å etterligne diverse artister og finn ut hvordan din type stemme er. Du kan også prøve å oppsøke din nærmeste musikk/kulturskole og se om det er mulig å ta sangtimer av lærere der eller noe,,

Lenke til kommentar
syng mest mulig  :) :)

7745307[/snapback]

Egentlig det beste tipset her. Bare å synge alle slags sanger i alle slags toneleier, og finne ut hva du klarer og hva du ikke klarer. Det er iallefall sånn jeg har gjort i alle år. Men om du bare synger falskt, sånn som fattern, så er det vel lite håp.

7748790[/snapback]

 

Dette er et helt høll i hue råd!! Man skal max øve vokal et par timer om dagen og helst ikke i strekk. En god sammenlikning er en som trener vekter, hvis du trener mest mulig har du ingen fremgang og vil sikkert utvikle skader.. Husk stemmebåndet er en muskel som kan trenes, men den kan også lett skades(feks knute på stemmebåndet).

Kankje jeg beskriver det litt sort/hvit, øv midre men prøv å øv riktig er et godt råd...

Lenke til kommentar
Da ville du kanskje være så snill og fortelle oss hvordan man øver riktig også?

7816495[/snapback]

 

Det blir kanskje litt for omfattende for å beskrives i en post.

Riktig vokal teknikk er sikkert viktig. Ja,det finnes riktig og feil

måter å synge på. Eller er det veldig viktig å varme opp og ikke

å presse stemmen. Men hvis du vil øve riktig og få god fremgang

ville jeg dratt til en vokal instruktør. Hun/han vil sikkert fortelle deg

noe av det jeg har nevnt her og sikkert mye annet som er viktig

for en god vokalist...

Lenke til kommentar

hmmm....jeg hadde tenkt å lære å synge selv å startet natulrig nok opp litt. da lærte jeg at pusteteknikk er noe av det viktigste du kan gjøre. jo større lungekapasitet(/trur jeg) vil føre til at du blir bedre om du vil det eller ei... har noen veldig gode øvelser. blås et ark mot en vegg å prøve å holde det der så lenge som mulig osv. har veldig mange andre og, men gidder ikke skrive ned alle.

eller så er uansett det beste tipset som funker uansett hva man skal gjøre her i verden. jobb hardt mot et mål så klarer du det garantert!! :)

 

BTW: jeg stemmer for at du sjekker ut dio. kan ikke få noen bedre stemme enn ronnie james dio :)

Endret av sixx
Lenke til kommentar

har digget iron maiden hele livet mitt. har alltid sunget med bruce dickson, og dette har resultert at jeg har den beste sangstemmen man kan ha! :D

 

selv den gamle musikklæreren min sa det!

fikk 5 i musikk ut 10ende fordi jeg fikk 3/4 på gitarprøven og 4/5 på danseprøven, mens synging som ikke har noen innvirkning på karakteren trakk meg opp en karakter!!

 

han sa, ''skulle gjerne gitt deg 6, men siden du ikke er så god på gitar og passe god å danse får du ikke bedre enn 5''

 

TOP THAT!!

 

 

og btw. prøv å syng til iron maiden du og. kan anbefale noen sanger med høye toner på:

Gates of tomorrow

Rainmaker

Different World

 

men kanskje greit å begynne med noe lett som f eks

Hallowed Be thy name

Brave new World

The Ghost of the Navigator

 

og mens vi er inne på det med dårlig sangstemme, lurer jeg på om din stemme er dårligere enn han her:

http://video.google.com/videoplay?docid=50...on+maiden+cover

 

i så fall så kan du bare gi opp med en gang :p

(hør spesielt på refrenget)

 

ps.hør orginalen først!

Endret av Grende
Lenke til kommentar

syng mest mulig. å synge til kun iron maiden ville ikke jeg ha anbefalt. syng til det meste i pop, rock og så videre. test uf forskjellige måter og synge på så finner du ut hva som er riktig etter hvert.

 

når man skal ta opp vokaler på en sang eller noe så bør du ikke spise før opptakene. ihvertfall ikke noe som inneholder sukker. gjør noe med stemmen som jeg ikke er flink til å forklare :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...