Gå til innhold

NAS disk og TV-kort (16.jan: + Alternativ løsning)


Anbefalte innlegg

Alternativ løsning er merket med rød skrift nedenfor.

 

Ønsker også fortsatt en bekreftelse på om NAS-disk direkte koblet til TV-kort vil fungere eller ikke. Se nedover.

 

Hei!

 

Jeg vurderer å sette et TV-kort opp mot en NAS-disk. Men vil dette fungere?`

 

Har aldri hatt en NAS-disk, så er ikke helt oppdatert på hva som fungerer, og hva som ikke gjør det...

 

Får jeg altså installert TV-kortet på NAS'en, og kjørt det derfra?

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må vel ha tv kortet i ein pc? også får du jo mappa opp ein stasjon mot NAS disken din?

 

Litt usikker på kva du spørr etter.

7731810[/snapback]

 

I utgangspunktet skal det ikke stå noen PC der TV-kortet vil stå.

 

Altså ønsker jeg å koble TV-kortets USB kabel rett inn i NAS-disken. Og det er jeg noglet usikker på om vil fungere... Ser for meg problemer med å få installert driver etc. fordi NAS-disk ikke har funksjon for dette.

 

 

Hvis det ikke vil fungere er jo det litt synd da - ville jo vært perfekt for formålet :)

Lenke til kommentar
Rimelig sikker på at det ikke vil fungere ja!

Mange forhold som spiller inn der....

7732489[/snapback]

Jeg er vel redd du har rett. Men virker ikke som du er HELT sikker (har testet/ vet at teknologien ikke støtter det). Noen som kan bekfrefte at web76 har rett?

 

Alternativ løsning:

Forutsatt at det å koble et TV-kort til en NAS disk ikke vil fungere er jeg interissert i om følgende løsning vil gjøre det (fungere):

 

Kjøpe en printserver som jeg kobler inn på nettverket mitt enten ved tråd eller trådløst. Det jeg lurer på er:

 

1. Vil en printserver fungere for dette? Altså: Fungerer printserver for et hvilket som helst USB-produkt eller bare skrivere?

a. For det første må jo PCen finne TV-kortet da over nettverket. og:

b. TV-kortet må klare å lagre opptakene via nettverket.

 

Noen som har peiling på om dette vil fungere?

 

Videre lurer jeg på om:

 

2. Vil det å gå igjennom flere switcher kunne ha noe å si for at dette vil fungere? Har forstått at normalt har ikke antall switcher noe å si, men kan det ha det her? Ettersom dette ikke akuratt er standard nettverksoverføring. Må bare vite...

 

 

 

Håper noen har noe å bidra med her. Og det selvsagt fortrinnsvis med et positivt svar :D

Lenke til kommentar

Som Web76 sier så er det mange forhold som spiller inn.

NAS'n må kjøre Linux for at det i det hele tatt skal være realistisk å få tvkortet til å fungere.

Du må ha Linux drivere til tvkortet og program til tv kortet som kan administreres over nettverket (aner ikke om det finnes)

Lenke til kommentar

Fant ut at denne vel strengt tatt hører mer hjemme i skjermkortforumet jeg nå. Slik som den har utviklet seg...

 

Mitt utgangspunkt var egentlig NAS-disken, men har jo utviklet seg til å handle mest om TV-kort og dens programvare..

 

Skulle noen velge å svare her er det greit for meg (administrator kan ikke jeg svare for), men ellers vil tråden primært fortsette her tror jeg.

 

Men til administratorene: Hvis dere ønsker å stenge denne står dere selvsagt fritt til det :p Men helst ikke slett den, da jeg jo ikke har kopiert innholdet over i den nye tråden... beerchug.gif

 

Men ønsker SVÆRT gjerne DIN hjelp, så trykk på linken du! :thumbup:

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Hei

 

Har Synology disk stasjon i nettverk.

Spiller av innehold på TV

Bruker DVD Recorder med 300 GB disk og nettverkskort

Denne spillern er koblet nettverkets router

 

Kan i tillegg, bruke DVD spilleren til å høre på nettradio, alle kanaler's sendesjema via nettet

 

DVD Recorderen bruker Linux og kostet 4000,-

 

Fungerer bra for oss

Lenke til kommentar

DVD-recorder er nok ikke aktuelt for meg. Kun TV-kort av grunner jeg ikke gidder å gå innpå her.

 

At NAS-disk fungerer med DVD-recorder er jeg ikke så overraska over. Da trenger man ikke installere noen drivere... Det må jeg imidlertid meg et TV-kort.

 

Planen er også etterhvert å benytte en Dreambox og en NAS-disk. Men pr. nå er ikke kabel TV'en hos oss klargjort for digitale signaler (men det er under planlegging). Så da er spørsmålet om jeg frem til digital-TV kommer kan bruke TV-kortet og NAS-disken sammen. Ettersom jeg uansett har flere TV-kort liggende...

 

Skulle derimot dette ikke fungere utsetter jeg jo NAS-disk kjøpet til digital-TV er klargjort. Alt annet vil jo være idiotisk.

 

Printserver vil jeg også uansett ha behov for senere, så uansett hvor kort perioden måtte bli før digital-TV kommer er det interessant å investere i utstyret - bare løsningen fungerer. (Og når det er sagt er det et sånt kabel-TV andelslag (ikke Canal Digital etc.), så det kan godt hende det tar en god tid og :p)

 

 

 

Men takk så mye for hjelpen alikevel Storfisk!

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Må si at Storfisk sin løsning med DVD-recorder virker klart som det beste og billigste. I og med at den har tuner innebygd.

 

Et TV-kort er jeg redd må kobles direkte mot PC, da den er avhengig av skjermkortet for å få vist bilde, samt diverse programvare. NAS eller routerløsning har ikke prosessorkraft nok til å håndtere TV, selv med hardware mpeg dekoding kreves en del. Samt at de ikke klarer å prosessere utbilde.

 

Å lagre opptak over nettverk er ikke noe problem. Full mpeg2 krever kabling, mpeg4 klarer også å lagre over et godt trådløst nettverk.

 

Det finnes løsninger der TV kan streames over nettet, fra PC-en med TV-kort, blant annet Windows Media Encoder. Pinnacle har løsninger til å motta signalene og vise disse på TV. Krever solid med CPU-ressurser.

 

Det er mulig det da finnes tunere som kan gjøre det motsatte, sende signalet både til TV og nettverket.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Må si at Storfisk sin løsning med DVD-recorder virker klart som det beste og billigste. I og med at den har tuner innebygd.

 

Som jeg skrev over: DVD-recorder er ikke aktuelt. Dette fordi jeg allerede har dreambox, og digital-TV er under planlegging. Og når dette er klart er mitt SOLEKLARE førstevalg dreambox og NAS-disk.

 

Så det det er snakk om nå er en midlertidig løsning til dreambox'en kan tas i bruk... Og da er jeg ikke villig til å investere i record som jeg kanskje snart ikke har bruk for...

 

Imidlertid kan det altså ta litt tid før digital-TV kommer, og jeg er derfor ganske interisert i å få til en løsning så lenge...

 

Både printserver og NAS-disk vil jeg imidlertid altså kunne bruke seinere.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Så det det er snakk om nå er en midlertidig løsning til dreambox'en kan tas i bruk... Og da er jeg ikke villig til å investere i record som jeg kanskje snart ikke har bruk for...

 

Imidlertid kan det altså ta litt tid før digital-TV kommer, og jeg er derfor ganske interisert i å få til en løsning så lenge...

 

Både printserver og NAS-disk vil jeg imidlertid altså kunne bruke seinere.

 

*Skal prøve å få svar på resten av posten din snart*

7738504[/snapback]

 

Dersom du har bruk for både printserver og NAS-disk senere, hvorfor ikke bygge en rimelig filserver som du bruker også med TV-kort i starten, og som kjøres som en ren fil- og printserver senere. Har du et hardwarebasert mpeg TV-kort, klarer du deg med Sempron eller Celeron CPU. Finnes rimelige HK med bra nok innebygd skjermkort.

 

Regnet på denne type løsning for snart 2 år siden, og med behov for 2 - 4 HD ble prisforskjellene minimale.

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt valgte jeg å dele denne i to jeg, ettersom det over tross alt har et ganske annet tema...

 

Et TV-kort er jeg redd må kobles direkte mot PC, da den er avhengig av skjermkortet for å få vist bilde, samt diverse programvare. NAS eller routerløsning har ikke prosessorkraft nok til å håndtere TV, selv med hardware mpeg dekoding kreves en del. Samt at de ikke klarer å prosessere utbilde.

 

Sier du her at både NAS-disk og printserver ikke vil fungere? Eller bare NAS-disk?

 

Å lagre opptak over nettverk er ikke noe problem. Full mpeg2 krever kabling, mpeg4 klarer også å lagre over et godt trådløst nettverk.

 

Det vet faktisk jeg og :) Tenkte mer det at det skal gå via en printserver og å få programvaren til å akseptere løsningen jeg...

 

Det finnes løsninger der TV kan streames over nettet, fra PC-en med TV-kort, blant annet Windows Media Encoder. Pinnacle har løsninger til å motta signalene og vise disse på TV. Krever solid med CPU-ressurser.

 

Men dette forutsetter da fra PC og ikke NAS-disk om jeg forstår deg rett...?

 

Det er mulig det da finnes tunere som kan gjøre det motsatte, sende signalet både til TV og nettverket.

 

Dreambox kan jo lagra på nettverk. Men denne forutsetter digitale signaler....

Lenke til kommentar

Hverken NAS eller printserver vil fungere slik jeg forstår TV-kortenes funksjonsmåte (uansett om de er USB eller PCI). Programvaren har ikke drivere som kan finne nettverksenheter.

 

Streaming skjer fra PC. Fungerer faktisk brukbart over kablet nett med en bra nok PC til å gjøre streamingen, men hardware decoding/encoding er nesten en forutsetning. Finnes en lang rekke programvare for å gjøre dette. Fullt mulig at Dreamboxen kan vise signalene til TV-en.

Lenke til kommentar
Dersom du har bruk for både printserver og NAS-disk senere, hvorfor ikke bygge en rimelig filserver som du bruker også med TV-kort i starten, og som kjøres som en ren fil- og printserver senere. Har du et hardwarebasert mpeg TV-kort, klarer du deg med Sempron eller Celeron CPU. Finnes rimelige HK med bra nok innebygd skjermkort.

 

Faen, posta og så gikk noe gæernt når jeg skulle legge ut svaret. Prøver på nytt:

 

Filserver er allerede i jula satt opp med grunnlag i en "gammel" PC.

 

Problemet er bare at denne passer egentlig dårlige i stua. Både av utseende og lydmessig...

 

Brukte dessuten frem til i sommer en AOpen EY855 (eller noe sånt noe) til opptak. Så godt kjent med den løsningen. Men ting forandret seg da jeg i høst flyttet til nytt studiested.

 

TV-løsningen her jeg bor nå er IPTV, og på den løsningen får man ikke sett på to kanaler samtidig. Når man har vanlig digital-TV kan man jo fortsatt se på en annen analog kanal på TVen samtidig som man tar opp... Dette går naturlignok ikke med IPTV, da man ikke har noen analoge kanaler...

 

Så opptak på studiestedet er IKKE aktuelt, og tanken var derfor å ta opp hjemmefra med fjernstyring. Problemet er at PCen som TV-kortet var koblet til har jeg fortsatt behov for på studiestedet... Så dermed står jeg uten en stillegående liten PC med OK utseende som jeg kunne ha stått i stua hjemme...

 

 

 

 

Håper fortsatt på at noen skal komme med en smart løsning, men hvis ikke blir det enten ikke opptak for meg fremover, eller så får jeg ta frem min 15 meter lange USB kabel (m/ forsterkere). Og da koble TV-kortet i stua til serveren i kjelleren. Men litt kjedelig for mine foreldre med en slik kabel gjennom stua, gangen og ned i kjelleren. Spesielt når jeg brukte flere dager i jula på å trekke nettverkskabel i det skjulteanlegget.... ;) (Rart med det, men USB kabel er ikke like enkel å trekke i skjult anlegg :!: )

 

At løsningene jeg har spurt om ikke har fungert er jeg ikke veldig overrasket over. Men syns det er ganske utrolig at ingen har kommet på ideen/ laget et TV-kort med nettverkstilkobling. Kunne da ikke være så vanskelig det? Og måtte da ha vært noe mange kunne ha hatt mye nytte av?

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

TV-kort med nettverkstilkobling ville heller ikke fungert. Man måtte nok laget en tunerboks med nødvendig prosessering og programvare. Men burde fint kunne lages for en 1 500 kr.

 

Men i og med at du skal fjernstyre opptak, hvorfor ikke få lagt en antennekabel til en plass der server(e) kan stå å bråke. TV-kort i serveren, og så skulle det gå. Jeg har vurdert det selv hjemme, i og med at serverne står på hele tiden. Har faktisk kablet TV-signalene fram til hvor serveren står.

Lenke til kommentar
Hverken NAS eller printserver vil fungere slik jeg forstår TV-kortenes funksjonsmåte (uansett om de er USB eller PCI). Programvaren har ikke drivere som kan finne nettverksenheter.

 

OK - var slik jeg tolka svaret ditt. Og frykta :cool:

 

Streaming skjer fra PC. Fungerer faktisk brukbart over kablet nett med en bra nok PC til å gjøre streamingen, men hardware decoding/encoding er nesten en forutsetning. Finnes en lang rekke programvare for å gjøre dette. Fullt mulig at Dreamboxen kan vise signalene til TV-en.

 

Ikke sikker angående dreamboxen.

 

Men det jeg tenkte på var at dreamboxen lagrer TV-signaler på PC/ NAS-disk etc. Mulig jeg missforstod hva du mente?

 

Men dette er uansett det jeg har behov for. At dreamboxen lagrer på disk. Bare synd de digitale signalene ikke er satt opp enda...

 

Har til og med DB'en stående ettersom jeg kjøpte det på mitt forrige studiested...

Lenke til kommentar
TV-kort med nettverkstilkobling ville heller ikke fungert. Man måtte nok laget en tunerboks med nødvendig prosessering og programvare. Men burde fint kunne lages for en 1 500 kr.

 

Ny programvare forstår jeg og at hadde trengtes...

 

1500 kr. er det jo flere TV-kort som koster i dag. Og med tiden ville det sikkert blitt billigere... Burde ikke være noe uoverkommelig syns nå jeg da (ikke at det virket som du syntes det heller).

 

Men i og med at du skal fjernstyre opptak, hvorfor ikke få lagt en antennekabel til en plass der server(e) kan stå å bråke. TV-kort i serveren, og så skulle det gå. Jeg har vurdert det selv hjemme, i og med at serverne står på hele tiden. Har faktisk kablet TV-signalene fram til hvor serveren står.

 

Absolutt ingen dum ide! Skal tenke over den der litt fremover ja!

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Hvorfor kjøpe printer server, bruker Asus server med USB tilkobling for Printer. Det selges Routere for trådløs nett over en lav sko, samt at flere og flere bruker Lap top. .............men når printeren skal kobles til et det kabel som gjelder. Eller en annen maskin med Printer tilkoblet må stå på hele tiden.

(Har kjøpt en fargelaser nå, derfor er ikke den gamle hp'n så mye i bruk lenger)

 

Virker litt......frem og tilbake like langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...