Gå til innhold

Vifta på kortet mitt sluttet, kan jeg kjøre uten?


apegryn

Anbefalte innlegg

Gjelder et (sikkert 5-6 år gammelt) nvidia GeForce 4800 ti

 

Vifta på kortet sluttet plutselig å svive, og etter å ha dissekert kjøleribba og vifta fant jeg ut av feilen ligger i feste hvor staget til vifta står fast; det holdt ikke fast, slik at vifta datt ut og låste seg. Ikke så mye å gjøre med det, kan ikke akkurat lime vifta fast heller :cool:

 

Men nå sitter jeg her med et 3d kort uten kjøleribbe og vifte. Lurer igrunn på om vifte + ribbe til den modellen er noe en kan kjøpe seperat?

 

Og til tittelen; kan jeg kjøre med kortet UTEN ribbe og vifte i korte perioder? MAO. hvor langt tid tar skjermkortet før det blir for varmt?

 

*edit*

Dersom jeg ikke får tak i en tilsvarende vifte og ribbe, kan jeg montere en cpu vifte el lignende til å avlede varmen fra kortet? :thumbup:

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjelder et (sikkert 5-6 år gammelt) nvidia GeForce 4800 ti

 

Vifta på kortet sluttet plutselig å svive, og etter å ha dissekert kjøleribba og vifta fant jeg ut av feilen ligger i feste hvor staget til vifta står fast; det holdt ikke fast, slik at vifta datt ut og låste seg. Ikke så mye å gjøre med det, kan ikke akkurat lime vifta fast heller  :cool:

 

Men nå sitter jeg her med et 3d kort uten kjøleribbe og vifte. Lurer igrunn på om vifte + ribbe til den modellen er noe en kan kjøpe seperat?

 

Og til tittelen; kan jeg kjøre med kortet UTEN ribbe og vifte i korte perioder? MAO. hvor langt tid tar skjermkortet før det blir for varmt?

 

*edit*

Dersom jeg ikke får tak i en tilsvarende vifte og ribbe, kan jeg montere en cpu vifte el lignende til å avlede varmen fra kortet? :thumbup:

7695205[/snapback]

 

Jeg ville definitivt IKKE kjørt kortet uten kjøleribbe, overhodet. Men når det gjelder vifta, så er det vel egentlig bare å improvisere litt. Ta en helt vanlig kabinettvifte, av passende dimensjon, fest den til kortet over kjøleribba med f.eks strikk eller strips. Poenget er jo bare at vifta skal flytte lufta på kjøleribba.

 

Bruk termopasta på GPU før du remonterer kjøleribba.

Lenke til kommentar
no problemo, har fiksa det med en hammer, prosessorvifte og to tre-skruer. Men gjør det mye at jeg ikke brukte ny kjølepasta, bare klistra sammen med samme driten som var på prosessoren fra før?

7702956[/snapback]

 

Antagelig ikke kritisk bare du har pasta der, så kontakten med kjøleribba blir OK. Bare å spre den gamle pastaen der og sjekke at du ikke får klumper mellom GPU og kjøleribba. Fin løsning, ingen vits i å kjøpe noe fancy greier til et så gammelt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...