Gå til innhold

Hva menes med "mirror lock up"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi risting av speilet forårsaker vibrasjoner, spesielt på kritiske lukkertider, sånn ca 1 s til 1/60 s.

 

Speillås låser speilet i åpen stilling før du åpner lukker. Et av de få tingene jeg savner på D70'n.

 

Dette er noe annet enn å låse speilet for rensing.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Når speilet klasker opp skaper det vibrasjoner i kamera og objektiv og som bruker noen sekunder på å gi seg. Derfor kan man låse speilet i nøvre posisjon etter at man har komponert bildet i søkeren og dermed eksponere etter at vibrasjonene har dødd ut og få skarpere bilder.

 

Det var dette som var årsaken til at funksjonen ble utviklet i utgangspunktet - dette med sensorrens har kommet til i den digitale tidsalder.

Lenke til kommentar

Ikke sikker på om jeg fikk med meg den korrekte rekkefølgen av hvordan man bruker denne funksjonen...er det slik?

 

1. Komposisjon

2. Sett på mirror lock up(bla i menyene, i hvertfall på min D50)

3. Trykke på utløser knappen ( 2 ganger ifølge Wikipedia)

 

Er man nødt til å sette på mirror lock up knappen (bla i menyene) for hver eksponering?

Lenke til kommentar
Ikke sikker på om jeg fikk med meg den korrekte rekkefølgen av hvordan man bruker denne funksjonen...er det slik?

 

1. Komposisjon

2. Sett på mirror lock up(bla i menyene, i hvertfall på min D50)

3. Trykke på utløser knappen ( 2 ganger ifølge Wikipedia)

 

Er man nødt til å sette på mirror lock up knappen (bla i menyene) for hver eksponering?

7686001[/snapback]

 

Uten å vite det, kan jeg si med stor grad av sikkerhet at du ikke har speillås på en D50.

 

På D70 er det ikke, på D80 er det kun en forkrøplet utgave, men fra D200 og opp har du "ekte" speillås. :(

 

Edit: Det du har mulighet for er å låse speilet i åpen stilling for rensing av brikka.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
Ikke sikker på om jeg fikk med meg den korrekte rekkefølgen av hvordan man bruker denne funksjonen...er det slik?

 

1. Komposisjon

2. Sett på mirror lock up(bla i menyene, i hvertfall på min D50)

3. Trykke på utløser knappen ( 2 ganger ifølge Wikipedia)

 

Er man nødt til å sette på mirror lock up knappen (bla i menyene) for hver eksponering?

7686001[/snapback]

 

Uten å vite det, kan jeg si med stor grad av sikkerhet at du ikke har speillås på en D50.

 

På D70 er det ikke, på D80 er det kun en forkrøplet utgave, men fra D200 og opp har du "ekte" speillås. :(

 

Edit: Det du har mulighet for er å låse speilet i åpen stilling for rensing av brikka.

7686031[/snapback]

 

Har lest i brukerhåndboken og der er det beskrevet en mirror lock up funksjon (med menybilde), men står kun i forbindlese med rensing av CCD, ikke beskrevet som en funksjon for å redusere vibrasjon. Kan den brukes til dette likevel?

Lenke til kommentar
Har lest i brukerhåndboken og der er det beskrevet en mirror lock up funksjon (med menybilde), men står kun i forbindlese med rensing av CCD, ikke beskrevet som en funksjon for å redusere vibrasjon. Kan den brukes til dette likevel?

7686121[/snapback]

 

Nei.

7686190[/snapback]

 

Hvorfor ikke? Det burde da ikke være så komplisert å legge til en slik funksjon når den "nesten" er der fra før? Mulig det er mer komplisert enn som så...eller er det kun et markedsføringstiltak..??

Lenke til kommentar

Jeg har det ikke på den gamle D80'n heller, så er vel markedsføringspolitikk mer enn pris.

 

2 tips for å unngå det dersom det er et problem.

 

1; Bruk lukker raskere enn 1/30 eller lengre enn 1 sek, sånn ca.

 

2; Bruk en papplate, hatt e.l. du holder foran objektivet til du er sikker på at vibrasjonene fra speilet har gitt seg. Da med lukker på B.

 

Personlig har jeg aldri sett på det som et problem, men savner det noen ganger.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg ser en diskusjon om mirror lockup så tenker jeg at det må da bli helt ubetydelige forskjeller. I en objektiv- eller kameratest vil man jo helst både eliminere det potensielle problemet, samt nyte godt av den bittelille forskjellen i skarphet. Men det kan da ikke bety mye for vanlig fotografering, selv på et seriøst nivå?

 

Jeg fant testbilder nå nettopp, tatt med D2X og 70-200 VR med 1.7x TC (altså 340mm). f/5.6 og 1/3s. Altså muligens verst tenkelig situasjon for å se påvirkningene. D2X har et stort speil som beveger seg utrolig raskt (men blir vel også betydelig bedre dempet enn i konsumerhusene), og 340mm brennvidde gi lite nok utsnitt til at man ser forskjellen godt. Her er bildene: http://www.pbase.com/hhakozaki/mirror_lock_up

 

Det er da marginale forskjeller, er det ikke? Hvem kan si at de ville sett sånne små forskjeller i praksis, med mindre man altså kunne gjøre en pixel-til-pixel-sammenligning? Overbevis meg gjerne ved å vise til andre tester, jeg vil jo egentlig at MLU skal være en fornuftig sak.

Lenke til kommentar

Det er Mirror Lockup (speillås) på EOS 400D.

Man aktiverer det ved å velge en brukerfunksjon som er godt gjemt i menyene. Da vil i utgangspunktet speilet vippes opp på første trykk på utløseren, og så vil bildet tas på andre trykk. med mindre du bruker snorutløser eller fjernkontroll, er dette lite hensiktsmessig, siden vibrasjonene fra hånden din på utløseren antakelig skaper større vibrasjoner enn speilet.

 

Hvis du derimot aktiverer selvutløseren på kameraet i tillegg, så vil speilet vippe opp når du trykker på utløseren, og så tas bildet to sekudner senere. Da unngår du både vibrasjoner fra speilet og fra hånden din.

 

Hvor mye dette har å si i praksis har vi ikke gjort noen forsøk på å måle, men når vi tester bruker vi det altlid når det er tilgjengelig, for å eliminere så mange feilkilder som mulig.

 

Erik

Lenke til kommentar
Hver gang jeg ser en diskusjon om mirror lockup så tenker jeg at det må da bli helt ubetydelige forskjeller. I en objektiv- eller kameratest vil man jo helst både eliminere det potensielle problemet, samt nyte godt av den bittelille forskjellen i skarphet. Men det kan da ikke bety mye for vanlig fotografering, selv på et seriøst nivå?

 

Jeg fant testbilder nå nettopp, tatt med D2X og 70-200 VR med 1.7x TC (altså 340mm). f/5.6 og 1/3s. Altså muligens verst tenkelig situasjon for å se påvirkningene. D2X har et stort speil som beveger seg utrolig raskt (men blir vel også betydelig bedre dempet enn i konsumerhusene), og 340mm brennvidde gi lite nok utsnitt til at man ser forskjellen godt. Her er bildene: http://www.pbase.com/hhakozaki/mirror_lock_up

 

Det er da marginale forskjeller, er det ikke? Hvem kan si at de ville sett sånne små forskjeller i praksis, med mindre man altså kunne gjøre en pixel-til-pixel-sammenligning? Overbevis meg gjerne ved å vise til andre tester, jeg vil jo egentlig at MLU skal være en fornuftig sak.

7687107[/snapback]

 

Jeg trodde også at dette måtte være et helt uvesentlig problem, det var helt til jeg kjøpte meg extention tubes til min Sigma 105mm macro på et Nikon D50, og opplevde "uforklarlig" uskarphet på bildene. Kamera var da montert på et (lett) karbonstativ på full høyde, og jeg brukte fjernutløser til å ta bildene. Lukketid var kanskje fra 1/5 - 1/60 sek. Disse bildene trengte du ikke "pixel-peeping" for å se at noe var galt, de var rett og slett mislykket.

 

Jeg skal ikke si helt bastant at det var speilvibrasjonen som ødela bildene, men tror iallefall at den virket inn. Kombinasjonen av et tungt og langt linseoppsett, et lett kamera/stativ og ekstremt stor forstørring fungerte rett og slett ikke.

 

post-40214-1168878274_thumb.jpg

 

Jeg har også ledd av sekken som fulgte med stativet slik at man kunne henge på mer vekt, men det er tydelig at slike ting virkelig har noe for seg - i spesielle situasjoner.

 

Nå har jeg faktisk kjøpt meg D200 og har D50 i hus fortsatt, så får jeg ånden over meg skal jeg sjekke forskjellen i praksis! Jeg har riktignok ikke fjernutløser til D200, men selvutløser på 10 sek burde fungere tilsvarende.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde et raskt forsøk i går kveld der jeg tok en del bilder med D50 og D200 ved sammenliknbare forhold. Desverre fikk jeg ikke tid til å kikke så nøye på bildene, men førsteinntrykket var at forskjellen ble liten - mindre enn jeg trodde. Ting tyder på at det kan ha vært andre ting som virket inn på mine bilder tidligere, de ble tross alt tatt "ute i felten". Hvis noen har tid til å se på bildene kan jeg sende dem på mail, jeg får nok ikke gjort dette selv før om noen dager. Alle bildene er godt merket.

 

Legger ved et av bildene som ble tatt med blits på D200 (og som ikke var med i testen):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-40214-1168940816_thumb.jpg
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...