Gå til innhold

Microsoft forhåndsviste Home Server


Anbefalte innlegg

Jeg føler for å bumpe det jeg skrev med å faktisk treffe en målgruppe 7681294[/snapback]. Synes dere Home Server gjør det?

7684170[/snapback]

Man må huske at PC-generasjonen nå begynner å komme i den alderen at de skal ha egne hjem, og det er mange der som ikke kan nok til å begynne med Linux, ikke har ork og penger og kunnskap til å sette opp et vanlig Windows-AD-nett, men vil ha et multimediahjem på en rask og enkel måte. Spesielt når det samspiller med f.eks. MCE, bærbare mediaspillere, hjemmepc'er osvosv.

7684344[/snapback]

Jo, men tror du ikke at et flertall av disse heller vil velge en nettverksdisk med like mye kapasitet til langt lavere pris?

 

Nå var jeg skeptisk til MCE også jeg da, og gjett hva jeg har i stua :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jo overhodet ikke noe nytt. En enhetlig trestruktur har eksistert i Linux/UNIX i mange år, det som er forskjell er måten det har blitt gjort på. Ifølge deres egen hype skulle man tro at M$ Windows var det eneste nyskapende operativsystemet her i verden. Det er feil.

7684296[/snapback]

Windows også. Det kaller active disc, og har vært med siden en eller annen NT.

7684360[/snapback]

 

Man kan i windows i dag ha en mappe full av filer, der filene kommer fra forskjellige drev? (jeg snakker ikke om å ha to mapper som tilsvarer 2 disker).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg føler for å bumpe det jeg skrev med å faktisk treffe en målgruppe 7681294[/snapback]. Synes dere Home Server gjør det?

7684170[/snapback]

Man må huske at PC-generasjonen nå begynner å komme i den alderen at de skal ha egne hjem, og det er mange der som ikke kan nok til å begynne med Linux, ikke har ork og penger og kunnskap til å sette opp et vanlig Windows-AD-nett, men vil ha et multimediahjem på en rask og enkel måte. Spesielt når det samspiller med f.eks. MCE, bærbare mediaspillere, hjemmepc'er osvosv.

7684344[/snapback]

Jo, men tror du ikke at et flertall av disse heller vil velge en nettverksdisk med like mye kapasitet til langt lavere pris?

 

Nå var jeg skeptisk til MCE også jeg da, og gjett hva jeg har i stua :p

7684384[/snapback]

 

NAS-bokser er jo bloddyre, er ikke så mange disker du skal ha før det lønner seg mer å ha en filserver, 5-6 kanskje. Mitt inntrykk er ivhertfall at filservere blir en mer fristende tanke også for "mainstream"-brukerene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan i windows i dag ha en mappe full av filer, der filene kommer fra forskjellige drev? (jeg snakker ikke om å ha to mapper som tilsvarer 2 disker).

 

AtW

7684397[/snapback]

Så vidt jeg har forstått det. Jeg må ta det lille forbeholdet at jeg ikke takler OS-styrt RAID selv så jeg har ikke testet det i praksis. Det står i alle fall om det i en eller annen MCP-bok jeg har.

 

5-6 NAS-bokser på en server er nå en god deal mener jeg. Har man behov for kapasiteten til så mange NAS-bokser så har man mest sannsynlig litt mer enn grunnleggende kompetanse, og da kan man sette opp andre løsninger selv.

 

Når jeg tenket meg om så var kanskje ikke det noe argument mot Home Server allikevel - jeg gir meg :)

Lenke til kommentar
Jo, men tror du ikke at et flertall av disse heller vil velge en nettverksdisk med like mye kapasitet til langt lavere pris?

 

Nå var jeg skeptisk til MCE også jeg da, og gjett hva jeg har i stua :p

7684384[/snapback]

Han som var min sjef der jeg jobbet i jula har også MCE i stua. Men det "fine" med MCE er at MCE ikke støtter flere enn 2 tunere. I GNU/Linux kan man bruke så mange tunere man vil. Dessuten er MCE svindyrt, mens de mest populære linux-distroene er helt gratis. Og med MythTV får man tilnærmet grensesnitt som MCE, bare at man har friheten man mangler i MCE. Når et selskap som M$ kan finne på et system som Palladium (les link i min signatur) blir jeg svært skeptisk til sånne produkter som Home Server.

Lenke til kommentar
Man kan i windows i dag ha en mappe full av filer, der filene kommer fra forskjellige drev? (jeg snakker ikke om å ha to mapper som tilsvarer 2 disker).

 

AtW

7684397[/snapback]

Så vidt jeg har forstått det. Jeg må ta det lille forbeholdet at jeg ikke takler OS-styrt RAID selv så jeg har ikke testet det i praksis. Det står i alle fall om det i en eller annen MCP-bok jeg har.

7684415[/snapback]

 

Hmm, det er interessant, jeg får se om jeg finner ut noe mer om det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jo, men tror du ikke at et flertall av disse heller vil velge en nettverksdisk med like mye kapasitet til langt lavere pris?

 

Nå var jeg skeptisk til MCE også jeg da, og gjett hva jeg har i stua :p

7684384[/snapback]

Han som var min sjef der jeg jobbet i jula har også MCE i stua. Men det "fine" med MCE er at MCE ikke støtter flere enn 2 tunere. I GNU/Linux kan man bruke så mange tunere man vil. Dessuten er MCE svindyrt, mens de mest populære linux-distroene er helt gratis. Og med MythTV får man tilnærmet grensesnitt som MCE, bare at man har friheten man mangler i MCE. Når et selskap som M$ kan finne på et system som Palladium (les link i min signatur) blir jeg svært skeptisk til sånne produkter som Home Server.

7684417[/snapback]

Hvor var relevansen? Du kan holde deg i nærheten av temaet her i alle fall, og ikke komme med windows VS linux i alle mulige irrelevante sammenhenger. Dette er på grensen til trolling!

 

Det går forresten fint med flere tunere enn to ;)

Endret av enden
Lenke til kommentar

ZFS har slik funksjonalitet. Man legger flere disker i et pool, så en fil kan ligge på forskjellige disker. Et pool blir gjerne konfigurert som et mirror eller RAID-Z.

 

Edit: da stopper jeg der, og dere får ha lykke til med å diskutere dette produktet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg føler for å bumpe det jeg skrev med å faktisk treffe en målgruppe 7681294[/snapback]. Synes dere Home Server gjør det?

7684170[/snapback]

Man må huske at PC-generasjonen nå begynner å komme i den alderen at de skal ha egne hjem, og det er mange der som ikke kan nok til å begynne med Linux, ikke har ork og penger og kunnskap til å sette opp et vanlig Windows-AD-nett, men vil ha et multimediahjem på en rask og enkel måte. Spesielt når det samspiller med f.eks. MCE, bærbare mediaspillere, hjemmepc'er osvosv.

7684344[/snapback]

Jo, men tror du ikke at et flertall av disse heller vil velge en nettverksdisk med like mye kapasitet til langt lavere pris?

 

Nå var jeg skeptisk til MCE også jeg da, og gjett hva jeg har i stua :p

7684384[/snapback]

 

Det forutsetter igjen at man ser på Home Server kun som en filserver/nettverksdisk når det er så mye mer. Dessuten så blir den første modellen som kommer ut en HP MediaEt-eller-annet, som er direkte utvidbar til flere tera (ifølge de første rapportene).

 

Totalpakken kan bli veldig bra, hvis man tenker litt fram i framtiden. Time vill sjåv, som Blodstrupmoen sier.

Lenke til kommentar
Det forutsetter igjen at man ser på Home Server kun som en filserver/nettverksdisk når det er så mye mer. Dessuten så blir den første modellen som kommer ut en HP MediaEt-eller-annet, som er direkte utvidbar til flere tera (ifølge de første rapportene).

 

Totalpakken kan bli veldig bra, hvis man tenker litt fram i framtiden. Time vill sjåv, som Blodstrupmoen sier.

7684462[/snapback]

Det er greit, jeg har gitt meg :p

 

*vifte med det hvite flagget*

Lenke til kommentar
ZFS har slik funksjonalitet. Man legger flere disker i et pool, så en fil kan ligge på forskjellige disker. Et pool blir gjerne konfigurert som et mirror eller RAID-Z.

 

Edit: da stopper jeg der, og dere får ha lykke til med å diskutere dette produktet.

7684453[/snapback]

 

Igjen har du misforstått poenget. I (L)unix så "kan man" omtrent det som kan tenkes, men det er automatikken kombinert med funksjonaliteten og brukervennligheten som er tingen med Home Server.

 

Takk for at du stopper der, du kan godt sende meg en privat melding hvis du vil fortsette, siden du har fremdeles ikke har svart meg (med mindre du gir deg i mangel av argumenter) Men hold deg unna slike diskusjoner videre hvis du bare skal trolle.

Lenke til kommentar
Det forutsetter igjen at man ser på Home Server kun som en filserver/nettverksdisk når det er så mye mer. Dessuten så blir den første modellen som kommer ut en HP MediaEt-eller-annet, som er direkte utvidbar til flere tera (ifølge de første rapportene).

 

Totalpakken kan bli veldig bra, hvis man tenker litt fram i framtiden. Time vill sjåv, som Blodstrupmoen sier.

7684462[/snapback]

Det er greit, jeg har gitt meg :p

 

*vifte med det hvite flagget*

7684527[/snapback]

 

hehe. Som sagt, hva man faktisk vil ende opp med er jo litt av cluet her. Blir det en glorifisert filserver så har de bommet. Men tenk deg hvilke muligheter man kan ende opp med hvis de tør satse! (Fantasi ftw). :!:

Lenke til kommentar
ZFS har slik funksjonalitet. Man legger flere disker i et pool, så en fil kan ligge på forskjellige disker. Et pool blir gjerne konfigurert som et mirror eller RAID-Z.

 

Edit: da stopper jeg der, og dere får ha lykke til med å diskutere dette produktet.

7684453[/snapback]

 

Hva skiller dette fra et vanlig raid? Om man må sette det opp som raid eller mirror, så gor vel ikke det noe ekstra funksjonalitet? Jeg tenkte på ha feks 3 vanlige uavhengige disker, der alle filene i alle diskene er tilgjengelig i en mappe. Og om man tar ut en disk, så fungerer den disken alene som en helt vanlig disk som man kan stappe i en maskin og kjøre som vanlig (med en tilfeldig valgt 3djedel av det samlede antall filer).

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg tenkte på ha feks 3 vanlige uavhengige disker, der alle filene i alle diskene er tilgjengelig i en mappe. Og om man tar ut en disk, så fungerer den disken alene som en helt vanlig disk som man kan stappe i en maskin og kjøre som vanlig (med en tilfeldig valgt 3djedel av det samlede antall filer).

 

AtW

 

Ehh... Den der var mildt sagt snodig...

Det betyr også at ingen fil i mappen kan være større enn 1/3 del av den totale plassen....

 

Finnes noe sånt i det hele tatt på noe system?

Lenke til kommentar

ATWindsor : Jeg anbefaler deg å lese litt opp om ZFS, det er et filsystem som virker fantastisk lovende og frister så mye at jeg faktisk har lastet ned Solaris 10 bare for å leke med det.

I et foredrag på NUUG viste en SUN-representant en del som :

-monterte et vdev i et zpool

-demonterte vdev'et

-sendte vdev'et over SSH til en annen maskin

-monterte det eksterne vdev'et i samme zpool

Hvor hver av disse bare var en linje i et shell og tok få sekunder.

 

Featuren snapshot er også veldig lovende.

 

 

 

enden: Om vi tenker på det samme heter det ikke Active Drive men Dynamic Drives. I WinNT er det bare å kjøre diskmgmt.msc hvor du kan konvertere og legge til DDs til samme partisjon på få klikk. Problemet er bare at i det en disk krasjer sliter du seriøst, og at f.eks XP Home ikke kan lese slike.

 

http://support.microsoft.com/?kbid=329707#

If you move dynamic disks between systems, you may not be able to move the dynamic disks back to the original host. If you must move the dynamic disks, move all the dynamic disks from a computer at one time, and make sure that they are all online and running on the destination system before you try to import them to the new host. This order is important so that the disk group name and ID of the primary disk group of the host system is always retained (if a dynamic disk is present). What makes the difference is whether there is at least one dynamic disk on the destination system or not. One problem scenario occurs when there is no dynamic disk on the destination system (so that that computer ends up with the same disk group name as the source computer when the disk are moved to it) and then you want to move the disks back to the source computer. You may encounter a problem if foreign disks that you are re-imported have the same disk group name as the local computer.
Lenke til kommentar
Jeg tenkte på ha feks 3 vanlige uavhengige disker, der alle filene i alle diskene er tilgjengelig i en mappe. Og om man tar ut en disk, så fungerer den disken alene som en helt vanlig disk som man kan stappe i en maskin og kjøre som vanlig (med en tilfeldig valgt 3djedel av det samlede antall filer).

 

AtW

 

Ehh... Den der var mildt sagt snodig...

Det betyr også at ingen fil i mappen kan være større enn 1/3 del av den totale plassen....

 

Finnes noe sånt i det hele tatt på noe system?

7684932[/snapback]

 

Er det så snodig? Personlig synes jeg det er veldig upraktisk å måtte forholde meg til et unødvendig nivå i "filtreet". (nemlig å måtte klikke seg inn på forskjellige disker hele tiden).

 

Greit nok, så kan ingen fil være større enn kapasiteten på en enkelt disk, men dagens disker er 500 GB store, det er neppe et stort problem.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor : Jeg anbefaler deg å lese litt opp om ZFS, det er et filsystem som virker fantastisk lovende og frister så mye at jeg faktisk har lastet ned Solaris 10 bare for å leke med det.

I et foredrag på NUUG viste en SUN-representant en del som :

-monterte et vdev i et zpool

-demonterte vdev'et

-sendte vdev'et over SSH til en annen maskin

-monterte det eksterne vdev'et i samme zpool

Hvor hver av disse bare var en linje i et shell og tok få sekunder.

 

Featuren snapshot er også veldig lovende.

 

 

 

enden: Om vi tenker på det samme heter det ikke Active Drive men Dynamic Drives. I WinNT er det bare å kjøre diskmgmt.msc hvor du kan konvertere og legge til DDs til samme partisjon på få klikk. Problemet er bare at i det en disk krasjer sliter du seriøst, og at f.eks XP Home ikke kan lese slike.

 

 

Skal sjekke ut ZFS en dag jeg får tid. Ellers er jo DD litt uaktuelt om du sliter om disken dør, da kan man jo like gjerne kjøre jbod eller raid 0.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Personlig synes jeg det er veldig upraktisk å måtte forholde meg til et unødvendig nivå i "filtreet". (nemlig å måtte klikke seg inn på forskjellige disker hele tiden).

 

Akkurat det kan ordnes med RAID. Windows har jo software RAID (ihverfall level 0).

 

Når det er sagt så har jo din løsning en fordel i og med at diskene er leselige utenfor raidet også. Dette også en ulempe, en kan jo risikere og fjerne deler av nødvendige data og risikere ustabilt system (Ved RAID0 vil ingenting virke dersom 1 disk blir borte).

 

Ditt 'RAID' gir heller ingen hastighets forbedring (i motsetning til RAID0).

 

Nåvel, dette ble veeeldig off topic..

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det er veldig upraktisk å måtte forholde meg til et unødvendig nivå i "filtreet". (nemlig å måtte klikke seg inn på forskjellige disker hele tiden).

 

Akkurat det kan ordnes med RAID. Windows har jo software RAID (ihverfall level 0).

 

Når det er sagt så har jo din løsning en fordel i og med at diskene er leselige utenfor raidet også. Dette også en ulempe, en kan jo risikere og fjerne deler av nødvendige data og risikere ustabilt system (Ved RAID0 vil ingenting virke dersom 1 disk blir borte).

 

Ditt 'RAID' gir heller ingen hastighets forbedring (i motsetning til RAID0).

 

Nåvel, dette ble veeeldig off topic..

7686489[/snapback]

 

Ja, men raid er vesentlig mer usikker, det er akkurat derfor en slik funksjon er nyttig om den fungerer slik jeg håper. Ellers synes jeg ikke det er så veldig OT, det er er jo et av funksjonene det kan virke som Home server har, og i mine øyne er det en av de mest interessante funksjonene også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...