Gå til innhold

Grippers, kjøpe hvor? Hvordan trene?


Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Ja jeg husker du sa du har klart 200, men om du har klart å reppe den flere ganger etter hverandre? Klarer du det? Er du lei treningen? Lurer på hvordan det går med trådstarter, har ikke hørt fra han på lengelenge.

8329650[/snapback]

Jeg tok ironien med strong. :p

Jeg repper den tre ganger, det er alt jeg makter. Nei, jeg er ikke så veldig lei, men jeg får så vonde sår på ringe- og lillefingeren, så jeg måtte bare ha en liten pause. Huden på fingrene begynner å bli herdet, akkurat som rett under fingrene, der man får træler ved styrketrening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe. Træler ja. En gang i tida var fingrene/hendene mine ømfintlige. Hender skal egentlig være ganske følsomme områder, hvis du tar en jente på fingertuppene med dine fingertupper så skal det være ganske intimt, men nå har jeg ødelagt den ømfintligheten her ihvertfall. Vet ikke hvor lenge jeg må være uten trening før at den tykke huden slites ned igjen, det tar sikkert noen måneder. Men jeg ser positivt på det. I begynnelsen svidde det sinnsykt. Glad jeg er over den der perioden.

 

Ikke sikkert at alle vet det, men hvis du ser på fjæra på gripperen, så har du to "stenger" på begge sider, hver og en av dem går ned i håndtakene. Den ene "stanga" skal være "rettere" enn den andre, hvor den andre er litt mere avbøyd, avrundet på toppen. Det er litt vanskelig å se det med det blotte øyet, men med øving gjenkjenner man det på et sekund. Den rette delen skal ihvertfall være inn mot tommelen når man trener, det er bittelitt lettere å lukke den sånn, og det er generelt sett sånn man bruker den. Men nå vet vel de fleste det, men i tilfelle noen ikke visste det. Den rette delen kalles dog-side leg.

 

Greit å vite hvor man plasserer gripperen best også. Enden av håndtakene skal være akkurat i midten på tvers av lillefingeren, slik at den ene halvdelen av lillefingeren er utenfor håndtaket og den andre innenfor. Og så bør alle fingrene selvfølgelig være sålangt ned på håndtaket som mulig da det er lettest å lukke den der. Og så presser man tommelen frem. Se på Teemu når han utfører en TNS close med #3, han er flink med dette. TNS er forresten "The No Set Close", dvs at man lukker gripperen uten ved hjelp å sette den med den andre hånden. Video

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Eg bur på bondegård og hadde masse træler etter mykje arbeid med høygaffel(spessielt under slåtten då eg må stå i silo nesten 12 timer for dagen). Men eg fekk ganske glatte, mjuke og følsomme hender etter 2 veker sydenferie der eg ikkje trengte å arbeide noko som helst :p

Lenke til kommentar

da var CoC guide, trainer, sport, 1,2,3, og 4 bestilt :D

 

tok med guide for å ha noe svært lett å varme opp med de første ukene. Har trent litt med sportsbutikk grippers og powerball før men ser ikke på meg selv som noe spes sterk i klypa. spent på om jeg klarer å lukke #1 til å begynne med. prisen kom forøvrig på 1200,- . synes det var en grei pris egentlig om produktene holder god kvalitet og gir resultater.

 

kommer med oppdatering når jeg har motatt varene. Bestilte direkte fra ironmind. noen som vet ca hvor lang tid det tar?, har lest om folk som får de etter 3 dager mens andre må vente i ukesvis, noen som vet?

Lenke til kommentar

Har du kjøpt Captains of Crush så får du kvalitet. Alle grippere, uansett hvor du kjøper dem, har en spring-failure rate, men den er ekstremt lav. Men vær obs på at det KAN skje at den ødelegges. Når det er sagt, tror du skulle få god kvalitet med tanke på at IronMind har drevet med dette siden 1988. Dem har hatt lang tid på å forbedre kvaliteten på gripperne sine. Les dette f.eks:

 

"GR8™ Springs

We’ve been involved in manufacturing springs for our grippers for over 15 years, and because we’ve been diligent in our pursuit of perfection and had plenty of good fortune along the way, our latest springs, introduced in 2005, have once again raised the bar in terms of precision, durability, and appearance.

 

GR8™ Springs are available exclusively on Captains of Crush Grippers."

 

Ingen grippere er laget perfet, enten det er CoC, HeavyGrips, BeefBuilder eller dem du finner i sportsbutikker. Motstanden varierer på absolutt alle grippere, men presisjonen på coc er meget høy.

 

Det er pga variasjoner i motstanden at MashMonster.com bruker et sett med grippere som absolutt alle som skal sertifisere seg, må bruke, dem får ikke hver sin gripper, men dem sender ut samme grippere til hver og en, for det er sånn man måler styrkenivå mellom personer, nøyaktig.

 

Ang, hvor lang tid det tar. Sjekk trackingnummeret hvis du fikk det. Det med tollen har jeg ikke mye anelse for der har det vist seg å være kaos til tider, heh. Men jeg fikk den ihvertfall på 3 dager (muligd det var 2 dager).

Lenke til kommentar
Det er pga variasjoner i motstanden at MashMonster.com bruker et sett med grippere som absolutt alle som skal sertifisere seg, må bruke, dem får ikke hver sin gripper, men dem sender ut samme grippere til hver og en, for det er sånn man måler styrkenivå mellom personer, nøyaktig.

8345879[/snapback]

Metalltretthet? Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Metalltretthet?

8347915[/snapback]

Ja jeg husker ikke hvor mange ganger man måtte bruke gripperne, men det er veldig mange ganger før den blir bittelitt svakere i motstanden.

 

Det skjer uansett bare med de aller letteste gripperne, fordi man klarer uansett ikke å reppe de tyngre gripperne så veldig mye pr uke, så dem vil vare lenge. Det er mye tekniske detaljer rundt metalltretthet og sånt på gripboard.com for dem som vil vite alt sånt der

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått #1.5, extensor bands og kalk i posten fra California. Fornøyd med kjøpet :) Reppet #1.5 tre ganger med en gang. To sett. Har også hatt to ukers pause for å avvikle begynnende overtrening og det hjalp. Kan vel da i praksis si at jeg har brukt to uker på å komme fra streving med #1 til å reppe #1.5.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Jeg hadde en treningsøkt i morges. Ikke noen særlig fremgang her i det siste, annet enn at jeg ennå sliter med nr 3. Det er bra det der Redline, 6 reps på 200.

 

EDIT: Tok 4 reps med #2.5, 18 reps med #2 og 33 reps med #1.5, det er vel en ny rekord for meg, men ikke så veldig mye lengre enn hva jeg ellers ligger på.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Hallois! Oppdaget denne tråden forleden dag og bestemte meg for å bestille trainer samt nr 1-4. Leveringstiden fra Roy Holte var ca 3 dager, veldig bra!

 

Trainer og nr 1 gikk forholdsvis greit. 2'ern derimot er en annen sak. Selv om jeg er en jævel på å åpne syltetøyglass, ble denne litt i tøffeste laget. Målet er definitivt å lukke nr 3 og dermed bli sertifisert. Skummet i gjennom listen fra www.ironmind.com og det ser ut som kun et fåtall nordmenn/skandinaviere har klart å lukke nr 3.

 

Vel, skal holde dere oppdatert folkens.. nå er det griptime! :D

Lenke til kommentar
Hallois! Oppdaget denne tråden forleden dag og bestemte meg for å bestille trainer samt nr 1-4. Leveringstiden fra Roy Holte var ca 3 dager, veldig bra!

 

Trainer og nr 1 gikk forholdsvis greit. 2'ern derimot er en annen sak. Selv om jeg er en  jævel på å åpne syltetøyglass, ble denne litt i tøffeste laget. Målet er definitivt å lukke nr 3 og dermed bli sertifisert. Skummet i gjennom listen fra www.ironmind.com og det ser ut som kun et fåtall nordmenn/skandinaviere har klart å lukke nr 3.

 

Vel, skal holde dere oppdatert folkens.. nå er det griptime!  :D

8491501[/snapback]

Jepp, 4 stk i Norge som er sertifisert på den; Frank Nagy, Strongman Roy Holte, Roar Knudsen og Dag Runar Ørsvik Øye. Who is next? :cool:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Hallois! Oppdaget denne tråden forleden dag og bestemte meg for å bestille trainer samt nr 1-4. Leveringstiden fra Roy Holte var ca 3 dager, veldig bra!

 

Trainer og nr 1 gikk forholdsvis greit. 2'ern derimot er en annen sak. Selv om jeg er en  jævel på å åpne syltetøyglass, ble denne litt i tøffeste laget. Målet er definitivt å lukke nr 3 og dermed bli sertifisert. Skummet i gjennom listen fra www.ironmind.com og det ser ut som kun et fåtall nordmenn/skandinaviere har klart å lukke nr 3.

 

Vel, skal holde dere oppdatert folkens.. nå er det griptime!  :D

8491501[/snapback]

Jepp, 4 stk i Norge som er sertifisert på den; Frank Nagy, Strongman Roy Holte, Roar Knudsen og Dag Runar Ørsvik Øye. Who is next? :cool:

8492013[/snapback]

det blir deg! :p

Endret av 2rst1
Lenke til kommentar

Det er bra det der, du har hatt god fremgang. Jeg lukket nummer 3 på høyre hånden for første gang for fem minutter siden. Jeg mener den var lukket, hvis den ikke var det, så var den en halv millimeter fra lukket. Så da er styrkenivået mitt på 280lb. Men jeg må jobbe for å klare å lukke den konsistent.

 

2rst: Hehe. Vi får se, når man sertifiserer seg skal man lukke den med så stor åpning at man kan ha et kredittkort mellom håndtakene, et slikt kort som følger med gripperne når man handler for første gang, alle coc-kunder får et slikt kort med pakken.

Lenke til kommentar

JAAA! Jeg lukka den ennå en gang. Skulle tatt bilde. Jeg må nok jobbe litt mere for å klare den konsistent, jeg mailet ironmind for en stund siden, hun som besvarte mailen sa at jeg må være sikker på at jeg klarer den hver eneste gang før jeg kan sertifisere meg, en annen ting er at man må nesten foreta en TNS close, det er ekstremt tungt, jeg klarer det ikke pr i dag, jeg tar paralell close. Men styrkenivået mitt er på 280lb nå, det tilsvarer ca 127 kg. Jeg skal ta en lang treningsøkt i morgen.

Lenke til kommentar
Hvor er det billigst bestille CoC? Tenker bestille meg par 3 stykker nu ;)

8501117[/snapback]

Jeg har gjort en måling. 1050 kr for 3 løs-grippere fra Roy Holte Webshop. Fra Ironmind må man ut med $19.95, hvor mye det blir vet jeg ikke.. Hvis dollarkursen er på 6 så blir det 359 kr for 3 grippere. Men så kommer frakt i tillegg. $48 for "surface mail", da kommer pakken tilsendt med en båt helt fra california, og da må du vente 8-10 uker for å få pakken din, dvs opptil 2 og en halv måned ventetid, det er ikke særlig moro. Men velger du airmail, så må du betale svimlende $100 i bare frakt. Så $19.95 x 3 = $59.85 + 100 = $159.85 eller $19.95 x 3 = 59.85 + $48 = $107.85

 

Sum for alt, frakt med båt: $107.85 = (107.85 x 6 = 647,1 nok)

Sum for alt, frakt med fly: $159.85 = (159.85 x 6 = 959,1 nok)

 

Ventetid med båt er som sagt 8-10 uker.

Ventetid med fly er 2-3 arbeidsdager. Da har du pakken på døra. Men så er det viktig å regne med at du må betale toll og eventuelt frakt til UPS for levering på døra. Det kan bli dyrt. Så om du vil betale 1050 til Roy Holte Webshop, kan kanskje lønne seg, men da må du belage deg på litt ventetid.

 

Eller hvis du vil heller ha HeavyGrips, så er jeg ikke sikker på hvor dem holder til eller hva dem skal ha der, det må du bare sjekke opp. Alt jeg vet er at HeavyGrips sine motstander ikke er det samme som Captains of Crush, hvis du sammenligner f.eks en HG200 og en CoC200 (hvis det fantes en slik en) så ville disse to vært forskjellige i styrkenivå, pga, jeg kvoterer:

The strength of the HeavyGrips™ will not be the same as any other heavy-duty gripper on

the market  as we test the "twisting force/torque" of the torsion springs, not lateral pressure.

 

Litt greit å vite.. :p Hva dette betyr i praksis, erfaringsmessig fra et forum, så sies det at HG250 kan sammenlignes med IM CoC #2. Så, man skal ikke alltid stole på tall som blir oppgitt. Heavygrips er mye lettere enn ironmind sånn sett.

 

EDIT: Ang, det med $100 i frakt, du kan kanskje forvente deg lavere fraktutgifter, da jeg sammenligner en litt tyngre pakke, men grippers er jo forholdsvis lett, så hvis du er heldig får du kanskje airmail for rundt 50-60 dollar.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...