Gå til innhold

"problem" med padde/grenuttak


Anbefalte innlegg

eg og broren min hadde eit oppsett(lyd&lys) da vi sette to lyskastarar på ei padde.

 

problemet som oppstod var at padda vart varm rundt bryteren og litt på kabelen. på undersida av padda står det 250/16 å det betyr vel at den skal kunne ta opp til 16A ved 250V ?

 

lyskasterne me brukte var på 1KW

så padda skal ta ca. 2KW meir en det me brukte, eller er det eg som har gjort noko feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkontakter fastmontert på vegg kan bli så varme at det blir svarte svimerker. Så slikt har ingenting med spesifisert kapasitet å gjøre.

Det blir alltid noe varme i ledninger som det går mye strøm i. Varme betyr at materialer utvider seg. Hver gang materialet utvides og trekker seg sammen igjen kan skruer løsne litt.

Når en skrue løsner kommer det luft til på kontaktpunktet, det begynner å irre, og motstanden øker. Tilslutt kan det bli så varmt at det tar fyr.

 

Det er jo vanlig å advare mot å bruke skjøteledninger ukritisk, fordi flere kontaktpunkter øker faren for svake punkter.

Lenke til kommentar

Er "padda" ny eller godt brukt? Merke/produsent? Hva mener du med varmt (lunkent eller for varmt til å ta på)?

 

Merkingen betyr at den er beregnet for maksimal spenning på 250 V og maksimal 16 A strømstyrke. Normalt er vel spenningen i Norge på ca 230-240V hvilket betyr at du i teorien skulle kunne belaste den med 3,7-3,8 KW. Så med 2 KW tilsammen så burde du være godt innenfor hva den bør tåle, men jeg er generelt skeptisk til å ta ut mye strøm fra skjøteledniger med bryter på.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Er "padda" ny eller godt brukt? Merke/produsent? Hva mener du med varmt (lunkent eller for varmt til å ta på)?

 

Merkingen betyr at den er beregnet for maksimal spenning på 250 V og maksimal 16 A strømstyrke. Normalt er vel spenningen i Norge på ca 230-240V hvilket betyr at du i teorien skulle kunne belaste den med 3,7-3,8 KW. Så med 2 KW tilsammen så burde du være godt innenfor hva den bør tåle, men jeg er generelt skeptisk til å ta ut mye strøm fra skjøteledniger med bryter på.

7668169[/snapback]

padda er ikkje ny men er heller ikkje godt brukt vil eg tru.. veit ikkje merke elle produsent..

padda blir lunken, var ikkje behov for å ha den på over lengre tider i strekk.

Lenke til kommentar
Skeptisk til at sånne blir varme. Når kabler blir varme/lunkne er det påtide å skru av. Finn en som tåler mer. Prisen for en ny er verdt det for å si det sånn.

7668269[/snapback]

kanskje vi burde ha noen nye..

men eg trur det må vere en feil eller noko siden den blir varm..

Lenke til kommentar
Hvis du med "padde" mener kabeltrommel, så anbefales det alltid å strekke kabelen ut av trommelen ved stor last. Ved full last på en innrullet kabeltrommel kan du risikere at denne tar fyr.

7668400[/snapback]

fult klar over at trommlene må strekkes ut under bruk/høg belastning.

men padde er desse kvite(ofte kvite) avlange greiene du kan koble til 3-5-6 eller 10 stikkontakter med eller uten bryter.

c.a 1.5m kabel ofte.

Lenke til kommentar
kanskje vi burde ha noen nye..

men eg trur det må vere en feil eller noko siden den blir varm..

7668390[/snapback]

 

Lite trolig at du klarer å rette på den feilen uansett. Hvis du noen gang har sett inni en sånn strømforgrener, så vil du vite at det er ikke mange delene som er utskiftbare. Ikke er det så veldig lett å skaffe reservedeler heller, og noe hjemmemikk er ikke verd å teste.

Lenke til kommentar
kanskje vi burde ha noen nye..

men eg trur det må vere en feil eller noko siden den blir varm..

7668390[/snapback]

 

Lite trolig at du klarer å rette på den feilen uansett. Hvis du noen gang har sett inni en sånn strømforgrener, så vil du vite at det er ikke mange delene som er utskiftbare. Ikke er det så veldig lett å skaffe reservedeler heller, og noe hjemmemikk er ikke verd å teste.

7670008[/snapback]

nei eg gidder ikkje til å mekke på ei padde.. men tykkjer det er litt merkeleg at den blir varm..

Lenke til kommentar

Hadde en lignende problemstilling, men da var det en plugg på en flyttbar oljeovn. Pluggen ble VARM!, ubehagelig å ta på. Ledningen fra pluggen og videre til ovnen var det normaltemp på. Klippa bort den gamle pluggen og satte på ny. Resultatet ble ingen varmgang.

Padda di bør ikke bli noe særlig varmere enn det ledningene som er tilkoblet padda er. Blir den varm kan det tyde på at en kobling i padda begynner å bli dårlig, eller i en plugg som er koblet i padda. Prøv med ei padde som du vet er ok, blir det ikke like varmt da, kast problempadda!

Lenke til kommentar
Hadde en lignende problemstilling, men da var det en plugg på en flyttbar oljeovn. Pluggen ble VARM!, ubehagelig å ta på. Ledningen fra pluggen og videre til ovnen var det normaltemp på. Klippa bort den gamle pluggen og satte på ny. Resultatet ble ingen varmgang.

Padda di bør ikke bli noe særlig varmere enn det ledningene som er tilkoblet padda er. Blir den varm kan det tyde på at en kobling i padda begynner å bli dårlig, eller i en plugg som er koblet i padda. Prøv med ei padde som du vet er ok, blir det ikke like varmt da, kast problempadda!

7672909[/snapback]

kan prøve det på torsdag då me skal ha eit nytt oppsett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...