Gå til innhold

Hvor bra er et innebyggd lydkort?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-29 10:37, skrev A_N_K:

Quote:


Den 2002-11-29 00:11, skrev LarsC:

De finnes faktisk "audiofile" som kjøper kabler til 3000,- meteren, kjøper Base-plattformer og tror det er kvalitativ forskjell på optisk og koaksial kabler og signalet som går igjennom disse. Det er ikke smart å se alt igjennom "audiofile" øyne.


Hvem sier det ikke gjør forskjell om man bruker optiske og koaksiale kabler? Studiostandarden for digital overføring er AES/EBU elektrisk, fordi det skal bevare signalet best over avstander. Dessuten kan det være at overgangen til og fra optisk innfører jitter, noe som kan være svært vanskelig å påvise rent konkret. Har f.eks vært nevnt at mengden jitter på optisk overføring kan kansellere eventuelle fordeler med 192khz samplingsrate, dette på en diskusjonsliste blant profesjonelle. Det er altså kvaliteter ved digital overføring som de lærde strides om (jfr. ordlengde/samplerate). Har du så noe grunnlag for å bastant fastslå at det ikke eksisterer noen forskjell?

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-11-29 10:40 ]</font>

Jitter "eksisterer" ikke ved digital overførsel (les overføring til f.eks harddisk), verken ved spdif eller AES/EBU, optisk eller elektrisk. Det er kun ved avspilling og ved konversjonen fra digital til analog at jitter kan påvirke lydkvaliteten. Så lenge signalet er i det digitale domene, vil jitter ikke eksistere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Når jeg opplever lav spraking i visse sanger er det da fordi de er dårlig konvertert eller er det det integrerte lydkortet mitt? Har et epox hk fra 4g4a serien kjøpt midt i sommer.

Feks så er det en del metallica sanger som jeg har som spraker når gitaren brukes hardt. Og det sier seg selv at det er så å si hele tida.

Er det filene som er dårlige eller vl jeg få bedre kvalitet med feks audigy, audigy2 eller noe annet?

Lenke til kommentar

Quote:


Det later til at du har god peil på lydrelaterte saker :smile:

Når jeg nevnte nForce, så var det ikke av hensyn til lydkvalitet, men heller at nForce "bruker" en bedre praktisk løsning enn audigy-kortene, siden APU (som du allerede har beskrevet) "konverterer" lyden til et gyldig AC-3 format som en DD decoder kan dekode. Av de testene jeg har lest, er det vanskelig å skille nForce (for enkelhetens skyld) og Audigy når det gjelder lydkvalitet. Nå har jeg verken sammenliknet disse, og har ikke gode nok høyttalere til at jeg tror forskjellen er kurrant. Men Audigy 2 er nok bedre der...


 

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva du mente med "Denne har den fordelen at den kan kobles rett til "stueanlegget" uten alt virvarret med enkoding av lydsignaler" Det er jo egentlig hva Nforce er, et "virrvarr med enkoding av lydsignaler" :> men jeg er sikker på jeg har misforstått deg :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 15:04, skrev magnum44:

Jitter "eksisterer" ikke ved digital overførsel (les overføring til f.eks harddisk), verken ved spdif eller AES/EBU, optisk eller elektrisk. Det er kun ved avspilling og ved konversjonen fra digital til analog at jitter kan påvirke lydkvaliteten. Så lenge signalet er i det digitale domene, vil jitter ikke eksistere.


Hadde vært fint om du kunne komme med noen argumenter å backe opp påstandene dine med....

Hva får deg til å tro at jitter er begrenset til disse tilfellene? Her er hva Bob Katz (www.digido.com) har å si:

'All digital devices that have an input and an output can add jitter to the signal path.' Han sier til og med at Digital Domain's egen format-konverter FCN-1 innfører en liten mengde jitter.

 

Jeg ser forsåvidt ikke den store forskjellen på avspilling og overføring? Jitter vil forekomme under all slags overføring, men det er sånn jeg har forstått først når klokka bestemmes utifra signalet at jitter merkes (med mindre det er ekstremt ille). Sånn er det f.eks ved overføring til DAC, som gjerne slaver til det innkommende signalet, og kan dermed ikke skille ut jitter.

 

Men når det gjaldt det jeg snakket om i utgangspunktet, CD-brenning, har jeg sjekket litt.

Det kan virke som AudioMaster-teknologien til Yamaha går ut på å forlenge groper og land som skrives til CD, overgangen mellom disse indikerer 1'ere. Den økte lengden på disse skal gi større margin mot innvirkning av jitter. Sånn forklarer i alle fall Yamaha's side det, har ikke funnet noen virkelig inngående forklaring. Men uansett, upresist brent signal på CD vil ikke kunne fullstendig rettes opp i CD-spilleren. Dermed er ikke jitter kun et problem i avspillingsleddet, så vidt jeg kan se.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-12-01 21:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 19:53, skrev magnum44:

Quote:


Det later til at du har god peil på lydrelaterte saker :smile:

Når jeg nevnte nForce, så var det ikke av hensyn til lydkvalitet, men heller at nForce "bruker" en bedre praktisk løsning enn audigy-kortene, siden APU (som du allerede har beskrevet) "konverterer" lyden til et gyldig AC-3 format som en DD decoder kan dekode. Av de testene jeg har lest, er det vanskelig å skille nForce (for enkelhetens skyld) og Audigy når det gjelder lydkvalitet. Nå har jeg verken sammenliknet disse, og har ikke gode nok høyttalere til at jeg tror forskjellen er kurrant. Men Audigy 2 er nok bedre der...


 

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva du mente med "Denne har den fordelen at den kan kobles rett til "stueanlegget" uten alt virvarret med enkoding av lydsignaler" Det er jo egentlig hva Nforce er, et "virrvarr med enkoding av lydsignaler" :> men jeg er sikker på jeg har misforstått deg :razz:

Du har nylig skrevet "svaret" på denne påstanden: fordi signalet "komprimeres" (er det ikke komprimering?), så kan du sende hele sulamitten gjennom èn kabel, mens med Audigy må du bruke tre stereokabler i de fleste tilfeller (du lyden ikke er et AC3-format-litt vanskelig å fikse det i spill :smile:

 

Du har allerede svart på spørsmålet, og temaet har allerede blitt tatt opp i en tråd hvor denne ehm... "issuen" kom fram tydelig.

 

Jeg satte pris på innlegget ditt "Et slag for nForce2". Da er det absolutt INGEN unnskylding for å ikke ha fått med seg at Audigy ikke enkoder lyden til AC-3 (men så har den jo en "liksom" AC-3-dekoding - mange har problemer med usynkronisert lyd...)

Lenke til kommentar

OK, for å bringe denne tråden tilbake til utgangspunktet.

 

Dette er måleresultater fra en test av lydkvaliteten fra SoundMAX lydsystemet som sitter i mange nye hovedkort med Intel chipsett (f.eks. Asus P4PE). SoundMAX-systemet er holdt for å være av de bedre innbyggede lyd-systemene i dag, og testen avslører at lyden er, ja høyst middelmådig:

 

 

Frequency response, dB: +9.68, -12.97

Very poor

 

Noise level, dB (A): -84.6

Good

 

Dynamic range, dB (A): 82.0

Good

 

THD, %: 0.0044

Very good

 

IMD (Intermodulation distortions), %: 11.441

Very poor

 

Stereo crosstalk, dB: -77.1

Very good

 

General performance: Average

 

SoundMAX-test

 

Det kan trygt konkluderes med at dette innebygde lyd-systemet IKKE er lineært og man vil ikke høre lydene slik de ble spilt inn.

 

Her resultatene for Creative SoundBlaster Audigy:

 

 

Frequency response, dB: -0.27, +0.01

Very good

 

Noise level, dB (A): -89.3

Good

 

Dynamic range, dB (A): 86.3

Good

 

THD, %: 0.047

Good

 

IMD (Intermodulation distortions), %: 1.191

Poor

 

Stereo crosstalk, dB: -81.3

Very good

 

General performance: Good

 

:cool:

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-12-03 03:34 ]

Lenke til kommentar

jeg har onboard lyd på pc'en min. Synes forsåvidt at den er ganske god, jeg(kom ikke her å si at jeg ikke har peil på lyd, for det har jeg(spiller b.la. i band :smile: )!!!). Men så får jeg ikke testa onboard-greia fullt ut, da, for jeg har ikke gode nok høyttalere...

Lenke til kommentar

Kanskje jeg har misforstått noe, men hva er poenget med å ha utstyr til 20k og oppover for lyd.

Alt høres likedan ut.

Er det virkelig kult å være som de karene på hifiklubben? Som ikke gjør annet å klage på hvor dårlig alt som er billig er?

Det er akkurat som filmkritiere... the lowest of the low.

 

men det er bare min mening, kanskje jeg er en idiot

Lenke til kommentar

Ja her var det mange som muligens har peiling på hva de snakker om. Men er det noen her som -faktisk- bruker lydkortene sine til noe annet enn spill? Magnum44 kanskje?

 

Hvor høy lydkvalitet har man bruk for når man skal spille spill? Personlig mener jeg at det holder fint med et SB kort med EAX og eventuelt Advanced HD. For det er vel få som som synes de har bruk for 96Khz 24bit optisk kvalitet når de skal spille f.eks. CS eller lignende. Lyden i CS har jo ikke høyere kvalitet enn 44Khz 16bit, og ved bruk av høyere oppløsninger i et slikt spill må man vel ha ganske gode ører for å høre -enorm- forskjell ved bruk av høyere oppløsninger. Men jeg regner med at noen "forståsegpå'ere" vil argumentere med resampling.

 

Men den vanlige mannen i gata vil ikke finne det lønnsomt (tror jeg) å kjøpe et dyrt DAC til bruk i spill hvis han allerede har f.eks. et SB kort; da forskjellen i lydkvalitet ikke vil utmerke seg som enorm.

 

Når det gjelder lydkort som er innebygget i alskens hovedkort nå om dagen så tror jeg det er ganske mange som kan si seg fornøyd med et slikt. Ihvertfall til de blir så kresne at de vil ha lyd med mindre STNR (signal to noise ratio) for å bli kvitt støy. Og da er neste skritt et SB kort.

 

Anyway... Jeg produserer musikk på hobbybasis (nå i snart 9 år) med bla. Cubase VST, og jeg klarte meg lenge med et SB Live! Platinum kort; selvom jeg kunne ønske at jeg hadde litt lavere latency etc... Skal man være en seriøs hobbymusiker så kan man ikke klare seg med kort av mindre kvalitet enn det SB klarer å levere, mener jeg. For man bør jo være i stand til å kunne høre hva man driver med.

 

Så jeg har gått til innkjøp av et ESI Egosys WaveTerminal 192L som mestrer 192Khz 24bit AC3, og et par Roland DS-50 studiomonitorer med optisk inn (og coax through) som støtter 96Khz 24bit. Og nå har jeg lite å klage på. For jeg hører godt hva jeg driver med.

 

MEN tilbake til det jeg snakker om. JEG tror ikke man behøver å være SÅ sinnsykt kresen (som jeg kanskje har blitt) hvis man bare bruker lydkortet til spill, MP3'er, DivX og lignende...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-03 08:35, skrev obese:

Kanskje jeg har misforstått noe, men hva er poenget med å ha utstyr til 20k og oppover for lyd.

>>>>>>Alt høres likedan ut. <<<<<<

Er det virkelig kult å være som de karene på hifiklubben? Som ikke gjør annet å klage på hvor dårlig alt som er billig er?

Det er akkurat som filmkritiere... the lowest of the low.


men det er bare min mening, kanskje jeg er en idiot


 

"Alt høres likedan ut"? Hvilket grunnlag har du får å kunne si det? Kom ikke her å påstå at et lydkort som Realtek Ac97 (integrated) har samme egenskaper og høres likt ut som et kort til 4000... :smile: Hvis du synes dette er tilfelle så har du muligens underutviklet hørsel. Eller så finnes du ikke kresen (muligens ikke negativt det). Men å påstå at alt høres likedan ut er jo en merkelig påståelse :smile:

Lenke til kommentar

rart ingen har nevnt C-Media brikken enkelte hovedkort bruker til innebygget lyd.

etter det jeg har fått med meg så er den like bra som SB korta. har en kamerat med en sånn lydbrikke på hovedkortet og han dumpet sitt SB Live Platinum i fordel for C-Media brikken.

 

anngående lydkvalitet mellom internt, internt og eksternt, der er enorme forskjeller.

ett hovedkort kan ha en lydbrikke som ikke er verdt silikonen som er brukt i den, mens andre hk kan ha brikker som produserer ren og klar lyd. eksterne lydkort så er det ett fett hvilket kort du kjøper under tusenlappen, dei største forskjellene mellom korta er egentlig hva slags ekstrautstyr dem har, lyden er forsåvidt det samme.

 

jeg har selv et SB-64PCI, funker fett og gir meg akkurat det jeg vil ha, stereo lyd og ingenting annet.. :smile:

Lenke til kommentar

Kjære vene! Denne tråden begynte med et enkelt spørsmål: Hva skal han bruke?

 

Svar: LYTT til begge delene og velg. Hører du ikke forskjell, så er det vel greit? Da dropper du SB'en, ellers beholder du den... Teknisk skulle ikke disse løsningene være så forskjellige.

 

Bruker selv en Realtek ALC650. Ingenting å hoppe i taket for. Men nå bruker jeg noen dorullhøyttalere, så det er ikke så farlig. Gleder meg til jeg får bedre plass, da skal jeg koble på dac'en, det hjelper vel litt, selv om lyden fra en pc aldri blir koosegod.

 

Til alle medlemer av bedrevitenskaplig institutt: Har dere ikke hørt forskjell på anlegg noen gang, så ikke sleng om dere med at disse forskjellene ikke finnes. Kjøp Q-tips og kontakt noen med et ordentlig oppsett. Så spretter dere en rødvin og slapper av hos dem med yndlingsmusikken din. Kanskje dere ser lyset. Apropos rødvin: Det er forskjell på rødvin også, selv om dere ikke kjenner noe pga metanolsmaken i deres.....

Lenke til kommentar

Nå tviler jeg på at man merker om lyden kommer 1 nanosekund senere enn "normalt". Har du/dere merket noen forsinkelse i lyden på XBOXen? Ikke jeg.

Når det gjelder støy, så tror jeg at Nvidia har tatt hensyn til det. Jeg har lest at noe av grunnen til at brikkesettet er "vridd" er for å nettopp unngå unødvendig støy. Men nå tror jeg nForce-APUen er en del bedre enn det standardskrotet som følger med hk.

Men jeg må innrømme at jeg ikke hørte noen forskjell da jeg midlertidig byttet ut Live! (det var en stund siden :smile: ) med det innebygde lydkortet. Men da hadde jeg dårligere høyttalere (ikke at de er så bra nå da)+ at jeg ikke tenkte på/hadde til hensikt å høre forskjeller på lyden. Men driverne var det litt si som så med, men en ny driver fiksa dette. Det er mange bugs i Creative sine drivere òg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...