Gå til innhold

releasedato på dx10 drivere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Lurte ganske enkelt på om noen vet når nvidia har planer om å slippe dx10 drivere. Har lyst på nytt skjermkort, men ser ikke den store nytten i å investere i et 8800 kort så lenge dx10 driverne ikke er tilgjengelige.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498
Skrevet

driverene kommer med vista som lanseres 30 januar. det kommer ikke dx 10 drivere til xp, så du må over på vista, midlitidlig hvis du har dårlig tid, kan du teste noen av vista betanene, men det er forløpig så vidt jeg vet ingen spill per dags dato som støtter dx10.

Skrevet
men hva i allverden skal du med det når det ikke finnes DX10 spill enda ?

7648249[/snapback]

For man kan fortsatt spille dx9 spill med det. og for å være forberedt til den dagen dx10 spillene kommer. ;)

Skrevet

7648249[/snapback]

For man kan fortsatt spille dx9 spill med det. og for å være forberedt til den dagen dx10 spillene kommer. ;)

7649083[/snapback]

Men dx9 spill kan man vel spille med drivere som ikke støtter dx10?

Gjest Slettet+130498
Skrevet

ja man kan fremdeles spille dx9 spill på dx10 kort... dx er rendering. dvs at at det tegner bilde som kommer på skjermen, hvis jeg ikke husker helt feil.

Skrevet
Litt OT, men hva er egentlig DirectX?? Det har jeg aldri helt fått med meg...

7649185[/snapback]

Det er en underlegen og propitiær (dvs closed source) API/rammeverk som enkelte programmerere bruker for å lage grafikken i diverse spill. Det er fks dette som er hovedgrunnen til at spill som regel bare kommer ut til windows, da microsoft ikke slipper kildekoden/specs/whatever, slik at spillene kan kjøres på fks linux eller mac.

Da det likevel kommer noen spill til disse plattformene, er det fordi de blir skrevet vha andre APIer, som oftest OpenGL, som både er open source og fritt tilgjengelig. Eventuelt er de konvertert fra directx til opengl vha programmet Wine, cedega eller cider-teknologien til transgaming.com.

Håper det hjalp noe, wikipedia forteller deg mer ;)

Skrevet

7648249[/snapback]

Trodde vitterlig at Flight Simulator X var dx10? Eller har jeg misforstått?

Gjest Slettet+130498
Skrevet

er ikke dx10 før vista kommer ut, ingen spill er per dags dato dx10.

Skrevet (endret)
Det er en underlegen og propitiær (dvs closed source) API/rammeverk som enkelte programmerere bruker for å lage grafikken i diverse spill. Det er fks dette som er hovedgrunnen til at spill som regel bare kommer ut til windows, da microsoft ikke slipper kildekoden/specs/whatever, slik at spillene kan kjøres på fks linux eller mac.

7649398[/snapback]

Selv om du er motstander av closed-source eller nix-fanatiker kan du ikke kalle DX underlegen, det er rein svada.

Endret av parallax313
Skrevet

7649398[/snapback]

Selv om du er motstander av closed-source eller nix-fanatiker kan du ikke kalle DX underlegen, det er rein svada.

7652384[/snapback]

Hei, jeg er for åpne standarder, men glem det jeg sa.. var ikke dette tråden skulle omhandle, bare ga mi personlige mening. Og ja; jeg har bedre erfaring med opengl enn direct X når det gjelder programmering; men jeg er bare på begynnerstadiet

---

Vi må nok uansett vente til Vista blir sluppet, før dx10-driverne kommer. Krever DX10 noen spesiell hardware, dvs grafikkort? Eller vil det fks kjøre på min Radeon 9200se?

Skrevet
Vi må nok uansett vente til Vista blir sluppet, før dx10-driverne kommer. Krever DX10 noen spesiell hardware, dvs grafikkort? Eller vil det fks kjøre på min Radeon 9200se?

7652433[/snapback]

Du må ha et skjermkort som har støtte for DX10 for å kunne kjøre DX10-baserte spill/applikasjoner åpenbart (8800 eller R600). Men du trenger ikke det får å kjøre DX9-spill eller Vista. Vista switcher til DX9L hvis så tilfelle etter det jeg vet.

Gjest Slettet+130498
Skrevet

for å kunne bruke dx10 i spill så må du ha dx10 hardware. man kan selvsagt legge inn dx10, men får ikke utnyttet potensialet med et dx9/8 kort.

Skrevet
er ikke dx10 før vista kommer ut, ingen spill er per dags dato dx10.

7651980[/snapback]

Takk for gode svar. Når kan jeg forvente de første dx10 spillene da? Er det Crysis som sannsynligvis blir første dx10 spill? Mener å huske jeg leste en plass at Company of Heroes også skulle bli dx10, men det blir vel med patching på lik linje med Flight Sim X det da?

Gjest Slettet+130498
Skrevet

crysis blir vel det første rene dx10 spillet. company of heroes går det rykter om at skal bli d10 spill. jeg mener å huske noe om at også supreme commander støtter dx10, men jeg er ikke sikker. men dx10 korta gir uansett en skikkelig boost dx9 spill.

Skrevet
crysis blir vel det første rene dx10 spillet.

7655660[/snapback]

FlightSimX støtter DX10 og det er allerede ute, så Crysis er ikke først nei.

Forøvrig har vi disse spillene:

Alan Wake

UT2007

Eve Online

Hellgate: London

Bioshock

Company of Heroes m/patch

Age of Conan

Halo 2 PC (ser crap ut)

og en ikke-annonsert tittel fra Ritual

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...