Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lover om det norske flagg


Soundchaser

Anbefalte innlegg

Jeg har et flagg hengende i leiligheten min. det henger opp-ned så korset blir feil vei. Dette er et symbol som er mye brukt i Black metal, og jeg vet det provoserer enkelte.

 

Folk som går forbi kan se flagget gjennom vinduet og etter noen uker har jeg nå fått reaksjoner som sjokkerer meg. Har blitt kalt nazist. har blit fortalt at det er værre en flaggbrenning, og blitt truet med anmeldelse hvis jeg ikke tar det ned eller snur det rett vei.

 

Dette flagget er "festivalflagget" mitt. kjøpte det på min første festival for 4 år siden, og har vært med meg på alle festivaler og konsærter siden. jeg liker derfor å ha det hengende. Jeg vil heller ikke snu det for da mister det litt sin mening. Et flagg som bare henger er for meg litt patriotisk. Noe som jeg på Ingen måte er. Henger det feil vei betyr det litt mer for meg.

 

 

Så da lurer jeg på , erdet noen lover på hvordan flagget ikke kan henge?

 

Eneste jeg fant om flagglover var det på lovdata. det sier bare noe om bruk på båter og offentlige bygg og hvordan formen på flagget skal være

 

Hvordan er loven på dette? må jeg snu flagget eller har bare folk her latterlig stor respekt for flagget og/eller er veldig kristne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LOV 1898-12-10 nr 01: Lov om Norges Flag

 

§ 1. Norges Koffardiflag skal være et høirødt, med et mørkeblaat, og af en hvid Kant indfattet Kors, i fire retvinklede Firkanter afdelt Flag, hvis Bredde skal forholde sig til dets Længde som 16 til 22. De tvende, Flagstangen eller Gaffelen, naar Flaget heises fra Mesanen, nærmeste Firkanter skulle være Kvadrater og hver af dem indtage 6/16 af Flagets Bredde og 6/22 af dets Længde, hvorimod de tvende yderste Firkanter ved en lige Bredde skulle indtage 12/22 af Flagets Længde. Bredden af det blaa Kors skal udgjøre 2/16 af Flagets Bredde eller 2/22 af dets Længde og Bredden af den hvide Kant 1/16 af Flagets Bredde eller 1/22 af dets Længde.

 

Slik skal det henge og se ut. om det er ulovlig eller ikke å henge det nedover får du høre med noen litt mer belært i flagglover om.

 

Edit: Fant litt mer.

 

Ved bruk av flagg som dekorasjon innendørs kan flagget på en vegg henge med kvadratene øverst eller med kvadratene til en av sidene. Henges flagget på en talerstol, skal kvadratene befinne seg øverst. Ved begravelser dekker enkelte kisten med nasjonalflagget, selv om dette har blitt mindre vanlig. Flaggets kors skal da ligge ved kistens hovedgjerde, og flagget skal fjernes når kisten senkes i jorden.

Endret av Ekorre
Lenke til kommentar

Diskusjon rundt det etiske ved å henge flagget feil vei, og hvor vidt dette er forkastelig, feil og lignende er fjernet. Trådstrarter ville ha lovene rundt bruk av det norske flagget. Jeg synes derfor at vi gjerne kan holde oss til diskusjon rundt lovene.

 

Reaksjoner på modereringen taes som vanlig over PM med meg.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Slik eg har forstått det er reglane rundt flaggbruk bindande for offentlege etatar, offentlege tenestemenn i teneste, militæret o.l, men ikkje for privatpersonar. Ein privatperson kan altså gjere det han vil med flagget, ein offiser i hæren kan ikkje gjere det dersom han har på seg uniforma.

 

Merk at dette skal eg ikkje sei sikkert, det er basert på det eg har lese av flagglova, og det eg har høyrt folk fortelje.

Lenke til kommentar
Spiller du nasjonalsangen baklengs også?

7666853[/snapback]

 

Hehe :p

 

Men alvorlig talt, man må jo få lov å henge flagget slik man vil, det skader jo ingen at det henger opp-ned. Kan ikke se at dette hverken skader eller kan mistolkes. Hadde jeg vært deg ville jeg trosset alle advarsler fra de forbipasserende, og latt det henge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...