Gå til innhold

TES: Minner Oblivion mye om Morrowind?


Anbefalte innlegg

Husker at jeg fant Morrowind for en god stund siden, men jeg likte ikke det helt. Skjedde liksom ikke det helt store :p Eller det skjedde for mye, meh. Var underholdene og alt en god stund men så syntes eg det repiterte seg selv mye. (Men jeg kom ikke så veldig langt.) Anyways! Holdt på å kjøpe Oblivion i går men la det fra meg for jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å like det. Er det mye det samme som Morrowind? Ser at det er samme kamp systemet, eller det ser sånn ut og grafikken er jo nydelig. Men ellers liksom ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafikken er helt über-vakker, om du har hardwaren i orden.

Om du hatet det å reise rundt og slikt i Morrowind, så er det

fast-travel i Oblivion, altså at man kan reise direkte til steder man

har vært før.

Det skal sies at mange av side-questene kan bli ensformige,

høy "gå-ned-i-en-hule-og-hent-noe-faktor".

Ellers vedlig bra pill, og begynner jo også å komme noen tillegg til det.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Det er en mod som gjør spillet spillbart. I tillegg til at den legger til alle mulige småting (på titalls med nye våpen, rustninger, skjold, osv), så inneholder den også nye NPC-er, NPC-grupper, ny oppførsel (blant annet finner man landeveistjuver, etc), osv osv. Hovedplusset er at modden endrer den latterlige level-greia som Bethesda lagde (når man går opp i level, blir fiendene sterkere med deg - så det er aldri noen forskjell når man kjemper mot fiender - man oppnår aldri noe som helst). Listen over fikser og tillegg er milevis.

 

Om du synes Morrowind ble repetitivt, bør du glemme Oblivion. I starten kommer du til å forelske deg i spillet. Det har en kjempefin grafikk, osv. Et veldig godt førsteinntrykk vil du garantert få. Men etter hvert som du blir vant med grafikken og det der, så merker du at spillet i lengden blir repetitivt og kjedelig. Man går rundt i de samme demon-portalene, og hugger på de samme fiendene med det samme sverdet, og oppnår ingen ting. Oppdragene er i starten veldig artige, men du blir fort lei da de fleste er temmelig like, og du får liksom aldri noen konsekvenser ovenfor dine valg. En skulle for eksempel tro at folk ikke synes noe om at du, som en vampyr vandrer rundt i de menneskelige byene og suger blod fra folk. Men de bryr seg ikke (I Morrowind ble man kjeppjaget som vampyr). Man skulle også tro at det å bli med i "The Dark Brotherhood" skulle ha noe å si. Alle er redd for disse folkene, men når man blir en av dem selv, så har det ingen ting å si. En føler liksom ikke at en er en del av denne verden, men mer en tilskuer, som bare vandrer rundt å ser på ting, og ikke har noen innvirkning på verdenen.

 

Uansett, Oblivion er slettes ikke et dårlig spill - langt ifra. Problemet er bare at det utgir seg for å være så jævlig stort og sånt (og i centimeter er det svært), men du finner etter hvert ut at alt er det samme. Alle områdene (bortsett fra byene) ser kliss like ut, og du finner de samme fiendene overalt. Det er egentlig ingen fiender som er "bundet" til visse steder. Du kan gå overalt om du vil, men du finner etter litt tid ut at det ikke er noen spesiell vits. Selve hoved-oppdraget går du lynraskt igjennom om du må, men selv det blir gørr kjedelig, for du må hele tiden holde på med disse demon-portalene. De er kjempetøffe i starten, fordi du kommer til et slags helvete, og får kjempe mot nye fiender. Men også her blir det kjedelig etter hvert, da du MÅ gå inn og klarere ti-tolv-hundre sånne portaler for å kunne gjøre ferdig spillet.

 

Selve kampsystemet er temmelig platt og kjedelig, men det fungerer. Ikke dårligere enn i noen andre spill - men langt ifra noe bedre. Stort sett holder du inne venstre museknapp for å slå, og av og til trykker du på høyre musetast for å parrere/blokke.

 

Om Morrowind virket veldig interessant, men kanskje føltes litt for komplisert ut, og kanskje du følte at det ville kreve for mye tid, så er Oblivion midt i blinken. Det er et godt spill, men bare alt for overfladisk. Lett å komme inn i, er det i det minste. Det er nettopp dette som gjør Oblivion så kjedelig for de litt mer hardbarkede rollespillerne. Det blir for enkelt og overfladisk.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg må nok si meg uenig i en del av påstandene dine, Hr. Jenssen.

 

En skulle for eksempel tro at folk ikke synes noe om at du, som en vampyr vandrer rundt i de menneskelige byene og suger blod fra folk. Men de bryr seg ikke (I Morrowind ble man kjeppjaget som vampyr).

7640984[/snapback]

I Morrowind ble det nærmest satt en stopper for all gameplay når du ble vampyr, ettersom alle angrep deg bare du kom i nærheten. Du kunne ikke snakke med folk, ikke ta oppdrag, og egentlig ikke gjøre noenting som helst annet enn å hoppe fra tak til tak og leke deg litt med å drepe ting og tang, som fort ble repetitivt.

 

Man skulle også tro at det å bli med i "The Dark Brotherhood" skulle ha noe å si. Alle er redd for disse folkene, men når man blir en av dem selv, så har det ingen ting å si.

7640984[/snapback]

The Dark Brotherhood er en hemmelig sekt - ingen vet jo at du er med, såklart. Da hadde du jo fått vaktene på nakken uansett hvor du bevegde deg.

 

Selve hoved-oppdraget går du lynraskt igjennom om du må

7640984[/snapback]

Ikke med Oscuro's Oblivion Overhaul. :)

 

Alle områdene (bortsett fra byene) ser kliss like ut

7640984[/snapback]

Jeg har lang erfaring med å reise rundtom i villmarken i Oblivion, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en helt annen opplevelse å ta den ikke-kartlagte veien høyt oppe i den snødekte og iskalde fjellsiden mellom Bruma og Cheydinhal enn å utforske de gule, varme, flate og ofte åpne områdene nordøst for Anvil, nord for Kvatch og nordvest for Skingrad, for ikke å snakke om The Black Forest øst for Niben Bay, som ofte føles som en tett jungel. Og så har man jo såklart The Great Forest nordvest for The Imperial City, som med sin sommerlige flora (og fauna, hvis du kjører Natural Environments) minner om et tett og frodig evig sommerland.

 

Hvis du bare holder deg til veien hele tiden kan jeg godt være enig i utsagnet ditt, ettersom naturen langs veien ikke alltid er like varierende, men hvis du beveger deg litt off-road vil du nok oppdage gleden ved å ta screenshots, for å si det slik.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg må nok si meg uenig i en del av påstandene dine, Hr. Jenssen.

I Morrowind ble det nærmest satt en stopper for all gameplay når du ble vampyr, ettersom alle angrep deg bare du kom i nærheten. Du kunne ikke snakke med folk, ikke ta oppdrag, og egentlig ikke gjøre noenting som helst annet enn å hoppe fra tak til tak og leke deg litt med å drepe ting og tang, som fort ble repetitivt.

Man hadde i allefall konsekvenser i Morrowind. Oblivion føles ut som en jævla barnehage.

 

The Dark Brotherhood er en hemmelig sekt - ingen vet jo at du er med, såklart. Da hadde du jo fått vaktene på nakken uansett hvor du bevegde deg.

Snodig at jeg da hørte om Dark Brotherhood blant flere folk før jeg ble oppsøkt av dem. Folk visste ikke om dem, men det var liksom rykter om at de fantes. Synes det er litt snodig at man, når man etter hvert kommer langt oppe i gradene i DB (de som har gjort seg ferdig med dem, vet hvor langt man kan gå opp i gradene), så har man fortsatt ikke forandret noe på seg.

 

Jeg har lang erfaring med å reise rundtom i villmarken i Oblivion, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en helt annen opplevelse å ta den ikke-kartlagte veien høyt oppe i den snødekte og iskalde fjellsiden mellom Bruma og Cheydinhal enn å utforske de gule, varme, flate og ofte åpne områdene nordøst for Anvil, nord for Kvatch og nordvest for Skingrad, for ikke å snakke om The Black Forest øst for Niben Bay, som ofte føles som en tett jungel. Og så har man jo såklart The Great Forest nordvest for The Imperial City, som med sin sommerlige flora (og fauna, hvis du kjører Natural Environments) minner om et tett og frodig evig sommerland.

 

Hvis du bare holder deg til veien hele tiden kan jeg godt være enig i utsagnet ditt, ettersom naturen langs veien ikke alltid er like varierende, men hvis du beveger deg litt off-road vil du nok oppdage gleden ved å ta screenshots, for å si det slik.

7641361[/snapback]

 

Jeg kan ikke si at jeg fant mange områder med forskjellig utseende. Ja, Det var snø i nord, men så var det gress med snø oppå da. Ikke mye mer spennende enn det. Navnene "Black forest" og "Great forest" høres spennende ut i teorien, men jeg kan ikke se en eneste forskjell mellom dem. Alle skogene ser ut som den ene modellen de lagde i SpeedTree.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg vil si at når landskapet i oblivion er så likt som det er, så gjør det spillet mye mer "realistisk". Cyrodill ser mye mer ut som et ekte land enn det morrowind gjorde.

 

Det jeg savner mest fra Morrowind er at det ikke er så "romersk", i oblivion er menneskene(Imperial) og the Imperial legion er mye mer Middelalder aktig, likte bedre de romerske uniformene og at alt virket som om det var en romersk provins.

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale Oblivion. Ettersom det ikke var lenge siden du prøvde morrowind for første gang, så sier dette ikke mye om hvor godt du kommer til å like Oblivion. Prøvde vel Morrowind for første gang for 1.5år siden eller noe, og likte det ikke i grunn. Kom ikke langt, og det var litt for "tomt".

 

Dette er totalt motsatt av hva Oblivion er. Har vel spilt det i rundt 70 timer eller noe, rett etter release, og det er faktisk mer enn jeg har spilt Gothic 3. (som desverre min pcer sliter veldig med fpsmessig))

Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig i Herr Brun her. Du vil få et knall førsteinntrykk av spillet, men det vil fort dabbe av. Morrowind hadde artifacts, ikke levele-med-deg-monstre, mange flere typer dungeons, flere monstre, flere og mer ulike områder, håndlagde, ikke random-genererte områder, dungeons og våpen osv. osv. Oblivion har random-genererte områder og ruiner, MMO-våpen á la "... of Fire", "... of insertrandomspell". Joda, det har noen artifacts det og, men ruinene er jo så møkkakjedelige og like at det ikke er morsomt å dra på artifact-hunting. Jo, og så har det fin grafikk ... :roll:

 

For min del var Morrowind tjue ganger bedre enn Oblivion. Morrowind spilte jeg sikkert 200-300 timer, og det var før expansion-pakkene. Så var det jo år med modding. Nei, digga du Morrowind, vil du bli skuffa over Oblivion. Men synes du, som Herr Brun sa, at Morrowind krevde for mye tid å komme inn, vil du like Oblivion.

Lenke til kommentar
Liker begge veldig godt jeg. Kan ikke fordra landskapet i Morrowind, så der scorer Oblivion høyt. Samtidig virker det som Morrowind var mer forseggjort.

7698815[/snapback]

 

Oblivion er også godt forseggjort da, men Betehsda har bare bestemt seg for å lage massevis av motorer som gjør jobben for dem. Oblivion er fortsatt et 100% ferdig stabilt spill (vel, hos meg klikker det som en gal til enhver tid). Morrowind var mer et rollespill. Jeg vil påstå at Bethesda har solgt sjela si til djevelen angående Elder Scrolls - satt på spissen, selvsagt. De selger så bra nå at de ALDRI vil gå tilbake til de gamle rollespillelementene og -funksjonene fra Morrowind og tidligere TES-spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...