Gå til innhold

Hvordan fungerer Lånekassen?


allyse

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å regner litt ut for jeg skal skal ta 1/2 år med Multimedia på noroff (jeg slapp den første halve delen så jeg syntes det er verdt å ta den andre halve delen :smile: )

 

Anyway: Jeg regner med skolen skal ha 35.000 for dette halve året (får 1/2 pris +/-)

 

 

Problemet kommer da: Etter hva jeg har forstått kan jeg bare få 40.000 i lån i.o.m jeg bare går et halvt år (det siste halve året)

 

Alt går jo skeis da. siden 40.000 i lån vil ikke holde til de andre tingene som mat, bil og bærbar.

 

Noen som vet hvordan dette foregår? Er det maks 40.000 (poenget var å ta opp 80.000 for å starte skikkelig å heller bruke resterende på neste år, men det ser ikke ut til å fungere :sad: )

 

Håper dere forstår hva jeg mener :smile:

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok bare 40k sånn omentrent. Skal du ha mer penger per halvår, er privat lån eneste muligheten. Sånn er det bare - man har ikke hørt om muligheten for privatskoler i dette landet. Tror du kan få stønad til skolepenger om du studerer i utlandet, men i Norge må du finansiere det selv. Forstå det den som kan...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 17:28, skrev yummy:

Skal du ha mer penger per halvår, er privat lån eneste muligheten.


 

Kjipt :sad: Privatlån kommer ikke på tale. Jeg har ikke mulighet for å betale over 15% rente fra dag 1. Jeg uroer meg nok hvordan jeg skal klare studielånet :sad:

 

Jeg HATER den norske stat. De skal alltid ødelegge de som prøver på noe.

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Dersom du som student meiner det er ein menneskerett å ha bil så har eg ingen sympati med deg.

 

Ein måte å skaffe pengar på, som mange nyttar seg av, er å arbeide. I kassa på rimi eller noko slikt.

 

yummy meinte vel heller ikkje privatlån som i forbrukslån, men som i vanleg banklån til 8-9% rente.

 

Og til di bekymring for ikkje å greie studielånet; eg går ut frå at du tek ei utdanning der det er sjanse for å få jobb etterpå? :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-11-24 18:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 18:24, skrev Ola PeK:

Dersom du som student meiner det er ein menneskerett å ha bil så har eg ingen sympati med deg.


Ein måte å skaffe pengar på, som mange nyttar seg av, er å arbeide. Da får ein gjerne lønn som ein så kan bruke på det ein vil.


 

Nei. Mener ikke det er en menneskerett å ha en bil. Jeg har en bil - og det er faktisk billigere å kjøre bil til skolen enn å ta bussen hver dag. Det er ikke alltid så lett å skaffe en seg jobb da. Jeg har prøvd og hadde jeg fått en ettermiddagsjobb hadde jeg tatt den.

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

I tillegg til de 40.000 (hvorav 30 er lån og 10 stipend), kan du få ekstra lån til å dekke skolepenger. Dette er på kr 20.860 per undervisningsår. (Altså ca 10.000 pr semester.)

 

Når det gjelder bil: For den gjennomsnittlige bileier ville det være billigere å ta taxi til jobb/skole enn å eie bil.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 21:14, skrev LeD:

I tillegg til de 40.000 (hvorav 30 er lån og 10 stipend), kan du få ekstra lån til å dekke skolepenger. Dette er på kr 20.860 per undervisningsår. (Altså ca 10.000 pr semester.)


Når det gjelder bil: For den gjennomsnittlige bileier ville det være billigere å ta taxi til jobb/skole enn å eie bil.


LeD


 

Får ikke stipend da jeg bor hjemme.

 

Så jeg kan altså mao. få låne 50.000 (inkl. skolepenger?) Får alle de ekstra kronene?

 

Bilen betaler foreldrene min alle utgiftene til så det er det som gjør det så billig for meg :smile:

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 21:57, skrev allyse:


Så jeg kan altså mao. få låne 50.000 (inkl. skolepenger?) Får alle de ekstra kronene?


 

Du får sjekke reglene på http://www.lanekassen.no, evt. sende dem en mail. Om du får fullt lån er jo avhengig av at du ikke har stor formue eller inntekt, og at det er snakk om en fulltids utdannelse (med 10 vekttall i semesteret).

 

Quote:


Bilen betaler foreldrene min alle utgiftene til så det er det som gjør det så billig for meg :smile:


 

Da kan jeg være enig i det. :smile:

 

Bor du hjemme med gratis bil burde du sannelig ikke ha noen økonomiske problemer. Studenter flest må jo betale mange tusen i husleie.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 22:31, skrev LeD:

Da kan jeg være enig i det. :smile:


Bor du hjemme med gratis bil burde du sannelig ikke ha noen økonomiske problemer. Studenter flest må jo betale mange tusen i husleie.


LeD


 

Joa, men når skolen koster over 70.000 i året blir det ikke mye til overs :smile:

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...