Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har fått i oppdrag å grovskissere opp en enkel nettverksløsning til et nytt kontorbygg.

 

Har så langt fått denne "kravspec'en":

 

Bygget vil ha en grunnflate på ca 1500 m2, hvorav 1200 m2 med kontor og fellesarealer og 300 m2 lager.

Alle yttervegger og etasjeskiller i betong, øvrige vegger inne i bygget blir lettvegger i tre e.l.

Bygget vil inneholde 10-20 firmaer som igjen har 2-5 PC`er. Totalt rundt 50 maskinen og en løsning med felles server(-e) med tanke på lagring, mail, fjerndrift, back-up etc.

Hele bygget prosjekteres med trådløst nettverk.

 

Kunden har gitt beskjed om at han ønsker et forslag med utelukkende trådløst nettverk, og han er klar over de sikkerhets- og ytelsesmessige ulempene med en slik løsning.

 

Jeg ser da for meg en løsning med en Cisco WLAN kontroller (4402) med LWAPP ap'er. Cisco AP'ene har vel dekning ca. 20-25 meter i kontorlandskap, evt. hvor mange AP'er bør jeg regne f.eks pr. 100 kvadratmeter?

 

Når det gjelder felles server hadde jeg tenkt meg å virtualisere, så kan hvert lille firma få tildelt sin egen "server". Sannsynligvis vil de fleste ikke trenge noe mer avansert enn en felles plass å lagre filer, og kanskje også muligheten til å kjøre et og annet regnskapsprogram. Ønsker helst også å gå for MS Virtual Server istedenfor VMWare med tanke på pris.

- Vil en slik løsning være god nok i dette scenarioet?

- Hvilke alternativer er å foretrekke istedenfor/i tillegg?

 

Hvilke firewaller burde jeg vurdere?

 

Jeg ønsker meg noen konstruktive innspill / synspunkter fra dere med erfaring på området, med tanke på hvilke løsninger som er å foretrekke i et slikt kontorbygg.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser da for meg en løsning med en Cisco WLAN kontroller (4402) med LWAPP ap'er. Cisco AP'ene har vel dekning ca. 20-25 meter i kontorlandskap, evt. hvor mange AP'er bør jeg regne f.eks pr. 100 kvadratmeter?

 

Se heller på hindringer mellom AP og klient og antallet klienter pr. AP istedenfor avstand og antallet AP'er / m^2. Vil forøvrig anbefale deg å segmentere nettet med et vlan pr. firma.

Lenke til kommentar
Ønsker helst også å gå for MS Virtual Server istedenfor VMWare med tanke på pris.

7626113[/snapback]

Kan du spesifisere litt her? Virtual Server 2005 er gratis. VMWare Server er gratis. Virtual Server kjører kun på Windows, VMWare Server kjører også på Linux.

Lenke til kommentar
Ønsker helst også å gå for MS Virtual Server istedenfor VMWare med tanke på pris.

7626113[/snapback]

Kan du spesifisere litt her? Virtual Server 2005 er gratis. VMWare Server er gratis. Virtual Server kjører kun på Windows, VMWare Server kjører også på Linux.

7646823[/snapback]

 

Jeg er ikke noen expert på MS Virtual server, men må man ikke ha en windows 2003 server installasjon i bunnen av virtual server applikasjonen? om så er vel kanskje den ikke gratis?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke noen expert på MS Virtual server, men må man ikke ha en windows 2003 server installasjon i bunnen av virtual server applikasjonen? om så er vel kanskje den ikke gratis?

7670936[/snapback]

Jo. Virtual Server er gratis. Virtual Server og Windows er to forskjellige produkter. Produkt A er like gratis selv om det krever produkt B for å virke. GMail er gratis selv om det fordrer en internettlinje for at du får brukt tjenesten.

 

Forøvrig poengterte jeg at TCO potensielt er høyere for en Virutal Server løsning enn en VMWare løsning.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...