Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treig pc, Cpu 80%++ uten å bli brukt *TROLIG LØST*


Anbefalte innlegg

Pcn min har i de to siste dagene blitt helt rar.

Den er treig i alt etter at windows loades, og når jeg åpner oppgavebehandlingen for å se hvilke programmer som bruker CPU, står det nederst at det brukes mellom 80 og 99% CPU. Når jeg sjekker prosesser for å se hva som skjer, er det bare "Ledig systemprosess" som har CPU 70%+, og det betyr jo at den ikke brukes...

 

Hva er galt?

 

 

Jeg har ikke endra noe, eller installert noe fra før den ble sånn..

Endret av Rabagastn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DPC/interrupts vil ikke dukke opp ved å bare bruke den "vanlige" task manageren (ctrl-alt-del), det er grunnen til at jeg foreslo process explorer i min forrige post.

 

Det at folk foreslår for lite ram som årsak til 80% cpu-bruk når maskinen er idle vitner vel om lite forståelse om emnet, og dere burde heller lese litt mer her og der enn å poste intetsigende svada.

Endret av Odd Logic
Lenke til kommentar
sikker på at du ikke har noe virus som gjør den treig? :)

7619872[/snapback]

 

Kjører AVG, Ad-aware og Spyware Doctor regelmessig, og de har ikke funnet noe mer nå enn for en uke siden, eller i går for den saks skyld: Så ja, ikke virus...

 

DPC/interrupts vil ikke dukke opp ved å bare bruke den "vanlige" task manageren (ctrl-alt-del), det er grunnen til at jeg foreslo process explorer i min forrige post.

 

Det at folk foreslår for lite ram som årsak til 80% cpu-bruk når maskinen er idle vitner vel om lite forståelse om emnet, og dere burde heller lese litt mer her og der enn å poste intetsigende svada.

7620038[/snapback]

 

Litt enig der, nevner at CPU er maxa uten at jeg får fram noe annet enn "Ledig Systemprosess" som synderen.

Bruker 467/2969 i tildelt minne, så skal være evig nok Ram. Ingen mistenkelige programmer som bruker med RAM enn de skal. Winamp, Firefox og MSN som bruker noe særlig, og det er normalt...

Skal sjekke process explorer nå

 

 

 

EDIT:

Har kjørt Process Explorer nå.

Har ingen DPC, men er 70-80% hardware interrupts, så noe må være stein hakke gærnt.. =(

Endret av Rabagastn
Lenke til kommentar

Hvis du har høy cpu usage, og "vanlig" task manager ikke viser at noen program bruker cpu, vil det si at det er en prosess som kjører i kernel-modus som bruker cpu (driver, network stack, GDI etc).

 

Process explorer (som er linket tidligere i denne tråden) vil kunne gi mer informasjon, og ihvertfall kunne hjelpe deg til å fastslå om det er det faktisk er dette (dpc/hardware interrupts) som er årsaken til høy cpu usage på systemet ditt.

 

Jeg leste en del om dette når jeg hadde problemet selv, fant aldri egentlig ut noen løsning på det. Som sagt blei hele problemet borte for meg etter at jeg byttet skjerm.

 

Felles for mange (alle?) var at de hadde nvidia skjermkort (jeg hadde et 7800gt på det tidspunket), og mange klagde på at problemet manifesterte seg etter at de hadde installert sp2 for xp.

 

Hvis noen spurte meg, ville jeg gjette at problemet ligger i driveren til Nvidia *i kombinasjon* med noe annet. For min del kan det virke som det var monitor driveren. Dette er dog kun spekulasjon fra min side så ta det med en klype salt :)

 

Håper ihvertfall dere finner ut av problemet, for det er SINNSYKT frustrerende, og dere som sliter med dette problemet har min sympati.

 

Godt nytt år.

Lenke til kommentar

Kanskje noen av disse linkene kan hjelpe

Hardware interrupts & 100% CPU usage

Wikipedia - forklaring

Answers.com - interrupt

 

Søker du Google for Hardware Interrupts vil du finne mye mer.

 

Og i realiteten er vel dette mat for de som kan assembler, noe jeg ikke kan. Men husker jeg ikke feil har det blant annet noe med IRQ (Interrupt Request) å gjøre. Så konflikt mellom IRQ for ulik hardware kan være årsaken.

 

Men for å hjelpe trådstarter, å finne fram til hvilken driver, del av programvare, "piece" av hardware eller kombinasjon som medfører mengder av interrupts er mer eller mindre umulig. F.eks. kan det være hardware med bugs.

 

I realiteten har du bare en løsning, reinstallasjon av OS på maskin med bare nødvendig hardware, dvs. Ikke installer mer en nødvendige driver, bruk f.eks. Windows native skjermdrivere. Test, og så installere en og en bit av annen hardware og drivere. Samme gjelder program.

Lenke til kommentar
sikker på at det ikke er 99% som er LEDIG av cpu?

 

har du prøvd å scanne for virus/spyware ?

 

eventuelt formattere?

7623869[/snapback]

 

Hvis du bare LESER posten min, så står det at pcn bruker 80-100% CPU, men task manager viser at det er "Ledig Systemprosess" som disponerer 70-100%, noe som tilsier at jeg ikke skal ha så mye i prosessorkraft i bruk.

 

Nå har det seg slik at det andre programmet viste at jeg har 70-80% prosessorkraft på Hardware Interrupts, og jeg fant ut at det kunne være noe med lydkortet(musikken hakket når jeg åpnet f.eks firefox, min datamaskin osv.

Sisoft Sandra viste meg at lydkortet og en annen ting brukte samme IRQ-kanal, så jeg flyttet det en slot, og nå ser det kanskje ut som at problemet er borte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...