Gå til innhold

Hva kreves for å lage et spill? 3d :P


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aller først må du ha en engien som kan kjøre spillet. Source, unreal og D3 er 3 av de mest populære engiene der ute i dag, og de støtter alle modding, slik at eier du f.eks half-Life 2, kan du lage mods til det.

 

Dessuten trenger du:

 

Modelers

Level designere

Consept artists

2D artists

Texture artists

Sound artist

Lyd teknikere

Musikk komponeringer

3D artsists

Programmerere

 

Jeg kan skrive under på å lage et spill fra bunnen av er et rent mareritt om du ikke vet hva du driver med. Det er så mange ting som skal plasseres sammen, de jeg har nevnt ovenfor er bare det jeg kommer på, er vel masse jeg har glemt.

 

Så å kan litt i et program er nok ikke nok. Enten må du kan masse, eller så må du samle en stor gruppe som tilsammens kan alt det som kreves.

Lenke til kommentar

Folk flest som programmerer, har ikke kunnskaper nok til å lage en brukbar grafikk- og fysikkmotor. Hvis du vil lage 3D-spill, anbefaler jeg Wintermute Engine, eller 3D Gamestudio. Begge disse har ferdige motorer, og er relativt enkle å mestre.

 

Zbrush bør helst kombineres med 3D Studio Max.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
3ds max sux etter min mening... Det er jo ingenting å gjøre der

 

Den tok jeg ikke helt...tror du skal se langt etter spillet ditt om du ikke kan programmere og nekter å bruker 3ds max. Det er en grunn til at 3ds max og Maya er de ledende programmene når det gjelder modellering og animering.

 

Selvfølgelig, det finnes enklere programmer for modellering og animering der ute, men da blir også resultatet deretter.

Lenke til kommentar
3ds max sux etter min mening... Det er jo ingenting å gjøre der :p

7627596[/snapback]

 

hahahahahahahahah

 

 

det er det dummeste jeg noen sinne har hørt, 3d max er det mest omfattende programmet jeg noen sinne har vert borti. du kan kan gjøre nesten alt i det.

Zbrush er ment som et extra programm man bruker ved siden av max eller maya, det er egentlig ikke et komplett 3d verktøy.

Lenke til kommentar

De treng:

1. Ein idè.

2. Pågangsmot/innsatsvilje.

3. Kunnskap.

 

Den viktigaste av desse er nummer 1, ein idè. Kva slags spel vil de lage? Dersom de vil starte med noko heilt enkelt, er det ikkje sikkert de treng so mykje meir enn litt programmeringskunnskapar og ein kompilator av eit eller anna slag. Dei første spela eg lagde var fullstendig tekstbaserte. Nummer 2 høyrast det ut som de har, berre ver innstilte på at det vil ta ein del tid å få ting til bra. Lær å krype før det prøver å springe. Kva de treng av nummer 3, kunnskapar, kjem an på kva idè de har. Om de ønsker å lage noko med fancy grafikk og variert spelbarheit, er der mykje som må lærast. Programmering det mest grunnleggjande. Der er mange programmeringsspråk å velge mellom, men for nybyrjarar er kanskje ein eller annan variant av BASIC, eller Java, ein grei plass å starte.

 

Eit alternativ er å bruke ein eksisterande spelmotor. Då lagar ein riktignok ikkje heile spelet sjølv, men bygger på andre sitt arbeid. Fordelen med det er at ein kan få resultat raskare, og at ein kan få til ting ein ellers ikkje hadde hatt ein sjanse til (som til dømes 3d-grafikk). Ulempa er at ein er begrensa til det spelmotoren tilbyr, og at ein kanskje lærer ein del mindre.

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...