Gå til innhold

Sjakk matt mot den kristne gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er ikke-eksistens 100% uproblematisk?

7689312[/snapback]

Uproblematisk = uten problemer. En total ikke-eksistensen er helt uten problemer, altså helt uproblematisk. I ikke-eksistensen er det ingen ting. Problemer er ting.

 

Uansett, kjenner det spinner i hodet. Orker ikke tenke på hvordan det kan være å ikke være. Du kommer aldri fram til en løsning. Så sitte her å poste bilder av et sulten negerbarn synes jeg du kan holde deg for god til.

7689312[/snapback]

Jeg synes alle skal bli minnet på hvordan det egentlig står til der ute i den vide verden. Alle har det ikke like greit som deg og meg.

 

 

Og selv om det spinner i hodet ditt, betyr ikke det at det spinner i mitt...

 

Du gjør jo noe fint for verden, du gir en hjelpende hånd. Et lite skritt mot et bedre sted. Det gjør du ikke av å sitte her å fundere på om det ville vært best om det vi eksisterte eller ikke.

7689312[/snapback]

Synd du ikke ser hvordan ideen min kan hjelpe verden. Vi er nemlig skapere av liv vi også, akkurat som de påståtte gudene. Men den diskusjonen tilhører en annen tråd...

 

 

Hvordan få bukt med problemer om man ikke forsøker å fundere seg frem til løsninger?

 

 

Hadde det vært en løsning at alle hjalp hverandre, hadde vi vel klart det til nå, gjennom tusner på tusner av år? Og det er ikke bare mennesker som lider, glem ikke det.

Lenke til kommentar
For dere ikketroende som lider så mye, kan jo selvmord være en løsning? Da vil dere falle tilbake til å ikke eksistere lenger. Det vil ikke ha noen konsekvens for deg, hvis du ikke tror på gud. I verste fall vil du havne i helvete..

7689447[/snapback]

Jeg har tenkt tanken mange ganger. Men empatien tar overhånd.

 

Forsvinner jeg, vil jeg ikke føle noe anger. Men jeg klarer ikke å få meg til å forsvinne når jeg vet at det vil bli værende folk igjen på jorden som har det vondt, og det hele tiden blir laget nye. Jeg vil bli igjen her en stund til, slik at jeg får gjort mest mulig for å hjelpe.

 

 

Da får vi en evig paradoksal runddans, så du må endre idéen til å fjerne eksistensen _nå_. Men da er det igjen ikke til det beste for alle, for nå finnes det jo noen som liker eksistensen. :)

7689433[/snapback]

Jeg snakker om det i ettertid av at eksistensen er fjernet.

 

 

 

Går jorden under i morgen, og våre bevisstheter forsvinner fra eksistensen, er det da noen som vil har problemer med det i overimorgen?

Endret av Royo
Lenke til kommentar

absolutt ikke sjakkmatt:) du har rett i mye, men har misset et veldig viktig poeng når det gjelder Gud.. JA, han kunne skapt alt perfekt, uten ondskap og han kunne fjernet ondskapen på ET blunk.. MEN, greia nmed Gud er at han skapte oss slik at vi skulle ha et forhold til han - et forhold som ikke var grunnet i gjerninger, men kjærlighet. Han elsker oss, han har jo skapt oss, og han vil at vi skal Elske han tilbake.. han KUNNE styrt alt og tvunget oss til å ikke gjøre noe galt, men ville dette vært kjærlighet? Du kan si at det ikke er kjærlighet å IKKE fjerne all ondskap i verden, men Gud vil ikke ha en gjeng Roboter som han ska styre til å gjøre det han absolutt vil... DU har misforstått Gud så utrolig.. Han elsker oss, men han vil at vi skal elske han tilbake av FRI VILJE =ordentlig kjærlighet, og ikek som en gjeng roboter som Elsker han fordi han styer oss til det:)

Lenke til kommentar
For dere ikketroende som lider så mye, kan jo selvmord være en løsning? Da vil dere falle tilbake til å ikke eksistere lenger. Det vil ikke ha noen konsekvens for deg, hvis du ikke tror på gud. I verste fall vil du havne i helvete..

7689447[/snapback]

 

Forsvinner jeg, vil jeg ikke føle noe anger. Men jeg klarer ikke å få meg til å forsvinne når jeg vet at det vil bli værende folk igjen på jorden som har det vondt, og det hele tiden blir laget nye.

 

 

7689495[/snapback]

 

Jeg tror ikke du var helt ærlig der, Royo. Du vil ikke ta selvmord, fordi det er så mange som lider? Du framstiller deg selv som en skikkelig omtenksom fyr, men du klarer ikke engang å godta at folk har en annen tro en deg!

 

Eller er det kanskje jeg som har misforstått hvorfor folk kan ha vanskeligheter med å ta selvmord (de som tenker på det) ?

Lenke til kommentar

Så du mener at mennesker har skapt seg selv. Det henger ikke på greip, spør du meg. (Og ikke kom med evulosjonsteorien, for den er ikke relevant. Nei, den er ikke det. Fantes det mennesker på dinosaurenes tid? Ja. Det finnes det bevis for. Seff har evulosjonen hatt en virkning på menneskespaningen også, noe annet ville vært bak mål. Men darwins teori kan i hvertfall ta seg en bolle. Han ønsket til og med å motbevise seg selv.) Så da er spørsmålet til Royo:

 

Hva har skapt eksistensen om det ikke er en høyere makt?

 

Hvordan kan du få bukt på eksistens-spørmålet, når du til og med sitter å funderer og ikke kommer fram til det?

 

edit: ja edit.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du var helt ærlig der, Royo. Du vil ikke ta selvmord, fordi det er så mange som lider? Du framstiller deg selv som en skikkelig omtenksom fyr, men du klarer ikke engang å godta at folk har en annen tro en deg!

 

Eller er det kanskje jeg som har misforstått hvorfor folk kan ha vanskeligheter med å ta selvmord (de som tenker på det) ?

7689575[/snapback]

Jeg ser ingen andre problemer med å begå selvmord annet enn at mine relasjoner kanskje vil sørge og at verden mister mine tanker og ideer.

 

For min egen del er det helt greit at jeg dør.

 

Jeg godtar at folk har en annen tro enn meg, så lenge den ikke er skadelig overfor andre.

 

Så du mener at mennesker har skapt seg selv. Det henger ikke på greip, spør du meg.

7689588[/snapback]

Mennesker skaper nye mennesker som skaper nye mennesker, osv..

 

Hvordan kan du få bukt på eksistens-spørmålet, når du til og med sitter å funderer og ikke kommer fram til det?

7689588[/snapback]

Skjønner ikke hva du sikter til her. Vennligst omformuler/utdyp.
Lenke til kommentar
Det var jo ikke det du sa i stad

7689669[/snapback]

Jo. I andre ord, da jeg mener min løsning kan få bukt med mye lidelse.

 

 

Men nå har vel debatten spunnet litt ut av kurs? Den handler ikke om meg, den handler om Gud og resten av verden. Personlig orker jeg ikke argumentere mer akkurat nå, men jeg vender nok tilbake ved et senere tidspunkt.

 

 

Prøv i mellomtiden å la debatten handle om definisjonen av Gud i forhold til 'det ondes problem'. :thumbup:

Lenke til kommentar

"det ondes problem". Hva er det? Altså, er ondt et problem, er også godt et problem. Hvis jeg er ond, vil jeg fjerne godt, er jeg god, vil jeg fjerne ondt.

Er bare snakk om balanse her, vi er gitt en et valg, et valg om kjærligheten eller hatet. Ja, vi kan se hva som har tatt overhånd i verden idag. Men trenger du å velge hat fremfor kjærlighet selvom alle andre ser ut til å velge en feil vei? Du sier sikkert "nei" og da har du plutselig ikke et problem lenger. Gratulerer, du kommer til himmelen.

Lenke til kommentar
Fantes det mennesker på dinosaurenes tid? Ja. Det finnes det bevis for. Seff har evulosjonen hatt en virkning på menneskespaningen også, noe annet ville vært bak mål. Men darwins teori kan i hvertfall ta seg en bolle. Han ønsket til og med å motbevise seg selv.) Så da er spørsmålet til Royo:

7689588[/snapback]

Kilder angående Darwins ønske om å motsi seg selv, og at mennesker og dinosaurer levde side om side mottas med takk.

 

absolutt ikke sjakkmatt:) du har rett i mye, men har misset et veldig viktig poeng når det gjelder Gud.. JA, han kunne skapt alt perfekt, uten ondskap og han kunne fjernet ondskapen på ET blunk.. MEN, greia nmed Gud er at han skapte oss slik at vi skulle ha et forhold til han - et forhold som ikke var grunnet i gjerninger, men kjærlighet. Han elsker oss, han har jo skapt oss, og han vil at vi skal Elske han tilbake.. han KUNNE styrt alt og tvunget oss til å ikke gjøre noe galt, men ville dette vært kjærlighet? Du kan si at det ikke er kjærlighet å IKKE fjerne all ondskap i verden, men Gud vil ikke ha en gjeng Roboter som han ska styre til å gjøre det han absolutt vil... DU har misforstått Gud så utrolig.. Han elsker oss, men han vil at vi skal elske han tilbake av FRI VILJE =ordentlig kjærlighet, og ikek som en gjeng roboter som Elsker han fordi han styer oss til det:)

Å fjerne ondskap vil ikke måtte gå ut over fri vilje. Det er mange naturlover som kunne blitt endret for å sørge for det. I tillegg kunne Gud skapt mennesker som ikke var i stand til å være onde, som allikevel kunne hatt tilnærmet fri vilje. Dersom Gud har skapt mennesker som kan utføre ondskap kun for at han skal kunne nyte noen av disse skapningens blinde, frivillige kjærlighet til ham, må det være et argument som en gang for alle fjerner enhver illusjon om at "Gud er god". Maken til ekstremegoisme skal du lete kenge etter.

"Lid! Bare elsk meg litt, noen av dere, alt annet driter jeg i. Bare elsk meg litt......pliiiiiz?"
Lenke til kommentar

Å fjerne ondskap vil ikke måtte gå ut over fri vilje. Det er mange naturlover som kunne blitt endret for å sørge for det. I tillegg kunne Gud skapt mennesker som ikke var i stand til å være onde, som allikevel kunne hatt tilnærmet fri vilje.

 

 

Se for deg at du har et barn og at du er Gud... du kunne programmere barnet til å elske deg uten at barnet FØLTE at du hadde gjort det.. MEN, hva med deg? Ser du ikke forskjellen på å bli elsket fordi barnet VIL, enn å bli elsket av et barn som faktisk elsker deg, men fordi du programmerte det til å gjøre det? Gud er ikke dum, han vil at vi skal elske han fordi VI vil det, ikke fordi han har bestemt at vi skal gjøre det... DET er kjærlighet

Lenke til kommentar
*snip*

7690565[/snapback]

Mener du at man er nødt å påføre et barn vonde og traumatiske opplever for at det skal kunne elske deg av fri vilje? Hvis du ener det, mener jeg at du er rimelig langt ute på viddene, og mener du det ikke, så faller argumentet ditt sammen.
Lenke til kommentar

det første i den forrige posten skulle selvfølgelig være et sitat....

 

 

[Men nå har vel debatten spunnet litt ut av kurs? Den handler ikke om meg, den handler om Gud og resten av verden. Personlig orker jeg ikke argumentere mer akkurat nå, men jeg vender nok tilbake ved et senere tidspunkt.]

 

 

Gjennom alle innleggene dine, oser det av frykt for at det muligens fins et eller annet som du ikke har kontroll over.. eventuelt at du er sint for noe som du absolutt MÅ ha noe å legge skylden på, i denne sammenhengen Gud.

 

Du er flink til å ordlegge deg, og skrive komplisert/argumentere, men bare så du vet det forventer ikke Gud at skal gjøre ting så komplisert.. Han elsker deg, og du kan velge mellom å tro på han eller ikke... Så enkelt er det faktisk, men følgende kan bli katastrofale.. Og hva om det faktisk er sant da? hvor mye kommer du ikke til å angre? Jeg tror, både fordi jeg tror, og pga alt jeg har SETT, som jeg VET ikke har vært juks.. jeg har vært midt oppi ting. Dessuten merker jeg at jeg har et helt annet syn på mange ting, uten at Noen nødvendigvis har sagt til meg at sånn skal det være.. Akkurat nå FØLER jeg Gud nær, og når jeg blir usikker, kan jeg be Gud komme med sin fred - Og jeg FÅR fred. Gud er virkelig og han elsker oss - han skapte oss jo.. Han ønsker så inderlig at vi skal *åpne døra*. Ikke gi Gud skylda for alt som er dritt på jorda, selv om han kunne fjernet det på 1 knips.

Lenke til kommentar

[Mener du at man er nødt å påføre et barn vonde og traumatiske opplever for at det skal kunne elske deg av fri vilje? Hvis du ener det, mener jeg at du er rimelig langt ute på viddene, og mener du det ikke, så faller argumentet ditt sammen.]

 

Når har jeg sagt at du er nødt til å påføre et barn vonde opplevelser for at det skal elske deg tilbake?

Lenke til kommentar

[Å fjerne ondskap vil ikke måtte gå ut over fri vilje. ]

 

selvfølgelig vil det det. For at Gud skulle fjernet ondskapen, måtte han tvunget oss til å følge han. Han kunne ikke fjernet ondskapen, mens mennesket fortsatte å leve uten han.

 

 

Dessuten: tror du at jesus døde for deg og at han er Guds sønn, er du faktisk RETTFERDIG. Da ser Gud ser på deg som perfekt, uansett hva du gjør. hvordan? ved at vi kom på samme nivå som jesus.. hvordan? ikke ved at vi kom opp til hans nivå, men ved at HAN kom ned til oss ved å at alle våre synder på seg på korset.

 

OG: ikke sammenlign kristendom men Islam og andre religioner.. Ta f eks Islam: man MÅ ditt og datt.. i kristendommen MÅ man ingen ting...Det er noe ikke - kristne har misforstått voldsomt.. Gud vet godt at inget menneske klarer å følge de 10 bud, derfor sendte han sin sønn for å redde oss.. sier ikke bare det nok om Guds kjærlighet?

Greia med at kristne kanskje ikke vil gjøre ting andre gjør, er at de VET at det ikke fører med seg no bra, så hvorfor ikke bare holde seg unna? Og når man vet det, VIL man det heller ikke..

 

Og har noen av dere noen gang hørt om bønnesvar i Allahs navn? det har ikke jeg.. islam er gjennomsyret av HAT og bitterhet.. det er ikke bare noe jeg tror: det ser man veldig godt på hvordan de muslimske landene opptrer

Lenke til kommentar

 

En kristen venn av meg fortalte at Bibelen egentlig ikke er noe stort mer enn en slags eldgammel avis/tidsskrift der det står om ting folk hadde bruk for på den tiden. Den fungerte både som lovverk for etikk og moral, samtidig som den gav instrukser for hvordan man skulle få det best mulig i hverdagen. Altså var den en måte å samle datidens ideer for så å spre det til hele befolkningen, et slags forum.

7646332[/snapback]

Dette har mange tenkt før, blandt annet meg. Men en del av disse visdomsordene/rådene/whatever går aldri av dato fordi det gjelder menneskers sinn og personlige forhold, ("love thy neighbor o.l) men folk burde virkelig se på slike ting med et kritisk blikk, tiden forandrer på ting og regler som virket logiske for 2000år siden kan være mildt sagt idiotiske nå.

 

Gjennom alle innleggene dine, oser det av frykt for at det muligens fins et eller annet som du ikke har kontroll over.. eventuelt at du er sint for noe som du absolutt MÅ ha noe å legge skylden på, i denne sammenhengen Gud.

 

Du er flink til å ordlegge deg, og skrive komplisert/argumentere, men bare så du vet det forventer ikke Gud at skal gjøre ting så komplisert.. Han elsker deg, og du kan velge mellom å tro på han eller ikke... Så enkelt er det faktisk, men følgende kan bli katastrofale.. Og hva om det faktisk er sant da? hvor mye kommer du ikke til å angre? Jeg tror, både fordi jeg tror, og pga alt jeg har SETT, som jeg VET ikke har vært juks.. jeg har vært midt oppi ting. Dessuten merker jeg at jeg har et helt annet syn på mange ting, uten at Noen nødvendigvis har sagt til meg at sånn skal det være.. Akkurat nå FØLER jeg Gud nær, og når jeg blir usikker, kan jeg be Gud komme med sin fred - Og jeg FÅR fred. Gud er virkelig og han elsker oss - han skapte oss jo.. Han ønsker så inderlig at vi skal *åpne døra*.  Ikke gi Gud skylda for alt som er dritt på jorda, selv om han kunne fjernet det på 1 knips.

7690833[/snapback]

Jeg ble utrolig provosert av å lese det der, klarer ikke ordlegge hvorfor helt enda....

 

 

 

 

Jeg tror ikke på gud, jeg tror på... hmm, hva vil det riktige ordet være.. placebo? Jeg tror det at å ha noe å tro på annet enn seg selv kan hjelpe til å slippe løs de kreftene og all den godheten man har inni seg selv uten å helt vite om det. Jeg tror at folk som feks. Simon som postet før her trodde så kraftig på denne "gud" at han fikk den troen som skal til for å kunne slippe løs alt man har i seg. Kristendom handler om tro, og jeg synes på ingen måte religion er noen dårlig ting (sett at man bruker/tolker det riktig)

 

Jeg tror jeg må korrigere det jeg først skrev her, (jeg tror ikke på gud) jeg tror faktisk på gud, fordi jeg mener at hvis man tror på noe så kraftig at det har evnen til å påvirke deg så eksisterer det.

 

Alt dette kom kansje ut litt rart, jeg er ikke helt flink til å ordlegge tankene mine enda.

 

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Gjennom alle innleggene dine, oser det av frykt for at det muligens fins et eller annet som du ikke har kontroll over.. eventuelt at du er sint for noe som du absolutt MÅ ha noe å legge skylden på, i denne sammenhengen Gud.

 

Dere er flinke å bruke "tvil" i vitenskapen mot vitenskapen.

Akkurat som dere skru og bøye argumenter for dere.

 

Vitenskap består av relativ tvil i alt, dvs. at ingenting er absolutt "100%"

F.eks:

Det er ikke 100%, at medisin du ta, vil kurer deg.

Det er ikke 100% at du ikke kan dø idag, eller imorgen.

 

Det er akkurat ,"ingenting er absolutt 100% tankengangen", som driver vitenskapen.

 

Vi Oser ikke av frykt, og vi kjøper heller ikke en tro.

Vi er realister, humanister eller ateister som vet at Gud ikke eksistere.

 

Hos vitenskapen er alt relativt og sant, inntil, det motsatt er bevist.

Mens dere faithheads feie over alt med en kam, og benekte logikk.

 

Vi beskylder ikke Gud fordi vi er sint av tvil, men vi går imot "religionslære" av virkeligheten.

Jorden er ikke flat eller er i midtpunktet av universet!

 

Vår eksistens trengs ikke en mening.

Og alt av alt!

Vi er ikke kjæledyr skapt av Gud.

Vi er fritt levende intelligente skapninger.

Vi er et fritt tenkende individual.

Fordi vi er intelligent, derfor filosofere vi om vårt eksistens.

 

Det som er mest ironiske er at dere religiøse mener bibelen er universal, og at sannheten og løsninger er der.

Dere mener at sykdommer kan blir helbredet gjennom tro, og at mirakel kan skjer.

 

Da spør jeg:

Hvorfor dra du til en lege nå du blir syk?

Hvorfor dra du til en mekaniker nå bilen din er ødelagt?

Hvorfor foretrekker dere å anmelde en voldshandlig, istedet for å tilgi?

 

Helbred deg selv! <--La oss se om tro kan fjerne en lungebetennelse.

Finn løsningen selv i bibelen!

Tilgi han! <---Vær en Jesus...

 

Ikke mye "halleluja" når instinktet slår til? :hrm:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...