Gå til innhold

Bytte til Linux på gammel PC - trenger veiledning


Grith

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt litt på å legge inn Linux på en gammel PC. Gammel i ordets rette betydning. PCen stammer vel faktisk helt tilbake fra 2001! :dontgetit: Den har minimalt med minne (128mb hvorav 32mb går med til integrert skjermkort), bare 20GB HDD og en AMD Athlon XP 1700+ CPU. Ikke det helt store med andre ord! Mer info kan finnes her!

 

Er det noe vits i å bytte til Linux?

Så til saken da. Dette er en PC som kun unntaksvis blir brukt. Har kjørt XP på den i alle år og det har fungert greit nok. Har faktisk aldri reformatert PCen! Tro det eller ei. Nå i det siste har ting gått litt tråere og jeg føler at det på sin plass med en reformatering. Jeg vurderer derfor sterkt å bytte til Linux, om ikke annet enn bare for å teste hvordan verden utenfor Windows er. Mitt første spørsmål blir derfor om det i det hele tatt er noe vits? Jeg tenker på ytelse og stabilitet. Vil ting gå glattere enn med XP på en så gammel PC? De gangene PCen forøvrig er i bruk går det for det meste i surfing, MSN og tekstbehandling.

 

Hvilken distro?

Jeg har null erfaring med Linux. Derfor vil jeg ha noe som er brukervennlig, gjerne litt likt XP. Samtidig må det forståelig nok være veldig lite ressurskrevende, og jeg vil ikke at det skal følge med alt av dilldall som jeg ikke trenger. (Det er vel egentlig bare Windows som har dette problemet). De programmene jeg vil ha legger jeg inn selv!

Så, er det noen der som har noen anbefallinger? Brukervennlig og lite ressurskrevende er altså stikkordene! Har sett litt på Xubuntu, men som sagt så er jeg helt fremmed med Linux så dere vet sikkert bedre enn meg! :thumbup:

 

Programvare

Som kjent så holder det ikke med en god distro, man må jo ha gode programmer også! Disse må selvølgelig også være ressursvennlige og ganske brukervenlige. Har selv tenkt litt, men trenger litt veiledning også på dette punktet.

Nettleser - Opera eller Firefox skulle vel være greit, med mindre noen har andre forslag?

Tekstbehandling - OpenOffice har vel det meste!?

Direktemelding - Usikker. Forslag? Gjerne ligne Live Messenger av praktiske årsaker.

Tegning/bildebehandling - GIMP er jo bra, men spørsmålet er om PCen takler dette i særlig stor grad? Funker dårlig på XP i hvertfall. Forslag?

Musikkavspilling - Winamp kanskje? Hva er den minst ressurskrevende gode musikkavspilleren?

Videoavspilling - VLC tenker jeg?

Annet - Er det noen kodeker jeg må legge inn, eller lignende. Har jeg glemt noen uunværlige programmer?

 

Sikkerhet

Jeg er jo en av disse fjolsene som daglig plages med virus og spionvare på Windows. Brannmur og antivirus er jo et must på XP. Hvordan er det med Linux? Hvor stor er egentlig nødvendigheten for slikt? Antivirus tærer jo veldig på ressursene. Noen forslag på gode sikkerhetsløsninger om nødvendig?

 

Internetkonfigurering

PCen skal kobles trådløst på nettet gjennom en slik! Noen som har noen erfaringer med denne og Linux? Funker det?

 

Drivere

Hvordan er det med drivere for en såpass gammel maskin? Vil jeg trenge å installere noe ekstra, eller blir alt installert under selve Linux-installasjonen?

 

 

En stor takk til alle som tar seg tid til å svare! :)

 

Grith

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akuratt lag inn Zenwalk på en datamaskin som var litt dårligere enn din. Dette fungerte helt supert! Visste ikke at denne maskinen kunne fungere så greit med noe operativsystem. Den har det du trenger innebygget. MSN klient (Gaim) og nettleser (firefox) og du kan installere OpenOffice til tekstbehanding. Jeg hadde null erfaring med linux, men etter å ha fått litt hjelp her og på zenwalks forum fikk jeg det jeg ville til :)

 

Anbefales hvis du ikke har erfaringer med linux fra før og har en gammel datamaskin du vil teste det på ;)

 

Mvh

Christian

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Hmm, det høres interessant ut. Skal ta en nærmere titt i morgen.

 

Det som bekymrer meg mest er egentlig hvorvidt jeg klare å komme med på nett med en slik løsning. PCer er jo ubrukelige uten Internett!

7596152[/snapback]

Ja, det med den USB tilkoblingen vet jeg faktisk ikke. Du får nesten bare teste, og om det ikke fungerer så finnes det helt sikkert en løsning som får det til å fungere ;)

 

Kan godt være det er noen andre her som har erfaringer med sånt ;)

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Hei nå kjører jeg en Linux distro som heter Slackware på en laptop med Like mye ram som deg, men jeg har treigere prosessor.

Jeg synes at Linux går fint på den iallefall. Kjører den i dualboot med Windows 2000.

 

Nå har jeg ikke prøvd denne selv, men Xubuntu kan kanskje være noe for deg. Den drar ikke all verden med ressurser og den ser rimelig fin ut også.

 

Her er uannsett ISO linken:

 

http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases...esktop-i386.iso

 

Vil også anbefale deg å se litt på denne siden for å lese litt om Xubuntu:

 

http://www.xubuntu.org/

 

Ta gjerne en titt på Skjermbildene også av Xubuntu for å se om det er noe for deg.

 

Lykke til.

 

 

PS: Jeg kom på en ting. Ubuntu/Xubuntu har vel en LiveCD også har de ikke? Kanskje du burde prøve den så får du se hvordan det virkelig er.

 

LiveCD betyr at det ikke installeres noe på harddisken din. Da får du sett om USB Nettverksdonglen din fungerer.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Er det noe vits i å bytte til Linux?
Ja, jeg vil tro det. Det er i hvertfall verdt et forsøk.

 

Hvilken distro?
Xubuntu er ikke så aller værst, men det er nok litt i tyngste laget til din PC. Som vanlig anbefaler jeg Zenwalk, andre vil sikkert anbefale andre ting.

 

Nettleser
Du vil sikkert like Firefox best. Den kommer dessuten ferdig installert i Zenwalk og de fleste andre distroer.

 

Tekstbehandling
OpenOffice har det meste men er ikke akkurat en lettvekter. I både Zenwalk og Xubuntu følger det med tekstbehandligsprogrammer og regneark, men OpenOffice kan installeres etterpå.

 

Musikkavspilling
Jeg anbefaler audacity, den ligner på Winamp. Zenwalk spiller for øvrig mp3 uten at du må installere noe ekstra. I Xubuntu må du installere mp3-support manuelt.

 

Sikkerhet
Du trenger ikke ekstra sikkerhetsprogrammer i Linux. Bare bruk nøtta og ikke kjøp leppeforstørring.

 

Internetkonfigurering

PCen skal kobles trådløst på nettet gjennom en slik! Noen som har noen erfaringer med denne og Linux? Funker det?

I prinsippet, ja. Tror det når jeg ser det.

 

Drivere
Burde gå automatisk unntatt til trådløse ting.
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har tenkt litt på å legge inn Linux på en gammel PC. Gammel i ordets rette betydning. PCen stammer vel faktisk helt tilbake fra 2001!  :dontgetit: Den har minimalt med minne (128mb hvorav 32mb går med til integrert skjermkort), bare 20GB HDD og en AMD Athlon XP 1700+ CPU. Ikke det helt store med andre ord! Mer info kan finnes her!

7596028[/snapback]

Den store flaskehalsen i systemet ditt er minnemengden. Zenwalk krever 128MB, Xubuntu krever 64MB men anbefaler 128MB. Hadde du hatt litt mer minne ville jeg anbefalt deg å installere vanlig ubuntu, men på grunn av at du har kun 96MB minne tilgjengelig til operativsystemet, vil jeg anbefale xubuntu. Uten at jeg har testet Zenwalk selv, vil jeg tro at xubuntu kommer med flere drivere/moduler "out of the box". Og at xubuntu derfor er enklere å sette opp slik at det virker.

 

Er det noe vits i å bytte til Linux?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så til saken da. Dette er en PC som kun unntaksvis blir brukt. Har kjørt XP på den i alle år og det har fungert greit nok. Har faktisk aldri reformatert PCen! Tro det eller ei. Nå i det siste har ting gått litt tråere og jeg føler at det på sin plass med en reformatering. Jeg vurderer derfor sterkt å bytte til Linux, om ikke annet enn bare for å teste hvordan verden utenfor Windows er. Mitt første spørsmål blir derfor om det i det hele tatt er noe vits? Jeg tenker på ytelse og stabilitet. Vil ting gå glattere enn med XP på en så gammel PC? De gangene PCen forøvrig er i bruk går det for det meste i surfing, MSN og tekstbehandling.

7596028[/snapback]

Det er klart at det er et poeng i å bruke Linux. Mitt fremste poeng er selvsagt lisensen. Mange piratkopierer Windows. Jeg skjønner ikke hvorfor, siden man like gjerne kan bruke et GPL operativ system helt fritt. Surfing, MSN og tekstbehandling (og alle andre vanlige oppgaver) går helt fint i Linux.

 

Hvilken distro?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har null erfaring med Linux. Derfor vil jeg ha noe som er brukervennlig, gjerne litt likt XP. Samtidig må det forståelig nok være veldig lite ressurskrevende, og jeg vil ikke at det skal følge med alt av dilldall som jeg ikke trenger. (Det er vel egentlig bare Windows som har dette problemet). De programmene jeg vil ha legger jeg inn selv!

Så, er det noen der som har noen anbefallinger? Brukervennlig og lite ressurskrevende er altså stikkordene! Har sett litt på Xubuntu, men som sagt så er jeg helt fremmed med Linux så dere vet sikkert bedre enn meg!  :thumbup:

7596028[/snapback]

Svarte vel på dette over, men minnemengden i systemet ditt gjør at jeg helst vil anbefale xubuntu.

 

Programvare

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Som kjent så holder det ikke med en god distro, man må jo ha gode programmer også! Disse må selvølgelig også være ressursvennlige og ganske brukervenlige. Har selv tenkt litt, men trenger litt veiledning også på dette punktet.

Nettleser - Opera eller Firefox skulle vel være greit, med mindre noen har andre forslag?

Tekstbehandling - OpenOffice har vel det meste!?

Direktemelding - Usikker. Forslag? Gjerne ligne Live Messenger av praktiske årsaker.

Tegning/bildebehandling - GIMP er jo bra, men spørsmålet er om PCen takler dette i særlig stor grad? Funker dårlig på XP i hvertfall. Forslag?

Musikkavspilling - Winamp kanskje? Hva er den minst ressurskrevende gode musikkavspilleren?

Videoavspilling - VLC tenker jeg?

Annet - Er det noen kodeker jeg må legge inn, eller lignende. Har jeg glemt noen uunværlige programmer?

7596028[/snapback]

Firefox, OpenOffice, aMSN, GIMP (vant til Photoshop, prøv GIMPshop), XMMS er en winamp klone for *nix, VLC (Totem kanskje). Trenger du flere anbefalninger, kan du ta en titt på Programtips: GPL/fri programvare

 

Sikkerhet

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg er jo en av disse fjolsene som daglig plages med virus og spionvare på Windows. Brannmur og antivirus er jo et must på XP. Hvordan er det med Linux? Hvor stor er egentlig nødvendigheten for slikt? Antivirus tærer jo veldig på ressursene. Noen forslag på gode sikkerhetsløsninger om nødvendig?

7596028[/snapback]

Du trenger bare antivirus på Linux for å hindre spredningen av Windows virus til Windowsmaskiner via Epost... Dette er utelukkende Windows problemer. På grunn av måten Linux fungerer er det vanskelig å kunne forestille seg et effektivt Linuxvirus. Å lage noe slikt er langt mer komplisert enn i Windows og langt over et vanlig gutteromsnivå.

 

Internetkonfigurering

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
PCen skal kobles trådløst på nettet gjennom en slik! Noen som har noen erfaringer med denne og Linux? Funker det?

7596028[/snapback]

Tviler på at du støter på noen problemer med denne maskinen her. Prøv nyeste versjon av xubuntu, (edgy) 6.10. Start opp som LiveCD og se om det fungerer. (Kanskje du har litt lite minne til å bruke LiveCD. Da må du installere via alternativCD'n. Dersom du bruker WPA må du bruke network-manager. Det kan uansett lønne seg å bruke network-manager da det er en del enklere enn å bruke enn standardmetoden for trådløse nettverk.

 

Drivere

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvordan er det med drivere for en såpass gammel maskin? Vil jeg trenge å installere noe ekstra, eller blir alt installert under selve Linux-installasjonen?

7596028[/snapback]

Tviler på at du behøver å installere noen ekstra drivere. Prøv LiveCD'n og se selv. Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Tusen takk for all tilbakemelding. Begynner å få en anelse over hvilket oppsett jeg skal kjøre nå! :thumbup:

 

Distro: Xubuntu Alternative "Edgy" 6.10

Mulig jeg kjører Live CDen bare for å få sett litt på systemet på forhånd, før jeg installerer. Velger denne framfor Zenwalk ettersom det står oppgitt at den skal klare å kjøre på mindre enn 128mb minne. Vet noen om det finnes en fin guide som tar for seg installasjonen? Denne Ubuntu-guiden, gjelder den også for Xubuntu?

 

Programvare: Firefox, OpenOffice, aMSN, VLC, GIMPShop, XMMS, ClamAV.

Er litt usikker på antivirus og musikkavspiller. Så er jeg ikke helt sikker på hvordan man installerer enkelte av programmene, men det kommer jeg tilbake til om jeg ikke fikser det.

 

Annet:

Regner med at konfigurasjon av trådløst nett skal gå greit til slutt. Er det noen som har noe annet å tilføye. Noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar

Installasjonen av alle *ubuntu distroene er like ;)

 

Det er ikke sikkert du vil få så mye ut av å kjøre live CDen på datamaskinen. Når jeg installerte Xubuntu, så hengte hele operativsystemet seg opp hele tiden. Regner med at dette er fordi datamaskinen ikke var av nyeste dato :p . Dette skjedde ikke når jeg hadde det ferdig installert. Jeg prøvde også å installere Xubuntu med live CDen, det var også umulig.

 

Du bør bruke alternate install CDen ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har lagt inn Xubuntu nå, og installasjonen gikk glatt! :thumbup: Har desverre støtt på et lite problem nå. Det gjelder installasjon av driver til trådsløs nettverksadapter. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre det. :blush:

 

Har funnet Linux-driver her, men jeg skjønner ikke bæret av hvordan jeg skal installere den.

 

Er evig taknemmelig om noen tar seg bryet med å hjelpe meg.

 

Takk!

Endret av Grith
Lenke til kommentar

Er du sikker på at USB-dongelen din har riktig serialnummer?

CAUTION: This software version is only for USB adapters with serial numbers starting with 0100/ or 0200/. Do not use this software if your serial number starts with 0300/. Installing the wrong software version may leave your USB adapter inoperable.

 

Hvis den ikke har det, så må du nok bruke ndiswrapper og en windowsdriver.

 

Ellers, Makefilen til den driveren var fryktelig rotete og tar ikke høyde for forskjellige kernelversjoner. Noen må nok rydde den opp for deg før du kan bruke den.

 

Måten du normalt kompilerer et program eller en driver på når du har en skikkelig Makefile er:

make
sudo make install

 

Det vil ikke fungere for den Makefilen i den driveren før den tilpasses ubuntu eller generaliseres.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg driver å prøver å lære meg å skrive makefiler, så har jeg sett på den makefilen og prøvd å gjøre den slik at den kan kompilere på ubuntu edgy.

 

Last ned vedlegget, fjern .jpg endelsen. Forumet ville ikke la meg laste den opp dersom den ikke endte på .jpg.

 

Erstatt makefilen her med den som følger med driveren og forsøk å skriv:

 

make

(dersom make fullfører med "success" skriver du):

sudo make install

 

NB! Jeg fikk den ikke til å kompilere her. Det virker som om driveren er full av bugs (eller at den er laget mot en gammel kjerne).

 

Men ndiswrapper burde uansett virke.

post-2313-1167432578.jpg

Lenke til kommentar

Skjønner mindre om mindre jeg nå! Det største problemet er at hver gang jeg bruker kommandoen "sudo" så får jeg beskjed om å skrive inn et passord. Greit nok det, men når jeg prøver å taste inn passordet så reagerer terminalen ikke i det hele tatt. Den eneste knappen den tydeligvis reagerer på er "enter" og da får jeg beskjed om at jeg har skrevet inn feil passord. Merkelige greier dette. :ermm:

 

Ndiswrapper fikk jeg heller ikke til å funke, sikkert av nevnte grunn. Jeg lette iallefall litt på Google og fant dette! Dessverre så får jeg heller ikke denne til å funke. Får bare error når jeg skriver "make" og "make install". Og hva mener han egentlig med det tredje punktet?

 

Utrolig taknemmelig for all hjelpen jeg har fått, spesielt HavarN, men jeg håper dere klarer å ha litt mer tålmodighet slik at jeg får fikset dette irriterende problemet! :thumbup:

Endret av Grith
Lenke til kommentar

Her er den fullstendige feilrapporten:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

user@pc:~/Downloads$ tar -zxvf zd1211-driver-r48.tgz
zd1211-driver-r48/
zd1211-driver-r48/src/
zd1211-driver-r48/src/zdglobal.c
zd1211-driver-r48/src/zdhci.c
zd1211-driver-r48/src/zdglobal.h
zd1211-driver-r48/src/zdshared.c
zd1211-driver-r48/src/zdhci.h
zd1211-driver-r48/src/zdmic.c
zd1211-driver-r48/src/WS11Ur.h
zd1211-driver-r48/src/zd1205_proc.c
zd1211-driver-r48/src/zdshared.h
zd1211-driver-r48/src/zdequates.h
zd1211-driver-r48/src/zdbuf.c
zd1211-driver-r48/src/zdmic.h
zd1211-driver-r48/src/zdpci_hotplug.c
zd1211-driver-r48/src/zdhw.c
zd1211-driver-r48/src/zdsorts.h
zd1211-driver-r48/src/zd80211.h
zd1211-driver-r48/src/zdbuf.h
zd1211-driver-r48/src/zdpci_hotplug.h
zd1211-driver-r48/src/zdhw.h
zd1211-driver-r48/src/zdmmrx.c
zd1211-driver-r48/src/zdconfig
zd1211-driver-r48/src/pHash
zd1211-driver-r48/src/zdsynch.c
zd1211-driver-r48/src/zd1205.c
zd1211-driver-r48/src/zdpci_pcmcia.c
zd1211-driver-r48/src/zdcompat.h
zd1211-driver-r48/src/zdmmrx.h
zd1211-driver-r48/src/zdinlinef.h
zd1211-driver-r48/src/zdusb.c
zd1211-driver-r48/src/zdversion.h
zd1211-driver-r48/src/zd1205.h
zd1211-driver-r48/src/zdpci_pcmcia.h
zd1211-driver-r48/src/zdpsmon.c
zd1211-driver-r48/src/zdusb.h
zd1211-driver-r48/src/WS11UPhR.h
zd1211-driver-r48/src/zdasocsvc.c
zd1211-driver-r48/src/zdpsmon.h
zd1211-driver-r48/src/zdutils.h
zd1211-driver-r48/src/zdtkipseed.c
zd1211-driver-r48/src/zdauthreq.c
zd1211-driver-r48/src/zdtypes.h
zd1211-driver-r48/src/zydas_common.h
zd1211-driver-r48/src/zdtkipseed.h
zd1211-driver-r48/src/zdhw.cpp
zd1211-driver-r48/src/zdapi.h
zd1211-driver-r48/src/WS11UPh.h
zd1211-driver-r48/src/zdpmfilter.c
zd1211-driver-r48/src/zdencrypt.c
zd1211-driver-r48/src/zd1211.c
zd1211-driver-r48/src/zdsm.h
zd1211-driver-r48/src/zddebug.c
zd1211-driver-r48/src/zdauthrsp.c
zd1211-driver-r48/src/zdos.h
zd1211-driver-r48/src/zdpmfilter.h
zd1211-driver-r48/src/zdencrypt.h
zd1211-driver-r48/src/WS11Ub.h
zd1211-driver-r48/src/zd1211.h
zd1211-driver-r48/src/zddebug.h
zd1211-driver-r48/src/WS11UPhm.h
zd1211-driver-r48/sta
zd1211-driver-r48/copying
zd1211-driver-r48/Makefile
zd1211-driver-r48/apdbg.c
user@pc:~/Downloads$ cd zd1211-driver-r48
user@pc:~/Downloads/zd1211-driver-r48$ sudo make
/lib/modules/2.6.17-10-generic/build
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48
-I/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/include -fomit-frame-pointer -O2 -Wall -Wstrict-prototypes -pipe -DHOST_IF_USB -DAMAC -DGCCK -DOFDM -DHOSTAPD_SUPPORT -DUSE_EP4_SET_REG -DDOWNLOADFIRMWARE -DfTX_GAIN_OFDM=0 -DfNEW_CODE_MAP=1 -DfWRITE_WORD_REG=1 -DfREAD_MUL_REG=1 -DENHANCE_RX=1 -DZD1211
src/zd1205.o src/zdasocsvc.o src/zdauthreq.o src/zdauthrsp.o src/zdmmrx.o src/zdshared.o src/zdhci.o src/zdglobal.o src/zdencrypt.o src/zdpmfilter.o src/zdpsmon.o src/zdsynch.o src/zdbuf.o src/zd1205_proc.o src/zdhw.o src/zddebug.o src/zdtkipseed.o src/zdmic.o src/zdusb.o src/zd1211.o
make -C /lib/modules/2.6.17-10-generic/build SUBDIRS=/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48 modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-generic'
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zd1205.o
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zd1205.c: In function ‘zd1205_tx_isr’:
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zd1205.c:1800: warning: ‘sw_tcb’ may be used uninitialized in this function
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdasocsvc.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdauthreq.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdauthrsp.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdmmrx.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdshared.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdhci.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdglobal.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdencrypt.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdpmfilter.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdpsmon.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdsynch.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdbuf.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zd1205_proc.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdhw.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zddebug.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdtkipseed.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdmic.o
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.o
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.c:396: error: unknown field ‘owner’ specified in initializer
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.c:396: warning: initialization from incompatible pointer type
make[2]: *** [/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.o] Error 1
make[1]: *** [_module_/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-generic'
make: *** [all] Error 2
user@pc:~/Downloads/zd1211-driver-r48$ sudo make install
/lib/modules/2.6.17-10-generic/build
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48
-I/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/include -fomit-frame-pointer -O2 -Wall -Wstrict-prototypes -pipe -DHOST_IF_USB -DAMAC -DGCCK -DOFDM -DHOSTAPD_SUPPORT -DUSE_EP4_SET_REG -DDOWNLOADFIRMWARE -DfTX_GAIN_OFDM=0 -DfNEW_CODE_MAP=1 -DfWRITE_WORD_REG=1 -DfREAD_MUL_REG=1 -DENHANCE_RX=1 -DZD1211
src/zd1205.o src/zdasocsvc.o src/zdauthreq.o src/zdauthrsp.o src/zdmmrx.o src/zdshared.o src/zdhci.o src/zdglobal.o src/zdencrypt.o src/zdpmfilter.o src/zdpsmon.o src/zdsynch.o src/zdbuf.o src/zd1205_proc.o src/zdhw.o src/zddebug.o src/zdtkipseed.o src/zdmic.o src/zdusb.o src/zd1211.o
make -C /lib/modules/2.6.17-10-generic/build SUBDIRS=/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48 modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-generic'
 CC [M]  /home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.o
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.c:396: error: unknown field ‘owner’ specified in initializer
/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.c:396: warning: initialization from incompatible pointer type
make[2]: *** [/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48/src/zdusb.o] Error 1
make[1]: *** [_module_/home/user/Downloads/zd1211-driver-r48] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.17-10-generic'
make: *** [all] Error 2
user@pc:~/Downloads/zd1211-driver-r48$ 

 

Får håpe dere skjønner mer enn jeg gjør! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Kjære medforumister: Problemet er løst!

 

Har endelig klart å sette opp den trådløse nettverksforbindelsen! Løsningen kom etter litt hjelp på Ubuntu-forumet. Måtte visst installere "build essentials". Så lastet jeg ned den nyeste driveren og fulgte denne guiden. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig gjorde. Fikk bare feilmeldinger i Firefox, men så poppet startsiden min plutselig opp! :thumbup:

 

Skal bli godt med en god natts søvn etter å ha suttet i syv timer i strekk (jeg er usedvanlig sta) for å fikse denne greia. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...