Gå til innhold

Bør privat rakettoppskyting forbys?


tjalla

Anbefalte innlegg

VG Nett spør: Hvordan hindre rakettskader. Hva mener dere? Personlig så synes jeg oppskyting av raketter bør overlates til folk som skikket til å skyte de opp. Hvordan dette skal løses er jeg ikke sikker på. Uansett så har jeg opplevd utrolig mye uforsiktig oppskyting, spesielt i byer. Det er helt ok med noe sånn småpang til barna men jeg syns det blir galt når en drita Hansen skal fyre opp batteriet sitt, midt på et travelt torg. Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Bergen har en finfin regel på det. Ingenting annet enn bakkefyrverkeri (husker ikke klassen) er lovlig innenfor bompengeringen. Så har man heller stor offentlig oppskytning, styrt av brannvesenet. For min del kan man godt forby det som allerede er forbudt i bykjernen i Bergen. Folk klarer å hygge seg med bakkefyrverkeri. Skal de ha noe større, får de gå og se en offentlig oppskytning.

Lenke til kommentar

Folk klarte da fra gammelt av å holde dette til en allmenn affære, så skjønner ikke hvorfor det skulle være så mye værre nå.

 

Skulle heller blitt (håndhevd) forbud mot bruk av fyrverkeri i beruset tilstand, i tillegg til flere sikkerhetsregler mot feil bruk o.l. Det burde faktisk være ulovlig å la mindreårige skyte opp fyrverkeri over så og så høy NEI (netto eksplosivinnhold), det burde være ulovlig å fyre opp uten sikret rampe, og det bør være ulovlig å i det hele tatt befinne seg et sted med fyrverkeri og tennmiddel om man er i påvirket stand.

 

I dagens samfunn er jo absolutt alt farlig. Om det ikke direkte dreper deg så kan det skade deg/andre, det er kreftfremkallende eller ulovlig. Skal vi da fjerne alt det "farlige" fra samfunnet? Listen over farlige "ting" blir jo også tilnærmet uendelig lang.

 

Henger meg på over her, ja til fyrverkeri i kontrollerte former. Nei til den løssluppne holdningen som er nå.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Folk klarte da fra gammelt av å holde dette til en allmenn affære, så skjønner ikke hvorfor det skulle være så mye værre nå

Vil da tro at mengden av solgt fyrverkeri har ført til flere ulykker som igjen fører til debatt angående fyrverkeri.

Skulle heller blitt (håndhevd) forbud mot bruk av fyrverkeri i beruset tilstand, i tillegg til flere sikkerhetsregler mot feil bruk o.l. Det burde faktisk være ulovlig å la mindreårige skyte opp fyrverkeri over så og så høy NEI (netto eksplosivinnhold), det burde være ulovlig å fyre opp uten sikret rampe, og det bør være ulovlig å i det hele tatt befinne seg et sted med fyrverkeri og tennmiddel om man er i påvirket stand.

Ja, å håndtere fyrverkeri i beruset tilstand skulle vært straffet. Jeg synes det egentlig bør sees på samme måte som fyllekjøring. Man har jo et så og si dødelig våpen i henda. Diverse sikkerhetstiltak som ramper osv hjelper garantert på, men å kontrollere dette fra politiets side blir vanskelig, så lenge man kan fyre opp raketter hvor man vil.

 

I dagens samfunn er jo absolutt alt farlig. Om det ikke direkte dreper deg så kan det skade deg/andre, det er kreftfremkallende eller ulovlig. Skal vi da fjerne alt det "farlige" fra samfunnet? Listen over farlige "ting" blir jo også tilnærmet uendelig lang.

Ja, listen over skadelige ting i samfunnet er naturligvis lang, men når det er snakk om et par-hundre rapporterte skader + titalls skader på bygninger som følge av et par timer med fyrverkeri så er det vel kanskje på tide å tenke nytt.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Vil da tro at mengden av solgt fyrverkeri har ført til flere ulykker som igjen fører til debatt angående fyrverkeri.

 

Ja, å håndtere fyrverkeri i beruset tilstand skulle vært straffet. Jeg synes det egentlig bør sees på samme måte som fyllekjøring. Man har jo et så og si dødelig våpen i henda. Diverse sikkerhetstiltak som ramper osv hjelper garantert på, men å kontrollere dette fra politiets side blir vanskelig, så lenge man kan fyre opp raketter hvor man vil.

 

Ja, listen over skadelige ting i samfunnet er naturligvis lang, men når det er snakk om et par-hundre rapporterte skader + titalls skader på bygninger som følge av et par timer med fyrverkeri så er det vel kanskje på tide å tenke nytt.

7593204[/snapback]

Du har forsåvidt veldig rett. Skadefrekvensen er vel forholdsvis veldig høy når det kommer til fyrverkeri. Kunne vært morsomt å se en statistikk på hvor mange av disse som er i tilknytning til alkohol/rus, men er vel ikke akkurat mange som løper og sier de var dritings da raketten kom flygende.

 

Jeg håper/tror faktisk at et beint ned forbud mot å håndtere fyrverkeri utenfor gitte rammer ville gitt folk mer "rynkepånesen"-holdning ovenfor de litt mer fritt-tenkende oppskyterene. Er det ulovlig å drasse rundt på en rema-pose med raketter mens man sjangler seg på fest så vil folk ta tak i det. Eller? Vi er kanskje ikke sånn i dag :(

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Hele greia med fyrverkeri føler jeg at de fleste vokser av seg akkurat rundt den alderen de blir gamle nok til å kjøpe det selv.

 

Jeg har selv merka på kroppen hvor farlig fyrverki er. Klarte mesterstykket å skyte meg selv i øyet med en såkalt ThunderKing, ett lite rør med en kule som kommer ut å smeller no helt for jævlig. Følte meg ikke så jævla lur akkurat.

 

Anyways... Raketter er fint og morro, men det er altfor mange idioter der ute som drekker seg dritings og går bananas med raketter og annet fyrverki.

 

På en annen side, så ville det ikke blitt det samme hvis alt fyrverkeriet skulle bli skutt opp av pyroteknikere eller andre som har lov til å gjøre dette.

 

Vanskelig avgjørelse, men jeg trur vi kunne ha unngått mange personskader, og husbranner hvis Ola Nordmann legger fra seg raketten.

Lenke til kommentar

Vansk,lig å si om det burde forbys, men det som er sikkert er at håndheving av lover om selging og hvem som kan skyte opp ...

 

En av arbeidsoppgave på jobben min er bla. diverse oppgaver rundt parkeringsplasser og 10m unna selger de fyverkeri.

Først ser jeg 4 voksende og helt klart ikke edru menn gå forbi meg med en pose raketter. Jeg tenkte med engang at dette ikke var safe, og 2 min senere flyr et par raketter opp i lufta, skutt opp fra en travel parkeringsplass under E18. Jeg er gammel nok til å kjøre bil osv. men regner med at raket deler ++ som faller ned på en bilrute ikke er spessielt ufarlig.

 

(Jeg beina jo ned for å se om de var der, og da kjørte de jeeeevli raskt forbi meg og holdt på å kjøre meg ned)

 

Etterpå så traff jeg en av selgerne og spurte hva slags policy de hadde om salg til berusede personer, og han svarte at ihvertfall 1 av de i den gruppen virket edru ...

 

Så litt om salg ...

Jeg er helt sikker på at jeg (16år) får kjøpt alt mulig fra tyrkersjappa 200m unna meg, + den ved jobben.

 

Reglene burde strammes opp og mange flere burde fått straff!

 

mvh michael

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...