Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skal man tenke på ved nybil kjøp?


coban

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har hatt den uheldige opplevelsen av å eie en Renault Clio 1,2rn '92 som hadde en del problemer tross den kun hadde gått 90000 når jeg kjøpte den. Av frykt for å måtte kjøpe nye deler annenhver uke så har jeg nå kommet frem til at hvis jeg finansierer 200000 over 7 år hos NAF så betaler jeg rett under 3000kr i måneden og det kan jeg leve med.

 

Så da det store spørsmålet selvfølgelig hva jeg skal kjøpe. Jeg har sett på disse nye bilene;

 

Opel Corsa

Toyota Yaris

 

Jeg har også sett på noen brukte biler;

 

Audi A3

Alfa Romeo 147

 

Jeg er veldig opptatt av å ikke få noen uforutsette kostnader i ettertid, og jeg er veldig opptatt av at det skal være billig å eie bilen - dvs at 'vanlige' servicer som er nødvendige ikke skal koste skjorta osv.

 

Jeg skal hovedsaklig bruke bilen til å kjøre fra VIKA til SANDVIKA, noen ganger så stikker jeg på Ikea. Og så kjører jeg til muttern og andre må ærender. Men ikke noe lange strekninger.

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge driftsikkerhet er første prioritet så er det en japse du bør annskaffe deg.

7589665[/snapback]

 

Jeg har forstått at det er forskjell på service kostnader osv? Hvordan går man frem å prute på et nybil kjøp?

 

Jeg jobber i detalj handel og kan ikke forstå annet enn hvis en forbruker skal få avslag på kjøkkenutstyr til 30k så må man da kunne få noe rabatt på et produkt til 200k:-)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig begeistret for den nye Yarisen. Om det er driftssikkerhet som er første prioritering, hadde jeg ikke vært i tvil om at det er denne som er valget, egentlig... De Toyotaene vi har hatt i familien har bare gått og gått, aldri vært noe problem. Og de Toyotaene har rullet noen kilometer, for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du prute på en nybil, men vær klar over følgende.

 

- En populær modell som det er ventetid for å få, er det meget vanskelig å prute på.

- Det er lettere for bilselgeren å gi deg ekstrautstyr enn å sette ned prisen.

- Vær hyggelig men bestemt mot selgeren. Forlat butikken hvis selgeren ikke er villig til å gi deg noe ekstra.

 

Tenk også på bruktverdien når du kjøper ny bil. Noe ekstrautstyr slik som automatisk klimaanlegg, ryggesensor og lettmetallfelger kan det lønne seg å investere i for å gjøre bilen mer lettsolgt i framtiden.

 

Og til slutt. Vurder en liten dieselmotor i stedet for bensin. Men de nye avgiftene som kommer, så er det ikke sikkert det blir så mye dyrere.

Lenke til kommentar

Da var jeg idag nede på Opel ved Ensjø/Tøyen og så på den nye Opel Corsa. Det var kampanje på bilen så den var satt ned 10,000.- kroner, er dette bare enda et sleipt triks fra en bilselger? Skeptisk..

 

Men selve bilen likte jeg veldig godt, jeg skal låne den i en helg etter nyttår da avgiftene går ned.

 

Jeg sitter med listen foran meg og det er noe ekstra utstyr jeg lurer på..

 

- Panorama Soltak 6000,-

- Manuelt klimaanlegg følger med, men koster 4500 hvis jeg ønsker å få det automatisk, noen som kan dele litt erfaringer med meg? Jeg har aldri hatt noen erfaring med hverken den ene eller den andre.

- Bluetooth universal telefonintegrasjon 2500,-

 

Er det noe som det er stor etterspørsel etter? Hva kan man forvente er standard utstyr om 2-3 år?

Lenke til kommentar

Den blåtannløsningen var billig, VW vet jeg tar 8400 for sin løsning! Jeg har selv blåtann innebygd i stereoen (dog, ettermontert i form av en Pioneer DEH-P70BT), og det er genialt. Har telefonen i lomma, ser på skjermen til stereoen hvem som ringer, og gjør alt via fjernkontrollen på rattet. Vil anbefale og legge dette på utstyrslisten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...