Gå til innhold

Godkjent luftkjøling?


Wixe

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-24 14:41, skrev MrA|:

Hva er egentlig poenget med 220V vifte? Stikke den rett i kontakta?
:grin:
Det finnes vel nok av andre sterke 12V vifter på markedet?



 

Poenget er jo allerede beskrevet: Dimensjonene på de aller fleste 230v vifter er å foretrekke mht større luftmengde v. redusert turtall.

En annen sak er vel også at 230v vifter gjerne er mer driftssikre.

 

Med litt fantasi slipper man å stikke den rett i kontakten. Man lager seg rett og slett en liten krets med et rele for strømtilførsel for vifta, og et triac-oppsett. Releet styres av 12v fra PSU, med triac-kretsen reguleres turtallet.

Verre er det ikke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-24 13:39, skrev cool_boy:

stikkord: varme!!!


en 230v vifte vil avgi en del mer varme enn en vanlig vifte..vil sikkert kjøle mer..men vil utvikle mye varme :sad:


større luftstrøm inni kabinettet,men høyere temperatur.. muligens..og definitivt IKKE lydløs :s



si i fra om dette er feil :smile:





 

Nei den er alt annet enn lydløs, grunnen til at jeg bruker den er at jeg fant den ved sykehuset jeg jobber ved på en av mine nattlige runder som sikkerhetsvakt (skulle kastes). Det er litt billigere enn å kjøpe en 12V vifte med tilsvarende styrke :smile: Og ja den utvikler litt varme, dersom den ikke får fri lufttilførsel, men dersom den slipper å jobbe i mottrykk så utvikler den svært lite varme.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 14:41, skrev MrA|:

Hva er egentlig poenget med 220V vifte? Stikke den rett i kontakta?
:grin:
Det finnes vel nok av andre sterke 12V vifter på markedet?


Vitsen er at 230v-vifter er annerledes bygd opp. Motoren er utvikler mindre støy og vibrasjoner enn en tilsvarende 12v-vifte.

 

Hvis du hadde to tilsvarende vifter med samme dimensjoner og antall watt, den ene med 12v-notor og den andre med 230v-motor, så vile den på 230v utviklet ørlite mindre varme enn den på 12v. Det kommer av at man får mindre resisivt tap i ledningene ved høy spenning og lav strøm enn omvendt. I tilllegg så vil 230v-vifta være ørlite mer effektiv til å blåse luft, sa virkningsgraden er litt høyere enn på 12v-vifter. Mange 230v-vifter har også den fordelen at de har balanserte metall-rotorer i motstening til vanlige 12v-vifter og dermed utvikler mindre støy og får lengre levetid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 16:47, skrev Wixe:


Nei den er alt annet enn lydløs, grunnen til at jeg bruker den er at jeg fant den ved sykehuset jeg jobber ved på en av mine nattlige runder som sikkerhetsvakt (skulle kastes). Det er litt billigere enn å kjøpe en 12V vifte med tilsvarende styrke :smile: Og ja den utvikler litt varme, dersom den ikke får fri lufttilførsel, men dersom den slipper å jobbe i mottrykk så utvikler den svært lite varme.


 

Men er du attpåtil så heldig at du finner en lampedimmer på din neste nattlige runde, så kan du jo koble den til vifta! Regulerer du ned spenningen til ca 110volt, så vil du neppe høre den lenger. samtidig som den fortsatt vil gi godt med luft.

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-24 17:47, skrev Skrue:

Men er du attpåtil så heldig at du finner en lampedimmer på din neste nattlige runde, så kan du jo koble den til vifta!


Hvorfor ikke bare koble til en passende effektmotstand? Det er jo mye billigere og man unngår el.støy på strømnettet. De koster ikke mange kronene (ca 10kr?)
Lenke til kommentar

Det kan selvsagt være en enklere og like god løsning!

Men man mister jo muligheten for å regulere turtallet da, i den grad det skulle være ønskelig.

 

Om man absolutt ønsker å kunne regulere turtallet er det jo bare å sette et passende potmeter i serie da. Det koster nesten like lite. Om du vil regulere i hele området fra 230-110v så bør du ha et effekt-potmeter og ingen motstand, men hvis det holder å reglulere i et mindre område (f.eks 100-130v) så holder det sikkert med en ordinært potmeter i serie med en effektmotstand.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 21:01, skrev Simen1:

Det kan selvsagt være en enklere og like god løsning!

Men man mister jo muligheten for å regulere turtallet da, i den grad det skulle være ønskelig.


Om man absolutt ønsker å kunne regulere turtallet er det jo bare å sette et passende potmeter i serie da. Det koster nesten like lite. Om du vil regulere i hele området fra 230-110v så bør du ha et effekt-potmeter og ingen motstand, men hvis det holder å reglulere i et mindre område (f.eks 100-130v) så holder det sikkert med en ordinært potmeter i serie med en effektmotstand.


 

Ville for sikkerhet skyld i alle fall ha benyttet en rheostat i begge tilfeller, de tåler effekten det er snakk om, adskillig bedre.

Et ordinært potmeter tåler sjelden mer enn 1/4 til 1/2watt.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har to slike vifter aå når jeg får litt bedre plass i kabinettet skal de kjøres i serie (110V). Så jeg gidder ikke modde den ene med lampedimmere eller lignende. Dessuten er det sjelden jeg ikke har på noe lyd som overdøver viften. Men jeg tror jeg sier meg fornøyd med dette prosjektet nå da jeg har en temmelig høy 3dMark2001 Score i forhold til hardware, eller?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 14:57, skrev Skrue:

Quote:


Den 2002-11-24 14:41, skrev MrA|:

Hva er egentlig poenget med 220V vifte? Stikke den rett i kontakta?
:grin:
Det finnes vel nok av andre sterke 12V vifter på markedet?



 

Poenget er jo allerede beskrevet: Dimensjonene på de aller fleste 230v vifter er å foretrekke mht større luftmengde v. redusert turtall.

En annen sak er vel også at 230v vifter gjerne er mer driftssikre.

 

Med litt fantasi slipper man å stikke den rett i kontakten. Man lager seg rett og slett en liten krets med et rele for strømtilførsel for vifta, og et triac-oppsett. Releet styres av 12v fra PSU, med triac-kretsen reguleres turtallet.

Verre er det ikke!

 

 

Jeg takker dr. med. Skrue for storm innføring i 220V vifter :smile:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...