Gå til innhold

Godkjent luftkjøling?


Wixe

Anbefalte innlegg

MSI KT3 Ultra2 R (21c mobo temp ved 23c romtemp)

XP1800+ @ 1660 m. Glacialtech Iglo 2310 (35c/41c)

256MB TwinMOS PC2700cl2,5 @ 360 cl2-2-2 1t

POV GF4TI4200XP (ikke turbo) @ 328,5/702 (41c/47c)

Seagate Barracuda IV 80GB NTFS

MSI DVD

Aopen CDRW

Pinnacle PCTV Pro

Digital Doc 5 (40mm viften er snudd til å trekke ut)

Enermax Silent 431W

Noname MidiTower

220V vifte i front (innsug, alle andre trekker ut)

2x80mm papst i topp (over cpu)

1x80mm papst i sidepanel (over skermkort)

92mm. + 80mm. i PSU (montert på høykant paralellt m. cpu).

Noname slotcooler (under skjermkort)

 

12735 3DMarks2001SE build330

http://service.madonion.com/compare?2k1=5127332

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS temp sesoren på dette hovedkortet sitter i luftstrømmen fra 220V viften (som pusher ganske mye luft) dermed den lavere tempen!

 

Jeg skrev ikke dette innlegget for å skryte, men for å få konstuktive tilbakemeldinger (noe som det ikke er så mye vits i om jeg skryter på meg noe).

 

Digital Doc 5

Sensor plassering:

1. Cpu heatsink (avlesning av kjøleribbens temp)

2. Chipset kjøleribbe

3. Gpu (montert mellom viftebunn og heatsink)

4. PSU

5. HDD

6. Ambient v. inntak

7. Utvendig temp (front)

8. Utvendig temp (bak over psu outlet)

 

1. 30c

2. 25c

3. 38c

4. 30c

5. 25c

6. 19c (i luftstrøm)

7. 23c

8. 24c (i luftstrøm)

 

Bios:

Cpu: 35c

Mobo: 19c (ambient)

 

Takker og bukker for konstruktive tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Ettersom du skryter av heftig luftkjøling må vel jeg og legge inn hva jeg har. Har en xp1600@1750mhz, dette har etter etter en 20min. burn inn test med sisoft sandra 41grader, vanligvis ligger den på 36-37g.kabinett tempen ligger vanligvis en 3-4grader under cpu temp. Utstyret består av et lian li pc6083 og en thermalright slk 800 som har en papst 80mm papst vifte som dytter 80 m3 med lyft i timen.:smile:

Lenke til kommentar

jeg skal gi deg konstruktiv kritikk jeg, siden du åpenbart ikke skjønner bæret.

 

du kan ikke få lavere temp enn romtemp noe som helst sted om du så bruker alle viftene i verden, det får man bare med annet utstyr, som f.eks vaporchill, kjøleskap, peltier osv

 

så istedenfor å prøve å skryte av kjølinga di, ta litt fysikk på skolen, les litt rundt på forumet, og hold kjeft

Lenke til kommentar

Blir ikke lufta kaldere når den er i bevegelse? For eksempel hvis du har brent deg på fingeren så blåser du på den for å kjøle den ned?

 

For øvrig er det vel liten vits i å plassere sensorene midt i luftstrømmene? Hvis jeg skulle hatt temp.sensor i kabinettet ville det være for å få en tilnærmet gjennomsnittstemperatur, og da bør de vel plasseres noenlunde midt i kab'et.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 14:39, skrev fy_pokker:

lufta blir ikke kaldere når den er i bevegelse, men luft som holder 20c, kjøler ned en finger på 37


 

Sant nok, det tenkte jeg ikke på, vet ikke helt hvor jeg har tankene i dag.

 

Men vil det ikke egentlig da være like effektivt å bare holde fingeren din i ro, for lufta i rommet er jo uansett 20c? Hva er da pointet med å blåse på fingeren? Kan liksom ikke tro at det gjelder å skifte ut den lufta som blir varmet opp av fingeren med ny, frisk luft fra rommet?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 14:43, skrev Jvla Halvsame:

Quote:


Den 2002-11-23 14:39, skrev fy_pokker:

lufta blir ikke kaldere når den er i bevegelse, men luft som holder 20c, kjøler ned en finger på 37


 

Sant nok, det tenkte jeg ikke på, vet ikke helt hvor jeg har tankene i dag.

 

Men vil det ikke egentlig da være like effektivt å bare holde fingeren din i ro, for lufta i rommet er jo uansett 20c? Hva er da pointet med å blåse på fingeren? Kan liksom ikke tro at det gjelder å skifte ut den lufta som blir varmet opp av fingeren med ny, frisk luft fra rommet?

 

Poenget med å blåse på fingeren, er at du fjerner den tynne "hinnen" av varmere luft som omgir fingeren. Så lenge man holder seg i ro, vil denne hinnen alltid være tilstede.

 

Om du f.eks begynner å fryse, vil en av kroppens mange mekanismer reagere, bl.a vil den sørge for at kroppshårene reiser seg, nettopp for å beskytte denne hinnen.

Lenke til kommentar

Ok prøv følgende:

 

Plasser en temp sensor utenfor luftstrøm og se hva tempen blir (ikke den flate typen).

Plasser den deretter i luftstrømmen av en vifte og se hva den blir da... (samme type temp sensor).

 

 

 

PS. Luftstrømningen i kabinettet har jeg jobba mye med for å få så god gjennomstrømning som mulig.

 

Varj skrev:

jeg skal gi deg konstruktiv kritikk jeg, siden du åpenbart ikke skjønner bæret.

 

du kan ikke få lavere temp enn romtemp noe som helst sted om du så bruker alle viftene i verden, det får man bare med annet utstyr, som f.eks vaporchill, kjøleskap, peltier osv

 

så istedenfor å prøve å skryte av kjølinga di, ta litt fysikk på skolen, les litt rundt på forumet, og hold kjeft

 

Hva pokker har jeg gjort deg? Tråkka deg på tærne på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Luften ut av en vifte vil aldri bli kaldere enn luften inn så lenge viften ikke inneholder kjøle ellementer eller liknende.

 

I teorien vil heller luft temperaturen stige bittelitt siden denne luften faktisk brukes til å kjøle ned viftemotoren (gjelder normale aksal vifter) når den strømmer forbi.

 

Grunnen til at det kjennes kaldere ut når du blåser mot fingeren er at fingeren hele tiden får tilgang til "kald" luft. Dette er jo også noe av poenget til hvorfor vi bruker vifter til å blåse på og avkjøle kjøleribbene.

 

Stillestående luft isolerer. Se bare på 2 lags vinduene. Der er det stillestående luft mellom begge glass-lagene som utgjør isolasjonen.

 

Det at du måler lavere luft temperatur ut fra viften din nede ved gulvet er sansynligvis på grunn av at varmen stiger. En temperaturmåler som måler romtemperatur står vanligvis 150-170 cm over gulvet mens pc'en står på gulvet.

Prøv å plasser begge målesensorene på samme sted og se om det blir et temperaturavvik mellom disse. (kanskje de ikke engang måler likt?)

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-23 16:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 13:39, skrev cool_boy:

stikkord: varme!!!


en 230v vifte vil avgi en del mer varme enn en vanlig vifte..vil sikkert kjøle mer..men vil utvikle mye varme :sad:


større luftstrøm inni kabinettet,men høyere temperatur.. muligens..og definitivt IKKE lydløs :s



si i fra om dette er feil :smile:



Kan ikke si meg helt enig i dette.

 

En 230volt vifte avgir ikke "en del mer varme" enn en vanlig 12v vifte med samme størrelse, dvs 120mm.

"Noe mere varme" kan jeg strekke meg til, men det kommer jo også an på hvilke vifter man forholder seg til.

Sjøl har jeg som sagt to stk i drift; en ETRI 125XR som trekker 15w ved fullt turtall. Vifte nr.2 er en SUNON DP201A som trekker 20w som max.

Begge to har dimensjonene 120x120x38mm, og er montert som radiatorvifter i hvert sitt kabinett.

De kan selvsagt også monteres som kabinettvifter, om man ønsker det.

 

Det er imidlertid aldri behov for å kjøre disse viftene på fullt turtall, takket være en fortsatt god kapasitet ved redusert og tilnærmet lydløst turtall. Dette har i ganske stor grad sammenheng med viftéhuset´s fordelaktige tykkelse på 38mm, i forhold til de fleste 12v vifter med 25mm tykkelse.

 

Ved lavere hastighet reduseres også effektuttaket / varmen fra viftene, ved at tilført energi reduseres.

Hvor mye det i realiteten er snakk om kan jeg ikke si, men holdt opp imot de luftmengdene disse gir, vil jeg tro at oppvarmingen av luften som passerer gjennom vifta blir ganske beskjeden.

 

Reduserer man farten på en 12v vifte på samme måte for å redusere støy, vil man miste forholdsvis mye mer luft, og dermed også kjølekapasitet på grunn av forskjellen i dimensjon.

 

Jeg foretrekker i allefall 230v utgaven, og ser bort ifra den eventuelle temperaturøkningen disse vil gi.

Kan dessverre ikke legge frem noe regnestykke på dette, men har vondt for å tro at det er snakk om mer enn noen tienedels grader, så dette er vel heller snakk om flisespikkeri?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...