Gå til innhold

Best CPU forserver-encoder - vits med Quad Core 2?


N_R

Anbefalte innlegg

Hei, skal bygge en server som skal encode en del filmer som blir lagt inn i en mediabank. Først og fremst skal den lage previews, plukke ut stillbilder fra hvert 10 sekund osv, men den skal også innimellom konvertere større filmer fra eksempelvis Quicktime til Windows Media osv.

 

I tillegg kjører jeg (ihvertfall for øyeblikket) en Win2003 Webserver med 2 GB minne på den samme boksen.

 

Slik jeg ser det har 4 cores ikke alltid noe for seg, noen ganger er en 3.0 dual-core raskere enn en 2.33 quad-core. Og pris har også noe å si her, kost/nytte er ikke så enkel å komme seg unna overfor økonomi-avdelingen.... ;)

 

En fordel(?) jeg har er at jeg kan "fylle" arbeidsmengden til serveren slik jeg ønsker. Encoder-applikasjonen er skrevet her på huset, så jeg kan selv bestemme om jeg skal encode 1, 2, 4 filmer eller hva det skal være samtidig. Jeg kan også sørge for å prioritere encoding "i bunn" for å sikre ressurser til web-trafikk. Jeg er dog litt usikker på om det har så mye for seg å kjøre 2 eller flere encondinger samtidig..... og akkurat dette vil være ganske typisk for vårt bruk. Vi vil ha en "tar lang tid å encode"-tråd (DVD-størrelse), og "småtteri" (youtube-størrelse) tar vi når det kommer, slik at folk ikke trenger å vente i mange timer før filmsnutten på ti sekunder får en preview.

 

Problemet er at alle tester på dette området alltid encoder EN enkelt fil samtidig - ikke en stor i bakgrunnen, og en nærmest kontinuerlig strøm av "små-filer" som blir øyeblikkelig encodet (de kan jo ikke ligge i kø i timesvis og vente på den store) samtidig.

 

Eksempelvis viser disse linkene at quad ikke har stort for seg (pr i dag, men encodere kommer vel kanskje med bedre støtte etterhvert)

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-347-4.htm

http://www.tomshardware.com/2006/09/10/fou...age/page10.html - dog lovende "takter" på Premiere og MainConcept H.264 :-)

 

 

Jeg har slik jeg ser det to valg, enten å kjøpe en kick-ass COre 2 Duo, eller en tregere Quad som jeg ikke vet om jeg får utnyttet i praksis. Men siden jeg som sagt kan "fylle på" med 4 encoding prosesser samtidig, vil jeg (i teorien) kunne få utnyttet en 4-core CPU? Eller vil jeg få problemer med cache-trashing og memory-issues?

 

Så, hva mener ekspertene der ute? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, skal bygge en server som skal encode en del filmer som blir lagt inn i en mediabank. Først og fremst skal den lage previews, plukke ut stillbilder fra hvert 10 sekund osv, men den skal også innimellom konvertere større filmer fra eksempelvis Quicktime til Windows Media osv.

 

I tillegg kjører jeg (ihvertfall for øyeblikket) en Win2003 Webserver med 2 GB minne på den samme boksen.

 

Slik jeg ser det har 4 cores ikke alltid noe for seg, noen ganger er en 3.0 dual-core raskere enn en 2.33 quad-core. Og pris har også noe å si her, kost/nytte er ikke så enkel å komme seg unna overfor økonomi-avdelingen....    ;) 

 

En fordel(?) jeg har er at jeg kan "fylle" arbeidsmengden til serveren slik jeg ønsker. Encoder-applikasjonen er skrevet her på huset, så jeg kan selv bestemme om jeg skal encode 1, 2, 4 filmer eller hva det skal være samtidig. Jeg kan også sørge for å prioritere encoding "i bunn" for å sikre ressurser til web-trafikk. Jeg er dog litt usikker på om det har så mye for seg å kjøre 2 eller flere encondinger samtidig.....  og akkurat dette vil være ganske typisk for vårt bruk. Vi vil ha en "tar lang tid å encode"-tråd (DVD-størrelse), og "småtteri" (youtube-størrelse) tar vi når det kommer, slik at folk ikke trenger å vente i mange timer før filmsnutten på ti sekunder får en preview.

 

Problemet er at alle tester på dette området alltid encoder EN enkelt fil samtidig - ikke en stor i bakgrunnen, og en nærmest kontinuerlig strøm av "små-filer" som blir øyeblikkelig encodet (de kan jo ikke ligge i kø i timesvis og vente på den store) samtidig.

 

Eksempelvis viser disse linkene at quad ikke har stort for seg (pr i dag, men encodere kommer vel kanskje med bedre støtte etterhvert)

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-347-4.htm

http://www.tomshardware.com/2006/09/10/fou...age/page10.html - dog lovende "takter" på Premiere og MainConcept H.264 :-)

 

 

Jeg har slik jeg ser det to valg, enten å kjøpe en kick-ass COre 2 Duo, eller en tregere Quad som jeg ikke vet om jeg får utnyttet i praksis. Men siden jeg som sagt kan "fylle på" med 4 encoding prosesser samtidig, vil jeg (i teorien) kunne få utnyttet en 4-core CPU? Eller vil jeg få problemer med cache-trashing og memory-issues?

 

Så, hva mener ekspertene der ute?  :thumbup:

7586577[/snapback]

 

 

Jeg har riktignok ikke så mye peiling på Encoding sv video etc. Men var jeg deg ville jeg gått for en "billig" Quad core. Ikke den billigste, men det dyreste du har råd til. Skal du ha Socket 771 eller Socket 775? For hvis du skal ha socket 775, kunne du kanskje tenkt deg den C2Q Q6600 som har 4 kjerner på 2.4 Ghz. Jeg regner med at du også kan overklokke denne til 3 Ghz uten å risikere noe, selv med serverkjøling. (snakker om å sette opp FSB til 333Mhz, som mange HK av den nyere type støtter)

 

På den måten vil du ha lik ytelse som en C2D på 3 Ghz i programmer som ikke støtter 4 kjerner. Og programmer som støtter 4 kjerner vil det bare komme mer og mer av i framtiden. Du kan jo også kjøre det flere av samme programmet på en gang, slik at hver av programmene encoder sin egen video, så du får gjort mer på samme tiden. Evt. la enconding gå på 3 kjerner og en kjerne til å kjøre serveren. (Web trafikk etc)

Lenke til kommentar
Du kan jo også kjøre det flere av samme programmet på en gang, slik at hver av programmene encoder sin egen video, så du får gjort mer på samme tiden. Evt. la enconding gå på 3 kjerner  og en kjerne til å kjøre serveren. (Web trafikk etc)

7587514[/snapback]

 

Ja, det er dette jeg "håper" fungerer, at selv om jeg ikke får 4x ytelse med 4 kjerner, så får jeg utnyttet mer av hestekreftene ved å kjøre flere encodinger samtidig - som jeg kommer til å gjøre store deler av tiden. Men, da legger jeg jo også mer press på minnehåndtering/trafikk, og lurer litt på om jeg faktisk gjør vondt verre....

 

FOr jeg har lett og lett på nettet, men finner veldig lite detaljer på dette.....

 

Skal prøve å vri det over på noe leasing fra Dell slik at vi får en månedspris på 4-500 spenn, da er det lettere å "snike inn" en liten quad-sak..... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...