Gå til innhold

Er folkehøyskole bortkastet?


castorxx

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta et år på folkehøyskole, men egentlig bare for å få de ekstra 3 poengene for å komme inn på videre studier. Har hørt mye rart om folkehøyskoler... Noen sier det er det beste året i livet deres osv.. Andre sier det er bortkastede penger.. Er folkehøyskole verdt å ta egentlig? Mange sier også at man "finner seg selv" og alt det der.. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å ta et år på folkehøyskole, men egentlig bare for å få de ekstra 3 poengene for å komme inn på videre studier. Har hørt mye rart om folkehøyskoler... Noen sier det er det beste året i livet deres osv.. Andre sier det er bortkastede penger.. Er folkehøyskole verdt å ta egentlig? Mange sier også at man "finner seg selv" og alt det der.. :roll:

7585415[/snapback]

det å skulle ta folkehøyskole bare for poengene er vel ikke noe særlig godt utgangspunkt. som med mye annet, det er hva du gjør det til. dersom du har skikkelig lyst til å drive på med noe du er veldig interessert i et år, og dersom du er disponert til å være hardt sosial åtte dager i uka, så klart! men, det handler mye om å starte med en positiv innstilling.

 

og året har sjeldent noe direkte faglig kobling, men det skal mye til for å ikke få med seg noe som helst av verdi etter endt år. hva slags folkehøyskole vurderderer du?

Lenke til kommentar
og året har sjeldent noe direkte faglig kobling, men det skal mye til for å ikke få med seg noe som helst av verdi etter endt år. hva slags folkehøyskole vurderderer du?

7585607[/snapback]

 

Jeg vurderer enten Grenland eller Hurdal Verk, begge i nærheten av Oslo, og da reiselinjen på disse skolene. Jeg tenker at hvis jeg velger folkehøyskole så vil jeg at det skal være noe ganske annerledes enn "skole". Mye reising og sosiale ting hadde jo vært moro det. Men vet ikke helt om det er helt det jeg vil, for jeg vil jo også komme i gang med en utdanning..

Lenke til kommentar

Hvis det bare er for poengene sin skyld, hadde det ikke vært bedre å ta en ett-årig linje på en eller annen høgskole med noe som du er delvis interessert i?

 

Har like stor tro på at folk kan "finne seg selv" når man studere også. Det har først og fremst med modning tror jeg, og det kunne få litt mer mer kunnskap og andre perspektiver enn de man har fra før. Sånn sett tror jeg studier ville vært bedre.

Lenke til kommentar

Har hørt både negativt og positivt om folkehøyskole fra nære venner. Noen folkehøyskoler har dårlig opplegg med lite planlegging, andre er bedre.

Personlig gikk jeg rett for studier på uio og angrer ikke på det.

 

Samtidig kan man få "venner for livet" på folkehøyskole, ihvertfall hvis de drar til samme studieby som deg selv.

 

Hvis det bare er for poengene sine skyld så finnes det andre alternativer? En årsenhet i noe relatert til videre utdanning? Forsvaret?

 

Hvis du ikke har poeng nok til å komme inn på studiet du vil akkurat nå så får du velge et alternativ, "morro år" med folkehøyskole er kanskje ikke så dumt da.

Lenke til kommentar

Da er det kanskje like greit å ta militær tjeneste for å få de ekstra poengene, da dette uansett er obligatorisk. Dersom de ikke liker militæret er det i ganske mange tilfeller mye bry å overbevise de om at du vil dimme. Enkelte arbeidsgivere setter i tillegg større vekt på militæret enn folkehøyskole.

Lenke til kommentar

Å ta folkehøgskule berre for dei 3 poenga så er du virkeleg på feil kurs.

Folkehøgskule er meir:

 

- Gjere nokon heilt anna eit år

- Møte andre på like vilkår

 

 

Eg jsølv har gått på folkehøgskule og har ganske gode minne frå den tida.

Grunnen til at eg tok eit år (det var året før 3-poengern blei innført) var for eg var usikker kva retning eg skulle studere vidare, samtidig som eg var veldig skulelei etter gymnaset. Å drive på med noko heilt anna og vere del av ei heilt anna "verden" enn det vanlige samfunnet. Det er litt vanskeleg å forklare korleis denne "verden" er men det er noko spesielt. Men det er folk som ikkje trives i dette miljøet også.

 

Men det viktigaste ein må ha med seg er:

"Råd" til å "kaste bort" eit år.

Lenke til kommentar

Jeg går på folkehøgskole nå, og har aldri angret på at jeg valgt å begynne på det.

Det er noe et annet en vanlig skole og gir deg en mulighet til å prøve nye ting, bli bedre kjent med deg selv og ikke minst treffe nye mennesker.

Selv så føler jeg allerede at jeg har vokst veldig mye og har fått venner for livet.

Selfølgelig er alle folkehøgskole forskjellig, men vil virkelig anbefale alle (deg) å prøve.

Lenke til kommentar

Har hørt rundt omkring nå og fått litt innblikk fra venner osv. og funnet ut at folkehøyskole ikke er den beste ideen. Ja, det kan sikkert være et bra år hvis man havner på rette stedet osv. Men det er mye negativt med folkehøyskole. Faren er også at man kommer på et sånn helkristent sted som bare prøver å frelse deg. Har funnet ut at man kan få like mye ut av et studieår, og uten å dra med seg dårlige vaner fra folkehøyskolen. Har hørt litt skrekkeksempler med strenge internatregler og rare undervisningsmetoder også. Så tror jeg holder meg unna og begyner å studere, siden motivasjonen for flk. høyskole ikker er på topp akkurat.. ;)

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål... Jeg har vurdert folkehøyskole, men hvis jeg velger ett år på univeristetet kommer jeg da på primærkvoten eller ordinærkvoten? Hvor mye poeng får man? 12?

7614238[/snapback]

 

samme hva du gjør utover videregående, vil disse tilleggspoengene medføre at du havner i ordinærkvoten. primærkvoten er bare for folk som går direkte fra vgs til studier, eventuelt søker uten å gjøre bruk av eventuelle ekstrapoeng man har fått i etterkant.

 

samordna opptak om poengutregning

Lenke til kommentar
Har hørt rundt omkring nå og fått litt innblikk fra venner osv. og funnet ut at folkehøyskole ikke er den beste ideen. Ja, det kan sikkert være et bra år hvis man havner på rette stedet osv. Men det er mye negativt med folkehøyskole. Faren er også at man kommer på et sånn helkristent sted som bare prøver å frelse deg. Har funnet ut at man kan få like mye ut av et studieår, og uten å dra med seg dårlige vaner fra folkehøyskolen. Har hørt litt skrekkeksempler med strenge internatregler og rare undervisningsmetoder også. Så tror jeg holder meg unna og begyner å studere, siden motivasjonen for flk. høyskole ikker er på topp akkurat.. ;)

7612545[/snapback]

 

Veldig viktig punkt det er to typer folkehlgskuler dei frilynte og dei kristne.

Reglementet varierer også om det er 16 eller 18 års grense, men generelt så er det forbode med alokolhol og narkotika. Der narko er totaltforbode så lenge ein er elev ved skulen, mens alkohoforbudet gjelder på skulens område

 

Å gå inn på ein kristen folkehøgskule med 16årsgrense er noko heilt anna enn ein frilynt med 18års grense.

Lenke til kommentar

Selv var jeg skeptisk til å begynne på kristen folkehøgskole, siden jeg ikke er kristen selv, men det er ikke noe jeg angrer på nå i dag.

Det eneste jeg har av kristne ting er litt om morgenen, kort sang før 2 av måltidene og kanskje ellers noen få av timene. Hvis det er noe annet på skolen med kristen budskap, er det alltid frivillig. Det er ingen på skolen, hverken lærere eller elever som presser kristendommen på oss.

Selv om en kan høre skrekkeksempler fra folkehøgskoler, så synes jeg det er dumt å tenkte slik om alle folkehøgskolene. Skjønner ikke hvorfor det skal hindre en i å begynne på skolen i så fall. Prøv å kom i kontkat med tidligere elever og spør om hvordan skolen faktisk er.

Dårlige vaner og rare undervisningsmetoder har jeg eller aldri hatt noe av på min skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...