Gå til innhold

Frammtisdrettet jobbpc - Budsjett 100.000


Anbefalte innlegg

Fattern skal ha seg en ny pc via jobben. Han driver sin egen bedrift og har derfor ikke så noe særlig budsjett, altså her er det rom for en kraftig pc.

 

Pc'en skal brukes til følgende:

 

- Videoredigering (Hd kvalitet)

- Avansert 3D Animering (Maya , 3dsmax)

- Annet kontorarbeid.

- Lagring av en del backup

 

Krav:

 

- Kraftig cpu (Conroe, gjerne Kentsfield)

- Mye harddiskplass (Skal brukes til mye video redigering med HD kvalitet i fremtiden så det må være veldig mye diskplass, sett for meg noe som 15*500Gb i Raid 5 elns)

- 4/8Gb ram.

- Skjermkort som støtter Maya og 3 skjermer. (Skal ha 3x20" Widescreen)

 

Dette er en pc som skal vare mange år frammover så det må være kraftige saker.

Har ikke fått noe bestemt budsjett, men etter et stort overskudd fra 2006 så sa han seg villig i og legge inn 100.000,- Da skal det være komplett med skjermer disker og alt.

 

Pc'en skal stå i et server rom og kabler skal trekkes gjennom en spesial lagd åpning inn til kontoret så støynivå er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil anbefale å gå rett til leverandører av server i første omgang (IBM,HP,FujitsuSiemens,Dell e.l.). når det er så pass stor investering vil ikke sette sammen server selv eller kjøpe alt dette på eget hånd.....

 

ellers, når jeg ser på budsjett (100000 inkl. mva regner jeg med) er det mye penger og tror at han klarer seg med mye mindre, bare han finner den rette leverandør som ikke vil bare selge og tjene penger. men selvfølgelig, alt koster. tipper at brukbare harddisker til RAID (15 stk.) 500GB kommer på rundt 25-30.000 + kontroller og kabinett.....

Lenke til kommentar

Jeg støtter det han sier over. Gå til noen som lever av å levere slike arbeidsstasjoner. Når man er avhengig av slikt til jobb så er det også ekstremt viktig å ha gode support avtaler.

 

Jeg vil tippe du bør bruker 50 - 60 000 kr i hardware og resten i support avtaler, bygging av ett kot med kjøling for rack montert HD lagring. Så begynner dere å spare til oppgraderinger og gjør det sånn ca engan gi året. CPU, RAM, skjermkort..osv.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Ingen kommentarer her om at dette er aaaaaaaaaltfor mye penger og andre useriøse ting. Ok?

 

Om man først skal ha noe så kraftig - bruk 50K i dag, og om 1.5 år bruker man 50K til - da får man klart best ytelse for penga iforhold til å bruke 100K i dag - og pcen varer lengre.

 

Men, er man på et slikt budsjett bør man gå til serverleverandørene ja...som andre anbefaler her.

Lenke til kommentar

Menne, hva med å bruke 100 000 i dag, og 100 000 om to år? Mulig han har litt overskudd senere også ... "Spare 50 000", da er jo vitsen borte.

 

Scenario;

- Åhh, nå skal jeg bruke 200 000kr på en Toyota Celica :D

- Nei, bruk heller 100 000kr på en Toyota Corolla, og bruk heller 100 000kr på reparasjoner om noen år

 

 

Eller var jeg dum nå?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

1) Man lagrer ikke backup på en arbeidsstasjon

2) ~6TB på en arbeidsstasjon blir over veldig overdrevet (varme, slitasje osv).

 

Er mye diskplass livsviktig, og backup er det på tide å vurdere å heller dedikere en egen maskin som filserver hvor slikt kan legges :)

 

Selv om en maskin står på serverrommet har det lite å si, en brukermaskin _vil_ krasje nå og da, den vil da dra raidet med seg ned og det må rekonstrueres, snakker vi så mange TB snakker vi ~en dag å reparere det (blant annet)

Lenke til kommentar
Scenario;

- Åhh, nå skal jeg bruke 200 000kr på en Toyota Celica :D

- Nei, bruk heller 100 000kr på en Toyota Corolla, og bruk heller 100 000kr på reparasjoner om noen år

 

 

Eller var jeg dum nå?

7583074[/snapback]

tror ikke det var ment sånn. reparasjon må du regne med uansett om det er bil eller server.....

 

jeg tror at han mente å oppgradere noen komponenter, sånn at server blir alltid oppdatert til nyeste teknologi og eller kjøpe flere harddisker hvis han mangler o.s.v.....

Lenke til kommentar

Joda, klart, reparasjoner må man regne med.

Derfor er det sikkert regnet med nå, så han skal bruke 100 000 på maskin, og sikkert en uant sum om noen år på oppgraderinger.

 

Sånn tenker jeg ihvertfall.

 

Jeg synes folk kan komme med klare tall og fakta om at en maskin til 50 000 er like bra som en til 100 000.

 

Jeg tror ihvertfall at en maskin til 100 000 er bedre enn en maskin til 50 000. Da hjelper det ikke om han sparer 50 000, hvis den maskinen ikke tilfredstiller målene.

Lenke til kommentar

Som Ueland er inne på her, for et oppsett han er ute etter, er det to maskiner som må til. En dedikert arbeidsstasjon, og en seperat lagringsenhet med god hastighet.

 

Med tanke på 100K som budsjett, så skal du ikke se bort i fra at dette er ganske så lett oppnådd om han virkelig er villig trenger kraften, og er villig til å legge så mye penger i et slikt oppsett. Avskrivning av slike systemer er på 3 år, så systemet bør kunne vare denne tiden ut uten større oppgraderinger.

 

Uansett behov og budsjett - så er ikke dette noe man seter sammen selv, om man ikke er villig til å ta konsekvensene av det selvsagt.

 

Dell, HP og mange andre leverandører vil være villige til å komme opp med diverse alternative som faren din kan se over og vurdere etter behov. Husk at også garantier, responstider osv spiller en stor rolle for en bedrift, og det er faktisk lønnsomt å betale noen kroner ekstra for det, i tilfelle rottefelle.

Lenke til kommentar

raid5 med 16 disker er tvilsomt. Da bør man over på raid6, eventuellt splitte det i to raid5-er.

 

Med skjermene, så er det nesten mer fornuftig å gå opp i størrelse og holde seg til 2 stykk, er flere proffkort med to dvi-utganger enn med tre.

 

Ellers er jeg enig i de som annbefaler proffe leverandører av slike arbeidsstasjoner - support og vedlikehold er VIKTIG på slike maskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

som sagt tidligere: gå for to maskiner: en til vanlig jobbing og en som filserver, for som ueland sa, det er idiotisk og lagre backup på samme pc som man tar backup av, du kan jo tenke deg om jeg hadde lagret all informasjon på disken min og så hadde den tatt kvelden, ikke mye vits med backup da...

 

og gå til en stor produsent som kan det med servere og slikt, og bygge en slik maskin selv er galskap, det er ofte hardwaren er forskjellig enn hva vi er vant til i våre gutteromspcer... ;)

 

så må du også skaffe deg gode supportavtaler, det er alfa omega for slike pcer

Lenke til kommentar

Bruk bootcamp og instaler XP/ vista og drit i mac delen, alt utstyret har drivere til windows. Er en utrolig enkel ting å gjøre.

 

Pris: NOK 39.072,00

Mva.: NOK 9.768,00

Sum: NOK 48.840,00

Sendes vanligvis innen:

5 days

Gratis levering

 

Spesifikasjoner

 

To Dual-Core Intel Xeon-prosessorer på 3 GHz

1 GB (2 x 512 MB)

NVIDIA Quadro FX 4500 på 512 MB, stereo-3D (2 x «dual-link»-DVI)

Serial ATA på 750 GB, 7200 rpm og 3 Gb/s

Én 16x SuperDrive-stasjon

Både Bluetooth 2.0+EDR og AirPort Extreme

Apple Keyboard og Mighty Mouse

Mac OS X

AppleCare Protection Plan - Mac Pro - Auto-enroll

Fem USB-utganger

To FireWire 400-utganger

To FireWire 800-utganger

Det var det du tar fra apple

Grunnet at ram og hd er så dyre fra de så kjøper du det fra eks

 

MPX

3 x Seagate 750GB Barracuda 7200.10 SATA2

7200RPM, 8.5ms, 16MB cache, SATA 3Gb/s

3 x 2 850,-ink. mva.

SUM 8550,-

Resten kjøper du eksternt når det trengs

 

Officeline

Ram: 2x 2GB 667MHz DDR2 FB DIMM ECC til Mac Pro

2x 4.975,-

sum ca 10 000,-

 

Skjermer:

2x 23" er nok bedre enn 3 x 20"

DELL

Dell Ultrasharp 2407WFP 24" widescreen LCD Flat Panel Monitor.450 cd/m² brightness, 1000:1 contrast, 16ms (black-to-white) response time. Black TCO99

Sendes normalt: 5-7 dager

Produsentdel: 860-10016

Dell-del: 59238

 

More Details

2 x 7,012.81 kr

Inkl. MVA og frakt

 

Sum ca 14000,-

 

 

Da har du totalt sett

5GB ram, kan ekspandere opp til 16GB hvis du trenger en ytelses boost i fremtiden, det er 8 minnespor. Der av 6 er brukt i dette oppsettet

 

Lagring har du 4x 750,- alle sata kalblene er ferdig instalert i brønner så du trenger bare å dytte de på plass og sette ned en bryter som låser de. Samt da 3TB internt.

 

Du har også tråløst 802,11G , BT samt alle vanlige utganger, USB, FW 400, FW 800 ++++++ Mus og tastatur kommer med, men du kan bruke alt USB baserte tastatur.

 

2x 24" er dessidert bedre enn 3x20" derfor er det valgt her, samt du har et utrlig bra NVIDIA Quadro FX 4500 som kicker krafitg fra seg.

 

Du har også fått med 3 års internasjonal garanti. Som er svært bra.

 

Jeg tror du ikke trenger mac delen av maskinen så jeg ville rett og slet bare instalert Vista med bootcamp. Og hvis du har tolmodighet så vil du få en oppgradert mac pro for samme sum etter slutten av januar, da er det blir fortalt at Mac Pro will bli en 8way maskin med 2x4 core Xeon.

 

Summen blir totalt sett: 81390kr ikke dårlig for en rå maskin, samt utrolig bra reparasjongs garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...