-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Jepps. Live-cd vil si at kjernen av Ubuntu ligger på platen. Utrolig å lese hvor mye surr du har fått til at å prøve en Ubuntu installering 7598307[/snapback] Hehe Jeg har jo alderi brent en slik cd med md5 bla bla, og image, så cden var det støste problemet. Så kom det med at begge harddiskene tok kvelden Så vill ikke en Sata harddisk finne seg skyldig i pcen Så må jeg flytte alle filer fra en 80 IDE harddisk jeg har i denne maskinen jeg sitter på nå. For så å flytte den til servern.
DanielL Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Er da måte på hvor vanskelig cd-delen kan være da. Jeg bare tok en cd-r, fant imaget i Nero Startsmart og brant imaget på platen. Gikk uten problemer. Hadde heller ingen anelse hva dette md5 greiene var.
BarteBaluba Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Høres ut som du burde laste ned ubuntu via bittorrent.
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Høres ut som du burde laste ned ubuntu via bittorrent. 7599039[/snapback] hvorfor? Det fungerer jo nå. Det var en Winrar fil, derfor trodde jeg skulle unrare og så brenne, men det er selve Winrar filen som er imaget Er ikke alle som er like gode som deg Daniel. Jeg trengte hjelp derfor laget jeg denne tråden, ikke for kommentarer om hvor vanskelig det kan være.. Respekter det.
DanielL Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 Hehe,så klart. Beklager,mente ikke å være nedlatende eller noe. Begynte selv nettopp med Linux og møtt på mine egne problemer. Flott at du har funnet ut av det og er klar for å gå løs på moroa selv
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Hehe,så klart. Beklager,mente ikke å være nedlatende eller noe. Begynte selv nettopp med Linux og møtt på mine egne problemer. Flott at du har funnet ut av det og er klar for å gå løs på moroa selv 7599375[/snapback] Yeah. Kom til innstallering, partisjonering inne i linux nå. Det står ''Root fil'' et eller annet. Får altså ikke gått videre, step 5 av 6. Hva skal jeg gjøre ved den partisjoneringa?
A!1 Skrevet 29. desember 2006 Skrevet 29. desember 2006 For partisjonering har du en del valg. Hvordan skal du sette opp systemet? Dualboot Windows og Ubuntu? Eller kun Ubuntu? Har du flere harddisker som skal partisjoneres? Åpne en terminal og skriv sudo fdisk -l Det enkleste (dersom du ikke har spesielle behov, slik som dualboot o.l.) er å la Ubuntu slette tidligere partisjoner og opprette nye automatisk...
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Skrevet 29. desember 2006 Hei og takk for utfyllende svar. Jeg har en 80gb wd. Den er delt opp i : C:windows 20gb D:/lagring E:20gb til hva som helst(ikke formatert) F:20gb til hva som helst(ikke formatert) G:10gb tenkte til linux H: 6gb tenkte til linux. Har lyst på dual boot? Hva burde jeg gjøre? Hva er enklest?
A!1 Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 (endret) For det første, Windows burde installeres før du installerer Ubuntu, ellers fjerner Windows programmet som laster Ubuntu (grub). Jeg synes du burde partisjonere disken slik: partisjon1: Primary Partition med NTFS for Windows. (C:) på 20GB partisjon2: Primary Partition med EXT3 (Kanskje ext2 dersom du vil ha sømløs tilgang via Windows). 16GB (G:+H:) Til Ubunutu. partisjon3: Extended Partition på resten av størrelsen på disken. partisjon4: Logical Partition med Linux SWAP (2GB) partisjon5: Logical Partition med ext2 (21GB) D: partisjon6: Logical Partition med ext2 (21GB) E: Du kan få full tilgang til ext2 filsystemene fra windows via driveren Ext2 IFS eller den GPL lisensierte Ext2fsd. - Jeg har kun prøvd førstnevnte. Men det blir fryktelig små lagringspartisjoner dette... Er du sikker på at du ikke heller burde slå sammen "D:" og "E:" til en stor? Edit: Da kan du også montere den store disken som /home (evtuellt /home/brukernavn), da får du hjemmekatalogen din på den store partisjonen, og du vil få den opp som en stasjon i windows. Endret 30. desember 2006 av HavarN
-Shark- Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Skrevet 30. desember 2006 Tusen takk for svar igjen. Ja, da slår jeg sammen de to(D og E). Men den kan deles mellom ubuntu samt windows? Jeg har innstallert windows ja, så mangler kun ubuntu innstallert. Men når jeg trykket på ''innstalasjon'' på desktop bakrunn i ubuntu, skjønnte jeg ikke mye av partisjoneringa. Jeg klarte ikke det med ''/'' og noe med ''root'' fila. Er det noe automatisk innstalering? Men jeg vill jo velge på hvilken av partisjonene det skal innstaleres på. Noen ideer? Hvordan formaterer jeg D og E til ''ext2''?
A!1 Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 I installasjonsprogrammet til Ubuntu trykker du på "Edit partitiontable" eller noe slikt når du kommer til steg5 tror jeg. Du kan også gjøre det samme på forhånd i gparted som du finner via System->Administration->Gnome Partition Editor på liveCD'n. Begge disse kan også formattere partisjonene til ext2 eller de filsystemene du velger. De er begge ganske selvforklarende. Følg oppskriften over. (Bare ikke slett windowspartisjonen). Du burde bruke ext2 isteden for ext3 mot windows på grunn av at det mangler "journaling" funksjonen i ext3 - og at filsystemet derfor tåler at du slår av windows "urent" (med powerknappen).
-Shark- Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Skrevet 30. desember 2006 Hvordan får jeg ''ext2''? Hvordan får jeg formatert harddisken til dette? -Windows? -Ubuntu? Tusen takk for hjelp hittil, skal prøve ut i morgen.
BarteBaluba Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 Høres ut som du burde laste ned ubuntu via bittorrent. 7599039[/snapback] hvorfor? Det fungerer jo nå. Det var en Winrar fil, derfor trodde jeg skulle unrare og så brenne, men det er selve Winrar filen som er imaget Er ikke alle som er like gode som deg Daniel. Jeg trengte hjelp derfor laget jeg denne tråden, ikke for kommentarer om hvor vanskelig det kan være.. Respekter det. 7599233[/snapback] Ahhh misforstod problemet.
A!1 Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hvordan får jeg ''ext2''? Hvordan får jeg formatert harddisken til dette?-Windows? -Ubuntu? Tusen takk for hjelp hittil, skal prøve ut i morgen. 7603179[/snapback] Du går inn i "Edit Partition table" når du kommer til steg 5 (partisjonering) i Ubuntuinstallasjonen. Når du oppretter partisjonene så velger du filsystem. Det skal være tilstrekkelig (for å opprette og formattere partisjonene). Følg tabellen over og opprett en primærpartisjon til ubuntu, og en extended partisjon på resten av plassen. I extended partisjonen oppretter du en linux swap partisjon på 2-4GB og en logisk partisjon med ext2 filsystem på resten av plassen til harddisken. Når du går videre kommer du til et monterings-skjema, du velger: / = Primær partisjonen du opprettet først swap = Linux Swap partisjonen /home/brukernavn = Den store partisjonen du opprettet sist. Lykke til! Tar kvelden nå, skal sjekke innom i morgen for å se hvordan det gikk...
-Shark- Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Skrevet 30. desember 2006 jeg skal se om jeg får gjort det litt senere idag Tror jeg skjønte en god del mer nå. Dama maser vettu, kino og slikt Men skal prøve å rekke det.. Anyway, tusen takk.
-Shark- Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Skrevet 30. desember 2006 Gjorde det kjapt å gæli, håper det gikk etter planen. Får se når den blir ferdig.
-Shark- Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Skrevet 31. desember 2006 Da gikk det i vasken.. Nå må jeg innstallere xp og alt på nytt.. Den har heller ikke lyst å boote fra cd. Så nå skjønner jeg mye igrunn.. Aldri mer ubuntu på samme harddisk.. Har en 20 gig liggende jeg kan installere det på, men ikke på 80gb som windows kommer til å ligge på.. Arg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå