Gå til innhold

Rush? Hvem er det?


Hakoon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rush er utvilsomt et av mine absolutte favorittband. Det beste albumene er Hemispheres, A Farewell To Kings og 2112, henholdsvis fra 1978, 1977 og 1976. Neil Peart er nok den trommisen som har imponert meg mest av alle trommiser jeg har sett.  Bandet har også en fantastisk gitarist (Alex Lifeson), samt en genial bassist og vokalist (Geddy Lee), som har et utrolig gjenkjennbart særpreg på stemmen.

7580002[/snapback]

 

Der skal jeg si meg veldig enig. Geddy Lee er genial! hvis det først skal være vokal i sanger så kan det være skikkelig ;) hehe... Det er få band som faktisk har en vokalist som passer synes jeg. Lee passer faktisk etter min smak i Rush.

7580544[/snapback]

Likte ikke Lee i begynnelsen jeg, men det var bare mangel på kunnskap :innocent:

Lenke til kommentar

Du blir ikke skuffet!

 

Andre album jeg personlig anbefaler:

 

- A farwell to kings

- Exit stage left

- R30

- Presto (Er ikke så veldig mange bra sanger her, men jeg elsker tre av dem, "The Pass", "Scars" og "Available Light")

Endret av MGS3
Lenke til kommentar
Har også Rush's glimrende live dvd, Rush in Rio, og tenker på å skaffe meg Replay dvd'n.

7593652[/snapback]

 

Replay er å anbefale, tre sterke klassiske konserter hvor de har det morro med musikken. :thumbup:

Anbefaler også R30, den er innendørs og har et litt annet lydbilde.

Andre låtvalg også på den.

Lenke til kommentar
av det jeg har hørt er de geniale! neil peart er kanskje eneste i bandet det er verdt å merke seg sånn teknisk... men sammen er de veldig bra ;)

7579551[/snapback]

DU skulle skamme deg.

Legg gjerne merke til, neste gang du hører på noe som helst av sangene, de kompliserte riff som Alex så mesterlig kommer med og de inviklede bassgangene til Geddy mens han synger.

 

Mine egne anbefallelser:

 

2112 (selvfølgelig)

A Farewell to kings

..Exit stage left

Moving Pictures

Caress of steel

Fly by night

Test for Echo

Counterparts

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
  • 10 måneder senere...
Hadde ikke trodd jeg skulle si det i en bandtråd om Rush, men det er på høy tid å ta frem defibrillatoren og se om man ikke kan vekke denne god tråden til live igjen med et par slagere fra Canada's finest:

Witch Hunt (1981)


Digital Man (1982)


Jacob's Ladder (1980)


Lessons (1976)


Rart det der med Rush og popularitet.

Solgt album i titalls millioner og fylt ut enorme stadioner i snart 40 år men likevel en av de best bevarte og "skjulte" musikkskattene der ute.

Kan være at Rush fansen ikke er like "høylytte" som andre bands tilhengere og har møtt overraskende få personer med kjennskap til de Kanadiske rocke gudene og deres materiale.

Selv indie fanatikere som aldri gidder å høre på det samme albumet to ganger etter hverandre (for det er bortkastet tid) og som lar det nærmest gå sport i å name droppe 20 nye obskure favoritte artister i døgnet har rynket på nesen og grublet på hvem Rush er.

Men det får nå være deres tap, tilbake til tråden og RUUUUSH!


En rask rangering av mine favoritt album:

01. 2112 (1976)

02. Moving Pictures (1981)

03. Permanent Waves (1980)

04. A Farewell to Kings (1977)

05. Signals (1982)


Kan vel godt si at 70-80-talls skivene står høyt i samlinga, men det skyldes nok også at jeg synes gutta rota det litt til på andre halvdel av 80-tallet og gjennom store deler av 90 åra men de nyere platene er faktisk ikke så gærne.


Angående Canada og progrock, så er SAGA ei gruppe en burde sjekke ut og da den flotte 80-talls skiva Worlds Apart (1981):


  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...