Gå til innhold

Killswitch Engage - Fakta/Historie++


Kjobben

Anbefalte innlegg

Killswitch Engage

 

killswitch-engage.jpg

 

3183_66.jpg

 

Hjemmeside: http://www.killswitchengage.com/

 

Jeg tenkte jeg skulle lage denne posten, fordi jeg mener folk burde få muligheten til å høre om dette geniale bandet. Det har vært mitt favorittband helt siden første gang jeg hørte det. Deres geniale spillemåte, deres geniale sanger. Alt har bare fenget meg så sykt. Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger om hva dere syns om posten og om dere faktisk lærte og ville høre mer fra dette bandet. Jeg beklager hvis det er mange skrivefeil. ;)

 

Killswitch Engage er et metalcore band fra Westfield, Massachusetts, USA. De er kjent for sine mange og kraftfulle riffs, dobbel bass trommer og dynmaisk vokal. Soundet deres er inspirert av Gothenburg musikk scenen. Tekstene er basert på og uttrykker positivitet og optimisme. De er kjent for å være et av de mest kreative og nyskapende bandene ute der nå.

 

Bandet har vært 2 ganger i Norge. En gang for ett par år siden, og senest Oktober, 2007. Da spilte de på Rockefeller foran ett fullstappet lokale. Rockefeller måtte legge ut flere billetter enn først antatt pga den store pågangen og interessen for billetter. De skal nok en gang entre scenen her i Norge, men da blir det i Arendal, nærmere bestemt på Hove festivalen.

 

Historie

 

Musicians with vision often find themselves shifitng from one band to another trying to assemble combinations of like-minded individuals. So it was with Mike D'Antonio (bass), main songwriter of metalcore bruisers Overcast, whose swansong LP Fight Ambition to Kill (1997) is regarded as a landmark classic in underground circles. When Overcast disbanded in 1998 he began a quest to find personnel for what would become one of the heaviest and most technically proficient metal bands to emerge from the US. Two members of Aftershock, Adam Dutkiewicz (drums) and Joel Stroetzel (guitar), joined up first, followed by Nothing Stays Gold vocalist Jesse Leach. D'Antonio came up with the name and they set about fusing their hardcore punk influence to a solid metal framework. Key to their early ssound was the influence of bands such as noisy screamo legends Converge, whose infamously nonlinear and emotion-laden approach to songwriting har launched a thousand copyist bands. Killswitch Engage, however , took the innovative approach and began adding dashes of the melodic Gothenburg sound to shape something unique and progressively powerful.

The band quickly garnered a reputation for themselves as support act on an In Flames tour and were quickly picked up by Ferret Records, home to bands with an unstraightforward approach to heaviness. Their self-titled debut emerged in 2000, a record that was both emotionally raw and brutally pummeling. The inventiveness of the band's writing merely hinted at what they would be capable of given a bigger budget, but at the heart of the album's success was the production job provided by Dutkiewicz. He would go on to fill the same role in the studio for the next two albums, as well as acting as second gitarist.

It was inevitable that such an imaginative band would eventually break away from their underground roots and the move came with signing to Roadrunner Records in 2001, home to such bands as Slipknot, Type O'Negative and Soulfly among many other cutting-edge modern metal acts Their second album, Alive Or Just Breating (2002), was nothing short of quantum leap forward. Leach was developing into an extraordinary frontman, his roaring vocal delivery taking the best of hardcore and death metal stylings and forging a new, altogether more ferocious, beast. Meanwhile, the music was white-hot with attitude and technical brilliance - thundering percussion driving forward intricately heavy riffing, drawing on elements of trash and old-school heavy metal - it was a record that would give Slayer a run for their money in the brutality stakes. And just to show that they were still in touch with their previous work they re-engineered both "Vida Infra" and "Temple of The Within"" from their Ferret debut. Killswitch Engage were living up their name and proving to be a shock to the system - despite the aggressive nature of the music, these were songs with largely positive lyrical messages at heart, emotional and spiritual explorations of the human condition.

All would not pan out well, however , after the record's release. Leache quit the band via email, citing personal and health reasons. Had the Killswitch been flicked off permanently? Not a chance. True, the news was a shock, and awful to the newly burgeoning outfit, but the metalcore underground is nothing if not capable of rising in support. Blood Has Been Shed vocalist Howard Jones stepped up to the challange and eventually brought with him BHBS drummer Justin Foley. He replaced former sticksman Tom Gomes in October 2003, just prior to their slot on the MTV2 Headbangers Ball.

At first fans were unsure whether Jones' voice would be a good enough substitute for Leach's titanic lung power, but with a string of triumphant live shows behind them, including Ozzfest, any doubts were soon put to rest. The real test would come in the studio, however, when writing for their third album was under way and new material was being shaped.

If anything Jones' abilities surpassed all expectations when The End of Heartache (2004) was released. The artwork featured a greying, desiccated heart driven through with nails held in blood-drenched hands - another design provided bu bass player D'Antonio who also works as a graphic artist and who put together the images for all the band's albums. The techniques of the previous set had led them to record what many critics were hailing as some sort of modern metal masterpiece. This was at once vicious and beautiful, aggressive and nurturing; the guitars sounded crisp, histrionic, raging, the melodies were epic and jones was exceptional at the mic, delivering classic death rasps and clean, soaring passages, reminiscent of Faith No More's Mike Patton - utterly in command.

With such a compelling clutch of albums in so short of a space of time Killswitch Engage rightfully deserve the accolades heaped upon them.

 

------------------------------

 

Medlemmer

 

Nåværende Medlemmer

 

Howard Jones - Vokal

Adam Dutkiewicz - Gitar/Vokal

Joel Stroetzel - Gitar

Mike D'Antonio - Bass

Justin Foley - Trommer

 

Tidligere Medlemmer

 

Jesse Leach - Vokal

Pete Cortese - Gitar

Tome Gomes - Trommer

 

------------------------------

 

Album

 

200px-Kseoriginalcover.jpg

 

Killswitch Engage - Killswitch Engage

11th July 2000 - Ferret Records

 

Line up:

 

Mike D'Antonio – Bass

Joel Stroetzel – Guitars

Adam Dutkiewicz – Drums

Jesse Leach – Vocals

 

Dette albumet er deres debut album. Det ble gitt ut på et uavhengig plateselskap kalt Ferret Records. Albumet er rått og brutalt men har samtidig følelsesladde og bra tekster. Dette albumet viser bare begynnelsen på hva dette bandet hadde i vente. Utrolig bra første album, og dette er et legendarisk album i "undergrunnsamfunnene" av metalcore. Det er ikke deres sterkeste album, men er definitivt et bra førstealbum.

 

Tracklist - Tekster

1. "Temple from the Within" – 3:45

2. "Vide Infra" – 3:34

3. "Irreversal" – 4:17

4. "Rusted Embrace" – 4:25

5. "Prelude" – 1:55

6. "Soilborn" – 3:27

7. "Numb Sickened Eyes" – 3:35

8. "In the Unblind" – 2:52

9. "One Last Sunset" – 3:57

 

Sjanger: Metalcore

Høydepunkter: Hele platen er et høydepunkt for de spesielt interreserte, men sanger som "In the Unblind" gir platen et ekstra push!

Karakter: 8/10

 

------------------------------

 

200px-Kse_aojb.jpg

 

Killswitch Engage - Alive or Just Breathing

21st May 2002 - Roadrunner Records

 

Line up:

 

Mike D'Antonio – Bass

Joel Stroetzel – Guitars

Adam Dutkiewicz – Guitar, Backing Vocals, Piano, Producer, Engineer

Jesse Leach – Vocals

Tome Gomes - Trommer

 

Det beste og mest kreative albumet til bandet. Lyrisk positiv og musikkmessig kreativ og nyskapende. Jesse Leach sin stemme er helt utrolig. Melodiøst og harmonisk men samtidig rått og brutalt! Adam D gikk nå vekk fra trommene og begynte å spille gitar istedenfor. Tom Gomes tok hans plass bak trommene. Albumet spytter rett og slett ut mer ideer i en sang enn noen bands klarer å få på en hel plate. Det er rett og slett et genialt album på alle kanter.

 

Tracklist - Tekster

1. "Numbered Days" – 3:35

2. "Self Revolution" – 3:08

3. "Fixation on the Darkness" – 3:37

4. "My Last Serenade" – 4:13

5. "Life to Lifeless" – 3:17

6. "Just Barely Breathing" – 5:41

7. "To the Sons of Man" – 1:57

8. "Temple from the Within" – 4:04

9. "The Element of One" – 4:08

10. "Vide Infra"– 3:27

11. "Without a Name" – 1:44

12. "Rise Inside" – 5:54

 

Sjanger: Metalcore

Høydepunkter: Hele albumet er bare en hel nytelse! Men nevner spesielt sanger som "My Last Serenade", "Fixation on the Darkness" og "Temple from the Within".

Karakter: 10/10

 

------------------------------

 

200px-Endofheartacheoriginal.jpg

 

Killswitch Engage - The End of Heartache

11th May 2004 - Roadrunner Records

 

Line up:

 

Howard Jones - Vokal

Adam Dutkiewicz - Gitar/Vokal

Joel Stroetzel - Gitar

Mike D'Antonio - Bass

Justin Foley - Trommer

 

Jesse Leach forlater bandet av personlige grunner, og de skaffer Howard Jones som hans erstatter. Dette er deres første album med Howard Jones som vokalist. Vokalen er helt rå. Han som vokalist gir bandet et mer kraftfullt og brutalt sound. Musikken og tekstene er som alltid helt geniale. Heftige riffs som vanlig, blandet med harmoniske dual guitar fra de to gitaristene Stroetzel og Dutkiewicz. Trommisen deres Tom Gomes har også forlatt bandet av personlige grunner, og de skaffer Justin Foley som hans erstatter. Det er dette bandet som gjorde at bandet slo gjennom i "allmennheten" og fikk virkelig vist hva de var gode for. Musikken heller mye mer mot det melodiøse i denne utgivelsen. Jesse Leach som før var vokalist, hadde en mye mer rusten og "skrikete" stemme. Howard Jones har en kraftfull men også veldig ren stemme som appelerer til det mer melodiøse.

 

Tracklist - Tekster

1. "A Bid Farewell" – 3:55

2. "Take This Oath" – 3:46

3. "When Darkness Falls" – 3:52

4. "Rose of Sharyn" – 3:36

5. "Inhale" – 1:15

6. "Breathe Life" – 3:18

7. "The End of Heartache" – 4:58

8. "Declaration" – 3:01

9. "World Ablaze" – 4:59

10. "And Embers Rise" – 1:11

11. "Wasted Sacrifice" – 4:18

12. "Hope Is..." – 4:21

 

Sjanger: Metalcore

Høydepunkter: Hele albumet er kickass, men nevner sanger som "When Darkness Falls", "The End of Heartache" og "Take This Oath" som noen av de sterkeste låtene.

Karakter: 10/10

 

------------------------------

 

200px-KSE-AsDaylightDies.jpg

 

Killswitch Engage - As Daylight Dies

21st November 2006 - Roadrunner Records

 

Line up:

 

Howard Jones - Vokal

Adam Dutkiewicz - Gitar/Vokal

Joel Stroetzel - Gitar

Mike D'Antonio - Bass

Justin Foley - Trommer

 

Dette albumet er deres siste utgivelse. Dette albumet skuffer ikke en plass. Heftige riffs, nydelig men samtidig heftig vokal og bra harmoni! Dette albumet kan sies å være litt mer melodiøst enn de 3 andre, og man merker en veldig stor endring i stil fra det første albumet fram til dette. Albumet har blitt en personlig favoritt, og det viser bare mer og mer hvor gode musikere disse geniale folkene er. Howard Jones sin stemme er helt fantatisk, Stroetzel og Adam D's gitarspilling er helt rå, D'Antonio sin bass-spilling er like "tight" som vanlig og trommespillingen er helt enestående. De har virkelig jobbet hardt med dette albumet, og det hører man lang vei!

 

Tracklist - Tekster

1. "Daylight Dies" – 4:05

2. "This Is Absolution" – 3:34

3. "The Arms of Sorrow" – 3:44

4. "Unbroken" – 3:08

5. "My Curse" – 4:04

6. "For You" – 4:03

7. "Still Beats Your Name" – 3:19

8. "Eye of the Storm" - 3:56

9. "Break the Silence" – 4:32

10. "Desperate Times" – 4:25

11." Reject Yourself" – 4:45

 

Sjanger: Metalcore

Høydepunkter: Enda en gang så er hele albumet fett som faen! Nevner låter som "The Arms of Sorrow", "My Curse" og "Eye of the Storm" som tre av de sterkeste låtene.

Karakter: 10/10

 

------------------------------

 

Andre Utgivelser

 

(Set This) World Ablaze - DVD

22nd November 2005

 

Killswitch Engage Reissue - CD

26th April 2005

 

Alive or just Breathing (Roadrunner 25th Anniversary release)

 

The End Of Heartache - Enhanced Special Edition - CD

1st March 2005

 

As Daylight Dies - Special Edition (Med DVD, 3 bonus sanger + Holy Diver cover)

28th August 2007

 

------------------------------

 

Musikkvideoer

 

My Last Serenade (2002)

Life to Lifeless (2002)

Fixation on the Darkness (2003)

Rose of Sharyn (2004)

The End of Heartache (2004)

A Bid Farewell (2005)

My Curse (2006)

The Arms Of Sorrow (2007)

Holy Diver (Dio Cover) (2007)

 

------------------------------

 

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Killswitch_Engage

http://www.killswitchengage.com/

http://www.darklyrics.com/index.html

"The Rough Guide to Heavy Metal"

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å ta en titt på dette utrolig geniale bandet. Hvis dere liker metalcore er dette bandet for dere, og jeg tror dere kommer til å like det veldig godt.

 

Så dette var slutten på denne posten. Jeg håper dere fikk noe ut av alt dette, og at posten var nyttig lesing. Hvis dere har noen kommentarer til denne posten, vil jeg gjerne høre dem. Helst positive ting, men jeg tåler konstruktiv kritikk bra, så det er bare å kjøre på. :) Jeg vil også høre om det er noe dere vil at jeg skal legge til i posten min, så kan jeg se på det og kanskje legge det til. ;)

 

Skrevet av: Kjobben

Endret av Kjobben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Live DVDen er utrolig bra. Den beste musikkdvden jeg noen gang har sett, etter Maiden - Rock in rio. Utrolig hva de gutta får til.

7577853[/snapback]

 

Har den DVD'en hjemme selv. Har sett den utallige ganger, og får ikke nok av den. Utrolig bra live opptreden. Samtidig så er dokumentaren veldig bra. Har sett den også et par ganger.

Lenke til kommentar

Kan vels slenge meg på bølgen å si at dvden er den beste jeg noensinne har sett. Den dokemtar lignendes delen er ekstremt bra. Der får du vite alt om alt.

 

Kse er verdens beste metalcore band. punktum. :p

 

Trivium er jo ikke metalcore lenger, men Ember to inferno er en fantastisk bra brutal cd.

 

så ikke diss de.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke hørt på den type musikken som killswitch spiller, men de er bare helt geinale. Fantastisk melodiøs, deilig musikk. Hører en del på underoath, som ikke er så veldig ulikt KSE. Underoath har faktisk fått en del hjelp av gitaristene i KSE, Adam Dutkiewicz, på den siste plata.

Men tilbake til saken: Killswitch Engage er rett å slett helt genialt!

Lenke til kommentar

Killswitch Engage er absolutt ett av mine favorittband! Så utrolig fengende og så ekstremt sinnsykt fet! GAH sier jeg bare :p

 

Den nye plata var kanskje litt roligere enn The End of Heartache, men herregud så bra den var.

 

EDIT: Adam D er helt seriøst min gud!

Endret av EskildO
Lenke til kommentar
Vel, Adam D er en bedre gitarist og han er producer. Samt han kan synge og growle.

7585375[/snapback]

 

Det er Joel som er selve drivkraften av de to. Det er han som spiller de fete riffsa, de fete soloene osv.

 

Adam D er en veldig bra producer. Og han er veldig godt gitarist, men han er ikke bedre enn Joel! Det har han til og med sagt selv.

 

Dette skriver jeg ut ifra det jeg har sett og hørt fra DVD'en og hva jeg har erfrat selv. På DVD'en sies det at Joel er en av de mest undervurderte gitaristene i metal. Og at han har "melodi i fingrene". Han er den fødte gitarist rett og slett.

 

Dette merker man også sykt godt på live shows, der Adam ofte løper rundt og gjør masse tull, mens Joel spiller det han skal. :)

Endret av Kjobben
Lenke til kommentar
zipppp

7586037[/snapback]

Nei. Joel spiller ikke soloene, heller ikke de feteste riffene. Men han er mer konsentrert og gjør nok jobben sin bedre, Adam har en trist vane av å være klovn på konsertene deres.

 

Dessuten om du ser på dvden sier bandmedlemmene selv at de synes Adam er en av verdens beste gitarister. De sier det når det nevnes at han spilte trommer for dem før.

Noe som "Hvorfor i allverden skulle vi ha en medium trommis bak trommene, når den samme trommisen er en av verdens beste gitarister" bla bla bla.

Lenke til kommentar

Joel er kanskje en bedre gitarist en Adam, men Adam har det Joel mangler. Adam både synger, producer og eier på scenen. Han har en av de beste stemmene jeg vet om, både clean synging og growling. Han er samtidig en utrolig artig kar på scenen å virker som en utrolig hyggelig og artig kar :p

Ikke det at jeg har noe imot Joel i det hele og det store!

Lenke til kommentar

Er enig med deg der EskildO.

 

Adam kan mye mer på mange felt. Sånn som at han produserer alle platene deres og han har en veldig bra sangstemme. Men tingen er at Adam har lov til å gjøre sånn rare ting på scenen, fordi han vet at Joel står der og spiller det. Men det er Joel som er den beste gitaristen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er enig med deg der EskildO.

 

Adam kan mye mer på mange felt. Sånn som at han produserer alle platene deres og han har en veldig bra sangstemme. Men tingen er at Adam har lov til å gjøre sånn rare ting på scenen, fordi han vet at Joel står der og spiller det. Men det er Joel som er den beste gitaristen.

7623320[/snapback]

 

vedt det er en gammel tråd, men når jeg leste det begynnte jeg og lure.

Jeg mener og ha sett på dvden og lest på nettet at Adam bare produserte "end of a heartache" På de andre var det hele gjengen som var med og bestemme. (inkluder my curse) jeg 99% sikker på dette :p

Jeg syns ikke Adam har en fin stemme... Når jeg hører den på my curse (sangen) begynner jeg og le litt. ikke fordi det er styggt. fordi det passer veldig bra i sangen, men det høres så barnselig ut. Ingen slår Jesse Leach og Howard Jones på vokal. Begge to er "Godlike" ^^

 

også verdt og nevne at Adam D har produsert en hau av deilige cder. Når han produserer er du nesten sikkra en konge plate :D

ta den nye til All That Remains feks. Den perfekte metalcore plata =) (slår selfølgelig ikke Kse)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...