Gå til innhold

--


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel... Et problem, jeg går inn i BIOS og velger å boote fra CD, MEN, når jeg booter så får jeg valg om å trykke en tast for å boote fra CD, hvis ikke fortsetter den og booter fra HDD. Problemet her er at tastaturet mitt er helt dødt under oppstart, unntatt i BIOS'en.

7561918[/snapback]

Slå av alle andre boot-enheter enn CD og ta vekk "Try to boot from other devices". Burde fungere. Hvis ikke kan du prøve et PS2 tastatur hvis du har USB eller omvendt

Lenke til kommentar

Hvis du er sikker vedrørende kvaliteten på CD-en du har, så kan du alltid bruker installasjons disketter fra MS. http://support.microsoft.com/kb/310994/

Du laster ned for riktig versjon og språk og da vil Cd brukes til tross at den er ikke oppstartbar.

Derfor bemerker ”kvaliteten” på CD-en, som betyr at resten av innhold må være riktig og lesbart.

Ellers risikerer du no PC at all.

Lenke til kommentar

Problemet ditt kan lett løses ved å ta turen innom BIOS.

Når du starter PCen entrer du bios som oftest ved å trykke en knapp slik som DEL, antar du kan dette fra før. Inne i BIOS ligger det en mellommeny som angir BOOT-PRIORITY, dette forteller PCen i hvilken rekkefølge, og om den skal i det hele tatt prøve å boote opp et OS fra et valgt medium. Dette kan være flashdisk, ekstern HDD, intern hdd, lan, cd-rom, etc. Om du velger bort alt utenom CD-ROM, så skal den boote automatisk opp fra CD-en uten nå "klikk en tast for å boote fra cd-en". Slik det har funka hos meg i alle år, i alle fall :) Let til rundt om du ikke finner dette med det første.

Lenke til kommentar
Greit, nå har jeg prøvd alt. Ingenting funker, får fortsatt beskjed om å trykke inn en tast for å boote fra cd! :hrm:

7567557[/snapback]

Alle Windows CDer starter med en slik melding. Den kommer altså etter boot fra CD!

Grunnen er at når man skal installere, så starter man med å boote fra CD. Men underveis i installasjonen så må PC restarte et par ganger, og da skal den boote fra HDD, og CD må fremdeles være i. Og det bør naturligvis gjøres slik at man ikke trenger å bytte om på bootrekkefølge underveis.

Man lar da bare være å trykke på tastaturet. CDen vil så sørge for at det er HDD som booter istedet.

 

Men hvis det ikke er noe alternativ å boote fra HDD (f.eks HDD har ingen bootsektor) så vises ikke den meldingen, da starter installasjonsprogrammet direkte.

Lenke til kommentar
Alle Windows CDer starter med en slik melding. Den kommer altså etter boot fra CD!

Grunnen er at når man skal installere, så starter man med å boote fra CD. Men underveis i installasjonen så må PC restarte et par ganger, og da skal den boote fra HDD, og CD må fremdeles være i.

Det er ikke verre en å ta ut cden når den booter :) Så setter du den inn igjen når installasjonen begynner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...