Gå til innhold

Problemer med 1950 pro kort etter bytte...


ticket2fly

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp her nå.

Fikk mitt nye sapphire 1950 pro kort i dag (agp).

Har byttet fra et 6600 gt kort, har avinstallert gamle drivere og lagt inn nye ati drivere som fulgte med kortet. Etter litt knoting så har jeg fått igang maskinen som tilsynelatende fungerer greit.

Men så til problemene, alt på desktoppen ser helt jæ**g ut og skjermen er ganske grøtete....greit nok tenkte jeg for fikse det senere. Startet så opp 3dmark 03 for og gjøre en test av kortet. Alt gikk greit frem til jeg kom til cpu testen, da stoppet nesten hele testen opp og fikk utrolig dårlig fps (helt ned i 1,3 på test 2).

Greit nok at jeg har en gammel maskin med trieig cpu, men har da scoret mye bedre før jeg satte inn det nye kortet.

 

Maskien min består av: amd 3200+ cpu (socket 754) 1gig ram, GA-K8NS hovedkort samt nevte 1950 pro, har vidre en slapp 350 w psu som snart skal byttes.

 

Problemet mitt er altså at cpu yter utrolig dårlig etter bytte av skjermkort + skjermbildet er slørete og uskarpt. Kan dere være så snill og hjelpe til med tips da jeg er trøtt og lei hele pc'n nå........

 

Edit: har 19" benq lcd skjerm.

Endret av ticket2fly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, trenger litt hjelp her nå.

Fikk mitt nye sapphire 1950 pro kort i dag (agp).

Har byttet fra et 6600 gt kort, har avinstallert gamle drivere og lagt inn nye ati drivere som fulgte med kortet. Etter litt knoting så har jeg fått igang maskinen som tilsynelatende fungerer greit.

Men så til problemene, alt på desktoppen ser helt jæ**g ut og skjermen er ganske grøtete....greit nok tenkte jeg for fikse det senere. Startet så opp 3dmark 03 for og gjøre en test av kortet. Alt gikk greit frem til jeg kom til cpu testen, da stoppet nesten hele testen opp og fikk utrolig dårlig fps (helt ned i 1,3 på test 2).

Greit nok at jeg har en gammel maskin med trieig cpu, men har da scoret mye bedre før jeg satte inn det nye kortet.

 

Maskien min består av: amd 3200+ cpu (socket 754) 1gig ram, GA-K8NS hovedkort samt nevte 1950 pro, har vidre en slapp 350 w psu som snart skal byttes.

 

Problemet mitt er altså at cpu yter utrolig dårlig etter bytte av skjermkort + skjermbildet er slørete og uskarpt. Kan dere være så snill og hjelpe til med tips da jeg er trøtt og lei hele pc'n nå........

7559496[/snapback]

 

Sjekk om skjermkabelen er ånklig i og sjekk deretter om skjermkortet er helt nede i agp porten.. Ellers kan jeg ikke hjelpe ;)

Lenke til kommentar

Hadde problemer med montering av mitt Sapphire X1950 Pro AGP også, muligens fordi festebraketten ikke matchet kortfestet i kabinettet helt 100%. Maskinen startet opp, men fikk masse artifacts og flimring allerede på desktopen p.g.a at kortet ikke satt skikkelig i. Vet ikke hva slags merke strømforsyning du har, men om den er 350W så bør den vel være av god kvalitet om den skal klare å dra 1950-kortet.

Lenke til kommentar
Hadde problemer med montering av mitt Sapphire X1950 Pro AGP også, muligens fordi festebraketten ikke matchet kortfestet i kabinettet helt 100%. Maskinen startet opp, men fikk masse artifacts og flimring allerede på desktopen p.g.a at kortet ikke satt skikkelig i.  Vet ikke hva slags merke strømforsyning du har, men om den er 350W så bør den vel være av god kvalitet om den skal klare å dra 1950-kortet.

7559557[/snapback]

 

Takker for hurtig svar, men skjønner ikke helt hvorfor cpu skal yte dårlig pga svak strømforskyning? Blir det ikke noe watt igjen igjen til cpu kanskje :!:

Har en 350 w fra POV, vet at denne er i grenseland og skal derfor byttes men tviler på at jeg får tak i ny før på nyåret.

Lenke til kommentar

Har strømforsyninga egen kabel til skjermkortet? (neppe) Har hørt rykter om en "adapterkabel" for forsyning til disse korta, 2 molex kontakter (mot strømforsyninga) og en mot kortet. For og gi mest "juice" til kortet tror eg de 2 molex'ene mot PSU bør gå på hver sitt ledningsnett fra PSU - ikke bruk de samme 4 lederene fra PSU til samme "molexpar". PÅ full "gass" har eg hørt rykter om at X1950Pro korta vil ha rundt 160W, AGP slotten gir kun ca. 35W, de "manglende" 125W (ca. 10A på 12V) bør derfor etter mitt syn deles på 2 ledningssett fra PSU. Manualen til Sappire kortet på nettet syns eg var tynn, var ingen info om ekstra strøm til kortet (mitt HIS PCI-E 1950Pro får strøm direkte fra PSU, Tagan 480-U01). Her er "nettmanualen" eg fant.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips & tricks som dere kommer med. Er sikker på at kortet sitter som det skal i agp slot'en, og tror ikke det er strøm som er problemet.

Har ikke artifacts på min maskin, bare utrolig dårlig cpu ytelse. Skjønner ikke bæret av hvorfor ikke det funker, men nå bærer det mot reinstallasjon av xp :hmm:

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt inn en fersk xp inst. samt nyeste drivere til skjermkortet, men hjalp det no NEI :(:(

Er rimelig frustrert på maskinen nå og vurderer og sette inn det gamle 6600gt kortet og sende pro kortet i retur.

Men hvis jeg skal bytte psu så trenger jeg noe tips om hva som er bra og rimelig til dette kortet, og gjerne et som jeg kan bruke til fremtidige oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Hei igjen, ser ut til at ting begynner å funke nå :thumbup:

Har herjet rundt i xp og lagt inn og ut drivere, så plutselig uten at jeg egentlig har noen god forklaring på hva jeg har gjort så funket det.

I 3dmark 03 så gikk jeg fra (cpu test):

24,9fps i test 1

1,3fps i test 2

 

til (altså når maskinen funker som den skal!)

84,2fps i test 1

12,2fps i test2

 

Total score har gått opp fra 10699 til 14120 med "frisk" cpu.

 

Litt irritert over at jeg ikke vet HVA jeg har gjort for å få det til å funke, men akkurat nå blåser jeg i det og nyter at bilspilla mine flyter fint med alt øyesnadder på fult :)

 

Ang. støy så bråker min maskin på full load ganske heftig, men går meget pent på vanlig bruk (ikke gaming).

 

Takker til alle som har kommet med tips.

 

Btw hva er ClearType ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...