Gå til innhold

Svindlere og sensur på HW


Anbefalte innlegg

Det er veldig varierende toleranse på HW ang. svindelpåstander under diverse katogorier. Jeg ser stadig brukernavn som sensureres bort og tråder som stenges, senest denne: Stengt tråd ang QXL og da med en veldig tynn begrunnelse: "Jo, det er faktisk et redaktøransvar for det alle brukerne skriver her inne.

Uansett, denne tråden stenges da vi ikke trenger en diskusjon som flyter utover."

 

Trodde redaktøransvar fortsatt er et grumeste område med tanke på internett forum, eller har man høyestererttsdom på dette nå? Noe søkt blir uansett når det er snakk om sensur av et ellers anonymisert brukernavn.

 

At tråden stenges fordi diskusjonen "flyter utover" etter en 1 - en - side med innlegg faller etter min mening på sin egen urimelighet og virker mer som forsøk på å unngå at brukere skal få diskutere hvor grensene for anonymitet skal gå opp mot proffe svindlere.

 

Er det virkelig ikke lov/mulig å advare mot svindlere på HW/diskusjon.no?

Triste greier

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å drive å legge ut fullt navn og addresse på personer som "noen" mener har gjort "noe galt" uten at det er rettskraftig er på godt norsk helt bak mål.

 

Dette har i flere tilfeller ført til at flere personer har fått trusler uten at de har hatt noe med saken(e) å gjøre fordi noen mener det er en smart ide å legge ut navn o.l her.

 

Derfor gjør vi det enkelt og forbyr det, politiet brukes for å stoppe slikt, ikke gapestokker.

 

Forøvrig: Ja vi er ansvarlig for at slikt ikke blir liggende hos oss, og blir vi bedt om å slette unna slikt av advokater e.l så gjør vi det.

Lenke til kommentar
Å drive å legge ut fullt navn og addresse på personer som "noen" mener har gjort "noe galt" uten at det er rettskraftig er på godt norsk helt bak mål.

 

Er det det? HW er et utmerket nettsted som gjør veldig mye bra, store deler av hele HW systemet er bygget opp rundt det å rise og rose selgere i full offentlighet. Eneste forskjell er at vi her snakker om privatpersoner, eller ofte små foretak som gjemmer seg bak personnavn, eller rendyrka svindlere.

Jeg sier ikke at man for en hver pris skal offentliggjøre, men det er nok flere tilfeller der det ville være langt nærmere En God Ting fremfor "helt bak mål".

Dette har i flere tilfeller ført til at flere personer har fått trusler uten at de har hatt noe med saken(e) å gjøre fordi noen mener det er en smart ide å legge ut navn o.l her.

 

Derfor gjør vi det enkelt og forbyr det, politiet brukes for å stoppe slikt, ikke gapestokker.

 

Forøvrig: Ja vi er ansvarlig for at slikt ikke blir liggende hos oss, og blir vi bedt om å slette unna slikt av advokater e.l så gjør vi det.

7553767[/snapback]

 

 

Har alle her så store problemer med å lese hva som står i meldingen?

Tråden jeg referte til ble til slutt stengt som en direkte følge av at et anonymisert brukernavn ble lagt ut. (selv om fullt navn tidligere ble lagt ut og fjernet uten at tråden ble stengt)

 

Vi kunne godt forsette å diskutere de prisipielle problemer rundt offentligøring av navn, noe f.eks aviser gjør hele tiden, men de faktiske sakene omhandlet altså brukernavn.

Her er det altså snakk om å forhindre at brukere av forumet blir lurt, ikke å ta svindlere.

 

Forøvrig stiller jeg et like stort spørsmåltegn ved praksis for stenging av tråder og hvilke argumenter man bruker for slik stengning.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med PantZman her, og jeg fikk et bra svar på PM fra en moderator akkurat om dette her.

 

Hva skal man gjøre dersom man blir svindlet?

- Det første er selvfølgelig å anmelde personen. Hvis alle var like flinke til dette (istedet for å henge ut personen på forumet) tror jeg onkel politi ville våkne opp litt. Det er tross alt stor forskjell på 1 stk anmeldelse contra 50 anmeldelser mot 1 person for svindel.

 

Men uansett så føler jeg at kanskje grunnen til at folk velger å henge ut den påståtte "svindleren" på forumet kan ha bakgrunn i at "kjøpt og salg" delen ikke er godt nok utviklet, og kanskje ikke har noe særlig "anti svindel system" innebygd. Mye er plassert hos kjøper og selger i form av tillit - og dette er lett å misbruke. QXL bruker et system som viser hvor mange er fornøyde med kjøp og salg hos selgeren du ser på. Sikkert ikke et feilfritt system (man kan sikkert kompis-kjøre positive tilbakemeldinger), men tanken bak et slikt system er ikke så dårlig; Den gir fortsatt mye tillit til brukerne, og 1 "rødt kort" betyr egentlig ingenting, men når mange røde kort dukker opp på samme bruker må jo moderatorene/admins skjønne at noe er feil. Jeg tror den største tabben QXL gjorde var å gjøre disse positive/negative fullt synlig. Det er vanskeligere å misbruke noe man ikke ser eller vet lite om.

 

Om man istedet for navn kan henge ut brukernavnet fra kjøp/salg/svindel her på forumet går vel på mye av det samme vil jeg tro?

 

Det ble litt off topic. Men på generelt basis må jeg si meg enig med moderatorgruppa. Man burde ikke drive heksejakt eller oppfordre til busstur med baseballkøller for å ta noen. Selv om jeg gjerne ville blitt advart mot eventuelle svindlere. Jeg tror jeg holder meg til bruktkjøp hvor jeg møter motparten og kan se produktet før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...